• klyban

Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?

Såg ett program om detta, saken är att om man försöker göra om sig till kvinna/man, så tar man hormoner för uppnå detta.
    Och dessa hormoner gör en starkare respektive svagare.

Och svaret de hade var att man kan aldrig se detta att de har en fördel av att byta kön.
    Vi ska vara jävligt nog med att påpeka det bara existerar två kön, sen ett gäng varianter i dessa.
    Kanske den dagen man opererar bort de existerande könen, så kan man börja fundera på mer kön än två existerar.(men hur det ska gå till har jag inte ens snusning om.)

Sen pratar vi om de kvinnor som har mycket mer manligt i sig, så börjar vi närma ett extremkomplex diskussion då de är kvinnor.

Transmän som fortfarande än män?
    Ja, de tävlar med män, eller får de starta upp nått eget för de själva.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    jeanette02 skrev 2019-12-10 05:55:46 följande:
    Det kan bli en stor ekonomisk vinst med könsbyte, iallafall inom vissa sporter. Helt plötsligt från att vara en medelmåtta blir man 1:a placerad varje gång. Vad märkligt det blir...

Funkar inte så.

Byter man kön tar man även östrogen, och om man följer det ämnet så berättar man att dessa som gör könsbyten snabbt sjunker i nivå till andra kvinnor.

Men hade man lyft de som är födda som kvinnor, men har en hormonproduktion som avviker som tex och Syd afrikanskan Semenya.
    Där kan man ta en diskussion om fördelar.
    Men efter lång östrogenbehandmning, så försvinner fördelen rätt snabbt med könsbyte och varit man.

• klyban
    jeanette02 skrev 2019-12-10 07:48:05 följande:
    Läs Phalaenopsis inlägg. Vart för mig att denne är läkare, Hur många börjar med hormonändring som som småbarn?
    Semenya är ett annat läge. Komplicerat likväl.

Man har följt upp detta, Vice news har en kort bra genomgång detta året om detta.(det handlar om en utövare främst)
    www.vice.com/en_us/article/wjvjnm/how-this-trans-athlete-is-fighting-back-after-being-banned-by-usa-powerlifting

Men det man kom fram till att den fysiska fördelen försvann ofta innan operation, eller i samband.
    De äter hormoner för bli kvinnliga, och det är exakt vad som sker även med muskelstyrkan.
    Sen har du för stor kroppsmassa och sen biverkningar av medicinerna som har trötthet som biverkning.
    Man kan säkert producerat ett fall där man kan påvisa det inte minskas, men undantag finns alltid så vad ska det säga för den breda massan?

Ja, Semenya är en helt annan diskussion, dock exakt den samma också.
    Men här blir det lite mer komplicerat, och inte som könsbyten där man medicinerar bort muskelstyrkan.

• klyban
    Phalaenopsis skrev 2019-12-10 21:20:47 följande:
    Visst förlorar män muskelmassa när de går över till en kvinnlig hormonstatus. Men inte ner till den nivå de hade haft om de varit som födda kvinnor. I så fall skulle de inte börja plötsligt börja vinna mot kvinnor när de inte tidigare vann mot män.
    Har man en gång fått ett visst antal muskelceller försvinner de inte bara för att de krymper jämfört med sin tidigare storlek. Fler celler - lättare att (för)bli stark. Den som aldrig fått chansen att träna dopat (antingen som äkta man eller med konstgjort testosteron) har alltså en nackdel mot den som tidigare kunnat träna med testosteron i kroppen under många år. 
    Och som jag tidigare nämnde - mäns kroppsbyggnad handlar om mer än muskler. Beroende på sport kan man ha stora fördelar av långa raka ben, stora händer, grova senor (tål hårdare träning) och stora lungor.

