• Anonym (sara)

Försäkringskassan har bestämt att jag är frisk

Min läkare hade skickat in ett intyg som inte visade hur jag inte klarar av mina arbetsuppgifter. Trots påtryckning så korrigerade inte läkaren detta i tid.

Jag har bett försäkringskassan höra av sig till mottagningen och värtom, mottagningen säger att de försökt 8 gånger men att fk inte ringt tillbaka.

Efter tre veckor av detta fast jag ringt och ringt och ringt och tom pratat med enhetschefer två gånger så fattar fk beslutet att jag är frisk baserat på uppgifterna de har, beslutet gör att mottagningen inte kan göra mer. Jag får överklaga och börja jobba.

Jag är för sjuk för att börja jobba, det är en omänsklig situation. Jag trappas ut på en medicin vilket i sig kräver sjukskrivning samtidigt som jag är sjuk. Jag ska genomgå en behandling som i sig också kräver sjukskrivning.

Jag förlorar nu också min sgi, eftersom jag inte befann mig hemma när jag fick beslutet, och kunde därför inte visa mig på jobbet i tid.

Mottagningen menar att de inte gjort något fel och att fk följer lagen i det de gör.

Vad ska jag göra? Jag kan inte börja jobba.
    Måste jag gå till soc? Kommer de ens bevilja en ansökan när jag precis varit på semester och lagt mycket mer pengar än jag borde ha gjort i förhållande till försörjningsstöd (dvs innan jag visse att fk skulle fatta det här beslutet)

Jag har panik nu och mår jättedåligt.
    Har redan fått varning om att hyran blir sen igen så blir jag och min son vräkta. Hyran har tidigare varit sen pga att mottagningen inte skrivit sina intyg i tid till försäkringskassan.

• Svar på tråden Försäkringskassan har bestämt att jag är frisk
  • Anonym (sara)
    Anonym (Bipolär) skrev 2019-12-09 20:29:51 följande:
    Det är ju just det som är det svåra - det är inte bara för läkaren att "fylla i". Det är jättekrångligt att skriva rätt om arbetsförmågan som Plupp73 mfl skriver om. I mitt fall anmärkte FK på att läkaren hade lyssnat för mycket på mig... Det ska alltså vara läkarens _egna_ slutsatser, och sedan väldigt detaljerat varför ett visst symptom ger en viss arbetsoförmåga.

Hur man mår spelar ingen roll. Vad man har för sjukdom spelar ingen roll. Vilket jobb man har spelar ingen roll. Allt som spelar roll är vilken arbetsförmåga man har, ställd mot alla tänkbara yrken på arbetsmarknaden.

Jag tror man måste förstå hur detta hänger ihop för att själv kunna se till att få kompletta intyg. Som Plupp73 säger så ligger det ingen värdering i detta. Det är faktum och bara att acceptera.

Men TS du måste ju varit sjukskriven många gånger genom åren? Måste varit genom detta tidigare...?
    Jag hade inte kommit till dag 180, så det var fortfarande bara mot mitt eget yrke som avsågs. 

Jag har aldrig tidigare haft problem med fk. Jag har kanske haft tur.
  • Plupp73

I öppenvårdspsykiatrin är det ofta problem med att få igenom sjukintyg, medan det inom slutenvården generellt är ganska enkelt. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Bipolär) skrev 2019-12-09 17:32:12 följande:

Varför inte?

De har utfärdat intyget och försökt nå FK. Vad mer ska de göra?
  • Anonym (sara)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-10 05:46:13 följande:
    De har utfärdat intyget och försökt nå FK. Vad mer ska de göra?
    Komplettera intyget som begärt av fk och mig?
  • Anonym (sara)
    Plupp73 skrev 2019-12-09 20:31:35 följande:

I öppenvårdspsykiatrin är det ofta problem med att få igenom sjukintyg, medan det inom slutenvården generellt är ganska enkelt. 

Jag vet det, en anhörig blev en gång inlagd enbart pga detta faktum när byråkratin var för svår att lösa. Nu mådde han också väldigt dåligt i grunden, men syftet var just att slippa problem från fk.
  • Anonym (asdf)

Kan du ansöka om en god man akut? Någon som kan hjälpa dig med den ekonomiska biten och myndighetskontakterna tills du mår bättre?

Kuratorn på vårdcentralen kan också stötta dig med de praktiska sakerna med papper, ansökningar och överklaganden. Hos en sådan kan man ofta få tid hos rätt omgående.

• Anonym (sara)
    Anonym (asdf) skrev 2019-12-10 10:05:20 följande:

Kan du ansöka om en god man akut? Någon som kan hjälpa dig med den ekonomiska biten och myndighetskontakterna tills du mår bättre?

Kuratorn på vårdcentralen kan också stötta dig med de praktiska sakerna med papper, ansökningar och överklaganden. Hos en sådan kan man ofta få tid hos rätt omgående.

Jag känner ju hälften av alla goda män i stan genom mitt jobb, så nej.

Jag behöver ingen som tar över min ekonomi, jag behöver ha en ekonomi att utgå ifrån.

Det är de praktiska sakerna som är jobbiga. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (sara) skrev 2019-12-10 08:39:37 följande:

Komplettera intyget som begärt av fk och mig?

Läkaren har inte alltid något mer att tillägga. Önskan om kontakt per telefon utmynnar inte sällan i att läkare meddelar FK att det de skrivit är det de kunnat observera vid undersökningen och att det inte finns mer information att komplettera med. Då är det så det är och det finns inte rätt till sjukpenning.
  • Anonym (A)

Kan din arbetsgivare tänka sig att ge dig semester i efterhand?

• Anonym (asdf)
    Anonym (sara) skrev 2019-12-10 10:24:56 följande:

Jag känner ju hälften av alla goda män i stan genom mitt jobb, så nej.

Jag behöver ingen som tar över min ekonomi, jag behöver ha en ekonomi att utgå ifrån.

Det är de praktiska sakerna som är jobbiga. 

Har inte läst hela tråden men snappade upp att du har svårt att orka med eventuell överklagan etc pga måendet. Tänkte det kunde vara bra nu när läget är akut om du kunde få hjälp.

Har du någon kompis/syskon/liknande som kan hjälpa dig med att lägga upp en strategi och planering?
Svar på tråden Försäkringskassan har bestämt att jag är frisk