• Anonym (TS)

    Öppen planlösning är skit

    Numera är de flesta nya hus och lägenheter i öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Vilket skit! Det blir visserligen ljusare, men det blir samtligt mer stökigt. Man kan aldrig ta det lugnt i vardagsrummet och kolla på en film om barnen är i köket och stökar. Man förlorar också många väggar att ha hyllor och skåp på, dvs viktigt förvaringsutrymme.

    Vad tycker ni andra? Hiss eller diss?

  • Svar på tråden Öppen planlösning är skit
  • Ascendere

    Håller med, har monterat in väggar och dörrar överallt där det går för att det ska bli lättare att isolera delar av familjen för att tex se på film, göra läxor osv.

    Öppen planlösning är kanske bra om man inte har barn, men för en familj med fler än 2 personer är det tämligen värdelöst. 

  • Tihi

    Det må se snyggt, stort och öppet ut men jag gillar inte heller den planlösningen. Om man är fler i familjen så kommer man alltid att störa varandra.

  • annabellelee

    När vi tittade på lägenhet och sedan hus var det alltid ett krav att det inte skulle vara öppen planlösning, just av de skälen du anger.

    Planlösningen i nybyggda lägenheter passar inte oss.

  • Anonym (TS)
    Ascendere skrev 2019-12-09 14:36:25 följande:

    Håller med, har monterat in väggar och dörrar överallt där det går för att det ska bli lättare att isolera delar av familjen för att tex se på film, göra läxor osv.

    Öppen planlösning är kanske bra om man inte har barn, men för en familj med fler än 2 personer är det tämligen värdelöst. 


    Kul att se att det är fler som tänker som jag. Precis det passar säkert för ett par utan barn men inte för en barnfamilj för det kan bli stimmigt. Ingen lugn och ro alls.
  • Anonym (TS)
    Tihi skrev 2019-12-09 14:39:00 följande:

    Det må se snyggt, stort och öppet ut men jag gillar inte heller den planlösningen. Om man är fler i familjen så kommer man alltid att störa varandra.


    annabellelee skrev 2019-12-09 14:39:41 följande:

    När vi tittade på lägenhet och sedan hus var det alltid ett krav att det inte skulle vara öppen planlösning, just av de skälen du anger.

    Planlösningen i nybyggda lägenheter passar inte oss.


    Just så! Jag förstår inte varför det byggs så mycket av öppen planlösning när så många uppenbarligen inte tycker om det.
  • Anonym (TS)
    Mackan1978 skrev 2019-12-09 14:42:12 följande:

    Ja öppen planlösning är inte bra alls


  • Anonym (C)

    Superbra om man är ensam men brukar ha tex släkten över på kalas. Min mamma valde faktiskt att köpa en lägenhet med öppen planlösning av den anledningen.

    Men skitdåligt om man är en barnfamilj. Hade det under 6 år och det var bara bra när man hade större sällskap hemma.

  • Anonym (1887)

    Avskyr det. Tänk bara allt matos som sprider sig överallt! Med dörrar att stänga förhindrar man det. Vi bor i ett jättegammalt hus med avskilda rum. Hade kreverat i ett modernt öppet hus!

  • nytt eller gammalt

    Som tur är kan man välja var man bosätter sig, man måste ju inte bo i en lägenhet eller hus med öppen planlösning. Jag bor i ett äldre hus med "riktigt" kök. När vi köpte det visade jag materialet på mitt jobb. Flera kollegor började genast hjälpa mig med planering av vilka väggar som skulle slås ut så att det kunde bli öppen planlösning... 

Svar på tråden Öppen planlösning är skit