Här är ett exempel där transkvinnor som tävlar mot kvinnor gör att äkta kvinnor inte får samma chans till collegestipendier:

" target="_blank">

Om man hårddrar det så kan en man, som inser att han inte är tillräckligt bra för att komma in på college via sitt idrottande, börja identifiera sig som kvinna, sänka sina testosteronnivåer till det tillåtna - och sedan få sitt collegestipendium genom att slå sina äkta kvinnliga medtävlare.

Om någon har fått hormonterapi sedan INNAN puberteten så kommer saker i ett annat ljus. Men där är det sällan någon större grej heller, eftersom de inte har den första gruppens fördelar och alltså sällan lyckas ta sig till toppen.

Dock går inte det blunda för just detta sker med de män som byter till kvinnor.
    Muskelmassan blir svagare men finnes kvar, där musklerna blir till en belastning för en rörelser, men att musklerna är svagare att röra dom.

Det är vad man har för erfarenheter i frågan, att undantag komerm existera är jag i alla fall medveten om komemr ske.
    Men ett ändrar inte saker som sker biologiskt med kroppen om man minskar muskelstyrkan med östrogen.

Din länk är av homofober, så du får nog prestera bättre länk än så.

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-12-11 01:26:00 följande:
    Transkvinnor är inte riktiga kvinnor så har ingen rätt att bli erkända som riktiga kvinnor.

Trams.

Det är stor skillnad närt du försöker saklighet, mot inte.
    Du pratar bara om din rätt och äga andra människor, känns inte som saklighet precis.

• klyban

Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 13:32:33 följande:
    Och så börjar du med ditt vanliga snack om ägarskap så fort någon inte håller med dig.

På vilket sätt menar du att påpeka att en transa inte är en riktig kvinna detsamma som att vilja äga människor? Om jag skriver att jag är en get och du påpekar att jag inte är det för getter kan inte skriva så betyder det att du anser att äger mig?

Du får svara på varför inte en transa är en riktig kvinna, eller så får du producera ett citat som påvisar jag säger detta om transor  Skrattande
    Lägga orden i mun på mig, hur inbillade du dig det skulle gå?

Ja, kontrollerar man en annan person med saker du inte förstår eller har med att göra, och sen vill forcera detta på denna person.
    Då liknar det ett ägarskap, men inte så tydligt som med abort tex.

• klyban
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 17:23:24 följande:
    Ett DNA test kommer ganska lätt visa att en transa inte är en kvinna, det räcker inte med att tycka att man är en kvinna för att vara en vettu... du kan tycka att du är en fågel och vilja bli behandlad som en fågel, men det betyder inte att du är en fågel och att påpeka för dig att du inte är en fågel är inte detsamma som att kontrollera eller tycka ner dig, det är bara att påpeka fakta.

Det är din fråga, inte min.

Ta det med någon som bryr sig, för jag bryr mig inte om dina ord du lade i min mun.
    Då det är dina ord
    Så skäller du på dig själv då eller?
    Eller vad trodde du detta skulle ändra på nått jag aldrig sade?
    Det sista vore sjukt komiskt.

• klyban
    Anonym (H) skrev 2019-12-11 17:37:26 följande:
    ... och så blev det här en tjafstråd bort från ämnet. Det finns systematik i när det uppstår.

Det sker alltid i frågor där man tror saker, och struntar i att det kan vara tvärtom ibland.

Dock tyder könsbyten och östrogenbehandling att det inte har den betydelsen man vill gå.
    Musklerna blir svagare, samma muskelmassa.

Och sen diskuterar man även en del ämnet svart och vitt, och det funkar inte här, för då måste man glömma en del.
    Och vad diskuterar man då?

Och jag personligen kan aldrig hjälpa en lägger orden i munnen på mig.

• klyban
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 17:55:39 följande:
    Ja, och just i denna fråga så är det du som tror och andra som VET att en kvinna och en man inte är samma sak biologiskt.

Ja man kan dra ner skillnaderna mellan könen till viss del medicinskt men inte allt, och att transmän inte får tävla mot kvinnor är ett ypperligt bevis för det.

