Anonym (Hmm) skrev 2019-12-09 15:25:06 följande:
Kanske enligt dig själv och läkaren. Men Försäkringskassan gör en försäkringsmedicinsk bedömning och använder socialförsäkringen som grund. Och socialförsäkringen gör ingen skillnad på att resa och att jobba. Att resa kan visst visa arbetsförmåga i ett annat jobb. Socialförsäkringen är en omställningsförsäkring. Kan du inte jobba med ditt nuvarande jobb med dina besvär så är det bara till att säga upp sig på grund av hälsoskäl, ställa sig i kö hos arbetsförmedlingen och stämpla A-kassa. Det är så det ser ut. Jag tycker också att reglerna i ganska många avseenden är alldeles för hårda och tar inte hänsyn till individuella förutsättningar men det är så de ser ut vare sig vi gillar dem eller inte. Det är bara till att rätta sig efter det.
Detr ingen som vill döma dig eller klanka ner på dig men jag tror att många i detta landet inte förstår Försäkringskassans uppdrag och hur sjukrivningar fungerar. Kan man inte jobba med det jobb man har så är lagen skriven så att man måste säga upp sig och leta efter nytt jobb. Jag är sjukskriven i förhållande till alla jobb på arbetsmarknaden och är som jag skrev tidigare rejält funktionsnedsat och har bland annat hjälp av boendestödjare och kommunen. Trots det har jag fått kriga tillsammans med min läkare för att få allt godkänt. Att öht komma på tanken att resa är något jag bara kan drömma om. Resa är helt otänkbart. Jag tycker nog att kan man resa så kan man jobba. MEN det finns naturligtvis skillnader även här. Är man förtidspensionerad för att man har en grav CP skada, schizofreni eller någon annan mycket påverkande sjukdom så är det nog ingen som ifrågasätter om man åker utomlands med sin skötare, förälder eller vad det nu kan vara.
Därför kan det vara svårt att bilda sig en rättvis uppfattning av det du skrivit. Jag tycker personligen att det låter som att du skulle behöva hitta ett nytt job som passar dina besvär bättre.
Problemet är väl att jag inte kommer kunna arbeta med något alls under behandlingen, som jag verkligen behöver.
Jag har aldrig arbetat omedicinerad, och jag har tvingats sluta med de flesta av mina mediciner, pga biverkningar som var ohållbara då jag förlorade verklighetsuppfattning.
Synd att så många stör sig på just resan i sig. Tror att många sjuka borde få möjlighet att göra det om de vill och kan. Det finns ganska många sjukdomar, inte minst psykiska sjukdomar, som nog kunde gynnas av det. Sedan bor min förälder inte i Sverige, så det är även en möjlighet att träffa delar av familjen.
Men absolut, kan vara något att fundera på det med att säga upp sig, som det är nu har jag svårt att se hur jag ska jobba med det jag är anställd som, särskilt omedicinerad. Även jag hade nog behövt mycket mer stöd än jag får, jag är däremot ojämn, "intellektuella" saker klarar jag ofta, men inte rent praktiska. Så det är svårt utifrån kanske att se mina behov, tills man kommer hem till mig. Dock har jag varit tydlig med det, det är bara ingen som tagit mig på allvar riktigt känner jag.
När jag arbetade var mitt hem en soptipp, eftersom jag pga mina besvär inte klarade av både jobbet och hemmet. Nu när jag inte jobbar är det något bättre med det, men långt ifrån bra.