• Anonym (sara)

    Försäkringskassan har bestämt att jag är frisk

    Min läkare hade skickat in ett intyg som inte visade hur jag inte klarar av mina arbetsuppgifter. Trots påtryckning så korrigerade inte läkaren detta i tid.

    Jag har bett försäkringskassan höra av sig till mottagningen och värtom, mottagningen säger att de försökt 8 gånger men att fk inte ringt tillbaka.

    Efter tre veckor av detta fast jag ringt och ringt och ringt och tom pratat med enhetschefer två gånger så fattar fk beslutet att jag är frisk baserat på uppgifterna de har, beslutet gör att mottagningen inte kan göra mer. Jag får överklaga och börja jobba.

    Jag är för sjuk för att börja jobba, det är en omänsklig situation. Jag trappas ut på en medicin vilket i sig kräver sjukskrivning samtidigt som jag är sjuk. Jag ska genomgå en behandling som i sig också kräver sjukskrivning.

    Jag förlorar nu också min sgi, eftersom jag inte befann mig hemma när jag fick beslutet, och kunde därför inte visa mig på jobbet i tid.

    Mottagningen menar att de inte gjort något fel och att fk följer lagen i det de gör.

    Vad ska jag göra? Jag kan inte börja jobba.
    Måste jag gå till soc? Kommer de ens bevilja en ansökan när jag precis varit på semester och lagt mycket mer pengar än jag borde ha gjort i förhållande till försörjningsstöd (dvs innan jag visse att fk skulle fatta det här beslutet)

    Jag har panik nu och mår jättedåligt.
    Har redan fått varning om att hyran blir sen igen så blir jag och min son vräkta. Hyran har tidigare varit sen pga att mottagningen inte skrivit sina intyg i tid till försäkringskassan.

  • Svar på tråden Försäkringskassan har bestämt att jag är frisk
  • Anonym (sara)

    Jag tycker ju att mottagningen gjort fel. Om deras samtal inte gick fram hadede ju kunnat komplettera intyget då de visste vad problemet var från början.

    Vadde gör nu känns fruktansvärt. Jag fick sitta med tre chefer och bli totalt överkörd. 

  • Anonym (Tyu)

    Men alla vet ju hur FK är och hur svårt det är med sjukskrivning idag, och du har redan haft problem med hyran, och ändå lägger du massa pengar på semester!?

    Jag tycker att både läkare och FK gör fel i många fall, även ditt, men när man vet att det kan strula får man ju dels hålla hårt i de pengar man har och dels hålla sig hemma tills sjukskrivning och allt gått igenom.

    Det är jättetråkigt det du råkat ut för och förjävligt, men man har ju samtidigt ett eget ansvar också. Och i det innebär att inte åka på semester om man inte har sjukskrivningen som beslut i handen.

  • Anonym (X)

    Fast FK säger inte att du är frisk. De säger att dun arbetsförmåga inte är nedsatt på grund av sjukdom. Två olika saker. Jag är också sjuk, men kan jobba.

    Att du förlorar din SGI är beklagligt, men reser man bort under tiden en ersättning utreds så behöver man ju eftersända posten eller be någon kolla posten åt en. Först får du ett brev där de skriver att de har för avsikt att besluta. Där framgår info om att OM du får ett beslut måste du skydda din SGI. Man har alltid minst 14 dagar på sig att lämna synpunkter. Så du borde ju fått info om detta, eller har du varit bortrest länge?

  • Anonym (sara)
    Anonym (Tyu) skrev 2019-12-09 12:34:11 följande:

    Men alla vet ju hur FK är och hur svårt det är med sjukskrivning idag, och du har redan haft problem med hyran, och ändå lägger du massa pengar på semester!?

    Jag tycker att både läkare och FK gör fel i många fall, även ditt, men när man vet att det kan strula får man ju dels hålla hårt i de pengar man har och dels hålla sig hemma tills sjukskrivning och allt gått igenom.

    Det är jättetråkigt det du råkat ut för och förjävligt, men man har ju samtidigt ett eget ansvar också. Och i det innebär att inte åka på semester om man inte har sjukskrivningen som beslut i handen.


    Jag har 14000 i inkomst. 8500 i hyra.

    Semestern var betald av min förälder. 

    Det hade kostat mig samma som om jag var hemma, om inte min son blivit sjuk och behövt läkarvård, till en summa som inte kommer upp i självrisken på reseförsäkringen.

    Så exakt vilka pengar menar du jag skulle ha hållit i.
  • Anonym (sara)
    Anonym (X) skrev 2019-12-09 12:41:52 följande:

    Fast FK säger inte att du är frisk. De säger att dun arbetsförmåga inte är nedsatt på grund av sjukdom. Två olika saker. Jag är också sjuk, men kan jobba.