Biologiska skillnader ÄR svartvita, de förändras inte för att man tror eller känner saker.

Jodå, du kan absolut hjälpa det genom att sluta dra på dig offerkoftan varje gång någon inte håller med dina märkliga åsikter om ägarskap.

Du kan ta denna diskussion med dig själv, då det är dina ord.

Ägarskap är tydligt, och när man försöker äga människor för ens egna syften, som ofta är inget alls utan bara en havererad åsikt om att man kan äga människors sätt och leva.
    precis som du ens hade med det och göra från början, hybris är ordet som beskriver detta också.

Dock lägga orden i min mun, det ja du försöka med.
    Som detta med ägarskap och offerkofta, finns inget offer i att identifiera saker som är irrelevanta.
    Dock finns det offer i de som lägger ned sakligheten, och går över till ad hominem som det också blev där.
    Min person är inte sakligt, kommer aldrig bli heller.

Sak är att de som ändra sig tar östrogen som försvagar musklerna, men tar inte bort överflödig muskelmassa.
    Det verkar vara en sak som är helt ouppnåeligt att komma över för vissa.

Inte heller har man någon poäng med svartvit argumentation i en såpass komplex fråga.

Och går man över till tex Semenya, så blir diskussionen så extremt komplicerad att det inte längre ens finns svar som funkar i generella termer eller ens nära.

Och absolut inte på de som byter kön och tar östrogen i samband med detta.
    För där pekar på att det saknar betydelse.
    En del är som min farsa och som jag analyserat det(då det upprepar sig på många ställen och personer), man ser en MAN framför sig, sen är allt efter helt blockerat.
    Och de klarar inte av att ta in fakta efter den punkten, vilket är direkt och inte överhuvudtaget för många av dom.

Frågan är komplex, men lägga orden i mun mun.
    Så är det bara du som säger nått, inte jag. då det var dina ord.

• klyban
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 18:19:02 följande:
    Och på vilket sätt menar du att det skulle vara i eget syfte att påpeka att en transa inte är en kvinna?

På vilket sätt är det hybris att påpeka biologiska skillnader? 

Dina issues med sin farsa får ni lösa själva här diskuterar vi fakta och biologiska
    skillnader

Nej, frågan är inte alls komplex ur ett biologiskt och faktiskt perspektiv, kvinnor och män är biologiskt olika. Det bli komplext när man blandar in irrationella känsloargument och blandar ihop människors rätt att känna och tro vad de vill med faktiskt verklighet. Det sker ingen genetiskt förvandling bara för att man känner eller tror något.
    Ta det med dig själv, inget jag tagit upp.
  • klyban
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 18:24:26 följande:

Varför lägger du öht fram korkade argument om du sen bara ska förneka att du skrivit dem?

Du får ta frågan med transor med dig själv, då det är inget jag prata om ens.

Ägandet handlar om nått helt annat.

• klyban
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 18:31:52 följande:
    Ja och varför drar du upp det?

Ta det i sitt sammanhang, och transor får du ta med dig själv.

• klyban
    Anonym (jaha) skrev 2019-12-11 18:42:26 följande:
    Vad då mitt sammanhang, det var ju DU som tog upp det?
    Är du full eller vad snackar du om?
    Ta det i sitt sammanhang!
  • klyban
    Anonym (mumma) skrev 2019-12-11 19:04:26 följande:
    Vad tycker transkvinnorna själva? Är det här en viktig fråga för dem?

Tryck visa endast, och min länk om en transa bland mina inlägg.

Självklart är det en viktig fråga att få delta i samhället och utöva sin sport.
    Speciellt i dom fallen där det uppenbarligen inte är en fördel att vara en man och medicinerad och följt reglerna.
    Men detta handlar inte om de gör bra ifrån sig i en sport, utan det handlar inget om att utöva en sport.

Svar på tråden Ska transmän få tävla emot kvinnor i idrott?