• Anonym (snabbpulsare)

    Puls och järnbist?

    Läste i en tråd nedan om puls och järn. Vill inte kapa den TS med en ny frågeställning så startar en egen tråd.

    Påverkas vilopulsen av järnvärdet?

    Har alltid haft väldigt låg vilopuls (drygt 40) men den är sedan en tid rätt mycket högre (52 sist). Misstänker järnbrist av andra skäl, brukar få det och alla tecken pekar ditåt. Samband med puls har jag aldrig hört om, men skulle ju förklara lite om det stämmer

  • Svar på tråden Puls och järnbist?
  • Anonym (Jag)

    Jag har alltid haft väldigt högt hb och jättehög puls så jag tror inte det finns nåt samband.

  • Cheescake
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-07 14:23:28 följande:

    Jag har alltid haft väldigt högt hb och jättehög puls så jag tror inte det finns nåt samband.


    Man kan ha järnbrist även om man har bra eller högt hb.
  • jeanette02

    Ja man kan få högre puls och hjärtklappning vid lågt järnvärde.

    Jag har legat på mindre än 7 i järnvärdedepåerna och hade högre puls. Även hjärtrusningar.

    Även ganska lågt hb vilket också kan ge liknande symtom.

  • Anonym (Jag)
    Cheescake skrev 2019-12-07 15:10:48 följande:
    Man kan ha järnbrist även om man har bra eller högt hb.
    Jamen då säger vi det då. I 30 år har jag haft järnbrist trots hb mellan 140-150. Och självklart är det därför jag har hög puls och äter hjärtmedicin. Du vet bättre än kardiologerna.
  • Cheescake
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-07 15:47:16 följande:

    Jamen då säger vi det då. I 30 år har jag haft järnbrist trots hb mellan 140-150. Och självklart är det därför jag har hög puls och äter hjärtmedicin. Du vet bättre än kardiologerna.


    Skrev jag att du hade järnbrist? Nej, det gjorde jag inte. Däremot skrev jag att man kan ha järnbrist även om man har bra eller högt hb. Man kan ha. Inte att man måste ha eller att du har. Utan att man kan ha.
  • jeanette02
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-07 15:47:16 följande:

    Jamen då säger vi det då. I 30 år har jag haft järnbrist trots hb mellan 140-150. Och självklart är det därför jag har hög puls och äter hjärtmedicin. Du vet bättre än kardiologerna.


    Du bör nog inte gått runt med järnbristanemi i 30 år. Varför har du inte fått behandling mot det?
  • Enniie

    Har anemi som blir värre i perioder. Låg järnreserv (ca 1-6) och hb som varierat mellan 70-120.

    Har vid "skoven" haft en hög vilopuls (ca 110-120), och ännu högre vid aktivitet. Har även hjärtklappning då hb:t är som lägst. Eftersom jag sällan ligger över 100 i hb så är min normala vilopuls runt 80-90.

  • Anonym (Ssk)
    Enniie skrev 2019-12-07 18:19:02 följande:

    Har anemi som blir värre i perioder. Låg järnreserv (ca 1-6) och hb som varierat mellan 70-120.

    Har vid "skoven" haft en hög vilopuls (ca 110-120), och ännu högre vid aktivitet. Har även hjärtklappning då hb:t är som lägst. Eftersom jag sällan ligger över 100 i hb så är min normala vilopuls runt 80-90.


    Och varför har din anemi inte undersökts och åtgärdats? Du utsätter dig för en massa extra slit på kroppen när du lever med ett för lågt hb (järnbristanemi). Plus att man mår ju inte bra, är andfådd, har hjärtklappning och är trött jämt om man har dom värden du har. Alla organ i kroppen måste jobba hårt, och du har en konstant syrebrist till alla organ.

    Vidare så utsätter du dig för hjärt- och kärlsjukdomar, blodproppar mm när du inte åtgärdar din anemi. Kroppen måste jobba dubbelt så hårt när ditt hb sjunker. Redan när ferritinet blir lågt (innan anemin är där) så jobbar kroppen för hårt.

    Både järnbrist och järnbristanemi är saker som ska utredas och behandlas! 

    Och ja, man kan absolut ha järnbrist utan anemi, och även då ha massa symptom.
  • Anonym (snabbpulsare)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-07 21:26:44 följande:
    Och varför har din anemi inte undersökts och åtgärdats? Du utsätter dig för en massa extra slit på kroppen när du lever med ett för lågt hb (järnbristanemi). Plus att man mår ju inte bra, är andfådd, har hjärtklappning och är trött jämt om man har dom värden du har. Alla organ i kroppen måste jobba hårt, och du har en konstant syrebrist till alla organ.

    Vidare så utsätter du dig för hjärt- och kärlsjukdomar, blodproppar mm när du inte åtgärdar din anemi. Kroppen måste jobba dubbelt så hårt när ditt hb sjunker. Redan när ferritinet blir lågt (innan anemin är där) så jobbar kroppen för hårt.

    Både järnbrist och järnbristanemi är saker som ska utredas och behandlas! 

    Och ja, man kan absolut ha järnbrist utan anemi, och även då ha massa symptom.
    Betyder det alltså ja på min fråga, att man kan få snabbare puls av järnbrist?
  • Anonym (snabbpulsare)

    Tack för svar alla!

    Menade alltså om högre puls KAN vara en orsak av järnbrist, inte att det måste vara så. Jag har aldrig varit andfådd vid järnbrist, som man annars läser är ett vanligt symptom, så att kroppar reagerar olika känns ju logiskt

Svar på tråden Puls och järnbist?