    Att du förlorar din SGI är beklagligt, men reser man bort under tiden en ersättning utreds så behöver man ju eftersända posten eller be någon kolla posten åt en. Först får du ett brev där de skriver att de har för avsikt att besluta. Där framgår info om att OM du får ett beslut måste du skydda din SGI. Man har alltid minst 14 dagar på sig att lämna synpunkter. Så du borde ju fått info om detta, eller har du varit bortrest länge?


    Man måste resa hem första vardagen, men om biljetten är efter det datumet då?

    för övrigt hjälper detta inte direkt då jag enbart blir skuldbelagd, jag vill veta om mottagningen gjort fel. Jag HAR lämnat synpunkter säkert 10 gånger, men fk har undvikit mig och inte svarat.

    Jag vill veta vad jag ska göra nu.

    Vad som hänt går inte att ändra, 
  • Anonym (sara)
    Anonym (Tyu) skrev 2019-12-09 12:34:11 följande:

    Men alla vet ju hur FK är och hur svårt det är med sjukskrivning idag, och du har redan haft problem med hyran, och ändå lägger du massa pengar på semester!?

    Jag tycker att både läkare och FK gör fel i många fall, även ditt, men när man vet att det kan strula får man ju dels hålla hårt i de pengar man har och dels hålla sig hemma tills sjukskrivning och allt gått igenom.

    Det är jättetråkigt det du råkat ut för och förjävligt, men man har ju samtidigt ett eget ansvar också. Och i det innebär att inte åka på semester om man inte har sjukskrivningen som beslut i handen.


    Och beslutet hade jag ju, men det ändrades under tiden jag var borta.

    Min mottagning hade lovat att korrigera intyget också, så jag trodde på dem.
  • Anonym (Tyu)
    Anonym (sara) skrev 2019-12-09 12:54:31 följande:

    Jag har 14000 i inkomst. 8500 i hyra.

    Semestern var betald av min förälder. 

    Det hade kostat mig samma som om jag var hemma, om inte min son blivit sjuk och behövt läkarvård, till en summa som inte kommer upp i självrisken på reseförsäkringen.

    Så exakt vilka pengar menar du jag skulle ha hållit i.


    Men du skrev ju att soc skulle se att du använt massa pengar, soc kan ju inte se det om dina föräldrar betalat.

    Du måste ju förstå att du får svar utifrån vad du skriver i din ts.
  • Xlr8

    Nu har du varit inte allt för detaljrik i din beskrivning.

    Men jag skadade mig rätt svårt i en olycka. Gick på mycket tunga smärtstillande. Min tålighet opiater gjorde att dosen var så hög att dom på apoteket alltid vart förvånad och ställde en massa frågor. Vissa ringde läkaren för att verifiera att de inte var något konstigt eller fel skrivning från henne. Hon var inte van att hantera så starka saker och framförallt inte i dessa mängder till 1 person. Hennes nedtrappnings schema var minst 4 gånger för snabbt.

    Innan nedtrappningen började jag jobba med vissa arbetsuppgifter. Nedtrappningen var så kort att det i stort Sett inte vart någon. Så jag står på jobbet och abstinensen slår till med full kraft. Skakar som jag stod naken i minus 40 grader, balans som efter 8 öl osv.

    Ringde läkaren asap, hon skulle inte sjukskriva mig. Förklarade att jag var en fara för mig själv och andra på min arbetsplats pga min avsaknad av balans och att jag skakade så mycket.

    Nu kommer det som kanske är intressant för dig.

    Jag pratade med min arbetsgivare, han så att dom kan lägga in typ veto som läkaren måste lyssna på. Så han ringde upp henne pratade och förklarade Läget. Sen gick det 2 min och jag vart sjukskriven några veckor till.

  • Anonym (Tyu)
    Anonym (sara) skrev 2019-12-09 12:58:12 följande:

    Och beslutet hade jag ju, men det ändrades under tiden jag var borta.

    Min mottagning hade lovat att korrigera intyget också, så jag trodde på dem.


    Man ska aldrig tro något från FK utan vänta tills man har beslutet i handen. Alla vet väl idag hur hopplösa FK är?
  • Anonym (sara)
    Anonym (Tyu) skrev 2019-12-09 12:58:49 följande:
    Men du skrev ju att soc skulle se att du använt massa pengar, soc kan ju inte se det om dina föräldrar betalat.

    Du måste ju förstå att du får svar utifrån vad du skriver i din ts.
    De kan se att jag tagit ut pengar till sjukvård, men jag har inga kvitton på det. Summan har swishats till mig för resekostnaden, så det syns.

    Samtidigt kunde jag ju inte veta att det skulle bli så som det blev, särskilt när mottagningen sagt att de skulle fixa intyget, och egentligen har det aldrig varit fråga om att jag skulle kunna skydda min sgi då jag måste trappa ner min medicin och jag måste göra behandlingen efteråt för att bli frisk.
Svar på tråden Försäkringskassan har bestämt att jag är frisk