• Anonym (Ryttare)

    Ryttare och självhävdelse

    Jag har ridit på ridskola i väldigt många år och har märkt av ett fenomen som jag undrar om nån annan ryttare tänkt på... Flera gånger har jag pratat med andra på ridskolan och dom ger intryck av att vara så himla duktiga när man lyssnar på dom. Pratar om hur hästar gått så bra när dom ridit. Jag kan exvis nämna nån häst och slänga ur mig att jag tycker den är rätt svår och får tillbaka "Nej, det tycker jag inte". Sen när jag ser den ryttaren rida så går hästen inte i närheten av i form. Kan förstå att vissa ryttare kanske inte har samma idé om vad det innebär att en häst går bra men en stor del av dom jag pratar med borde absolut ha det.

    Tycker ni andra i ryttarbranschen att andra ryttare har koll på sin "nivå" eller har ni samma erfarenhet som jag?

  • Svar på tråden Ryttare och självhävdelse
  • Anonym (Ryttare)
    EmberEyes skrev 2019-12-09 00:51:25 följande:

    Att en häst är "svår" och att en häst inte "går i form" är ju två helt olika saker.


    Men vad innebär det för dig att en häst går bra? Eller att en häst är svår? : )
  • anonym2005

    Folk vågar inte erkänna att de inte är så duktoga som de själva anser och tror sig vara.

    Deras ego och gudskomplex skulle inte klara av en sådan smäll. Att komma tillbaka till verkligheten ärnett alternativ som inte existerar för dem.

  • EmberEyes
    Anonym (Ryttare) skrev 2019-12-09 15:58:41 följande:
    Men vad innebär det för dig att en häst går bra? Eller att en häst är svår? : )
    "Svår" handlar mer om min kompetens och vår relation (häst/ryttare), vad jag kan plocka fram ur hästen.
    "Går bra" handlar mer om hästens nivå och kapacitet och äver dagsform.

    10 ryttare kan ha 10 olika uppfattning av hur bra hästen svarar till just sig själv, men antagligen ha en ganska likartad bedömning om de tittar på hästen under ett träningspass.

    Lite luddigt, men jag  hoppas du förstår hur jag menar.
  • Anonym (g)
    Anonym (Ryttare) skrev 2019-12-09 15:58:41 följande:
    Men vad innebär det för dig att en häst går bra? Eller att en häst är svår? : )
    Beror väl på vilka förväntningar man har på häst och sig själv oxå. Alla tolkar och uppfattar olika vilket inte är konstigt eftersom hästar och är levande varelser med åsikter och känslor och går precis som människor inte ihop med alla och uppfattar och beter sig olika även med ryttarna. 
    Att det går handlar heller inte alltid om att hästen "går i form", många ryttare vet tyvärr inte ens vad det betyder, känns eller ser ut...
  • Anonym (Ryttare)
    EmberEyes skrev 2019-12-09 20:57:50 följande:

    "Svår" handlar mer om min kompetens och vår relation (häst/ryttare), vad jag kan plocka fram ur hästen.

    "Går bra" handlar mer om hästens nivå och kapacitet och äver dagsform.

    10 ryttare kan ha 10 olika uppfattning av hur bra hästen svarar till just sig själv, men antagligen ha en ganska likartad bedömning om de tittar på hästen under ett träningspass.

    Lite luddigt, men jag  hoppas du förstår hur jag menar.


    Tack för svaret.

    Om jag då ger ett rätt konkret exempel... En relativt ny häst på stallet rids alltid av samma kvinna på min dotters lektion. Den springer mest runt i betydligt snabbare tempo än dom andra hästarna med höjt huvud och det blir inte så mycket konkret arbete oavsett övning kan jag tycka. När jag vid nåt tillfälle nämnde för den ryttaren att jag tyckte hästen såg svår ut så sa hon nåt i stil med "Nej då, bara lite snabb". Sen hamnade jag själv på hästen och insåg att farten var hans sätt att slippa jobba för egentligen har han inte så mycket motor. Och jag upplevde att det var väldigt mycket att "hålla reda på" för att han skulle fixa övningarna ok. Så... Är hästen svår för mig, men lätt för den andra ryttaren? : )
  • Fiona M

    Jag tror folk generellt överskattar sin förmåga, oavsett vad det gäller; ryttare är inga undantag.

  • Anonym (Landet)

    För oss killar är det väl samma med folk som håller på båtar eller jakt. Jag håller inte på med något av det, för det finns såå många självutnämnda experter. Jag orkar inte med sånt tyvärr..

    -Duu eeh, om Jag var du skulle jag..... bla bla bla..

  • EmberEyes
    Anonym (Ryttare) skrev 2019-12-09 23:00:31 följande:
    Tack för svaret.

    Om jag då ger ett rätt konkret exempel... En relativt ny häst på stallet rids alltid av samma kvinna på min dotters lektion. Den springer mest runt i betydligt snabbare tempo än dom andra hästarna med höjt huvud och det blir inte så mycket konkret arbete oavsett övning kan jag tycka. När jag vid nåt tillfälle nämnde för den ryttaren att jag tyckte hästen såg svår ut så sa hon nåt i stil med "Nej då, bara lite snabb". Sen hamnade jag själv på hästen och insåg att farten var hans sätt att slippa jobba för egentligen har han inte så mycket motor. Och jag upplevde att det var väldigt mycket att "hålla reda på" för att han skulle fixa övningarna ok. Så... Är hästen svår för mig, men lätt för den andra ryttaren? : )
    Du UPPLEVER hästen som svår, den andre UPPLEVER hästen som lätt.
  • isolande

    Äh, det är samma sak med hundtränare, barnuppfostran och annat som utgör subjektiva bedömningar/upplevelser. Ibland överskattar folk sig själva och ibland skiljer sig upplevelsen av vad som är "bra" mellan två olika personer.

    Med djur är det ju även så att (hur fjantigt det än låter) relationen till människan kan påverka. Tekniken i hur man hanterar djuret/rider hästen kan passa just de individen bättre eller sämre.

    Jag och mina systrar har t.ex ridit sen vi var små, fött upp hästar och ridit in dem, tävlat och hållit på i lika hög grad. Men samma häst kunde gå som en jäkla kratta med en av oss medan med en annan kunde göra vad som helst med kusen och inte förstod problemet. Så det som kan vara svårt för en är lätt för en annan. Ingen har rätt liksom Flört

Svar på tråden Ryttare och självhävdelse