• Anonym (M)

    Märkligt dilemma

    Jag har återupptagit kontakten med ett ex och börjar få starka känslor för honom igen. Egentligen har jag nog aldrig lyckats komma över honom.

    Vi bor i olika delar av landet så vi har inte setts än men vi hörs flera gånger om dagen och pratar i telefon i flera timmar. Han beter sig som i början när vi blev tillsammans och verkar mån om hur jag uppfattar honom.

    Samtidigt har han sagt att han inte har sexuella relationer längre, trots att det har funnits kvinnor som har visat intresse. Han tycker att allt bara blir komplicerat då.

    Vi hade bra sex, det konstaterade han själv då, och det märktes väldigt tydligt om man säger så. Jag ser ut som då så jag tror inte det är specifikt riktat mot mig utan ett beslut han har kommit fram till.

    Jag respekterar det förstås. Jag skulle inte ta några sådana initiativ om vi sågs men det blir lite komplicerat för mig. Jag försöker tänka att han är en vän men jag är helt klart förälskad. Det vet han dessutom om. Sedan märker jag att han blir stött om jag nämner en man som jag träffade efter honom, nästan som om han blir svartsjuk.

    Jag är en supermonogam person och just nu är jag helt fokuserad på honom. Fast till slut måste jag nog motvilligt gå vidare för jag behöver den fysiska närheten till en man. Jag tror att han skulle bli besviken om jag träffade en ny baserat på hur han reagerade när jag nämnde mitt senaste ex men det finns väl inget alternativ?

    Han är den jag helst vill vara med och jag kommer nog aldrig sluta ha känslor för honom. Det här gör verkligen ont i hjärtat för jag tror att han är mannen i mitt liv, och sådant säger jag inte lättvindigt.

    Han vill ses och jag tänker att jag i alla fall måste ge det en chans. Fast då måste jag vara fullt medveten om att det antagligen blir som vänner även om jag när en liten förhoppning om att han kanske ändrar sig när vi ses i verkligheten. Det kommer att vara så svårt att inte få vara nära honom på det sättet om vi ses, även om jag inte skulle visa det förstås. Jag är ingen sexgalning utan sex är starkt förknippat med känslor för mig.

    Jag kanske borde låta kontakten sakta rinna ut i sanden för min egen skull men det där förbaskade hoppet är svårt att förtränga.

    Jag har aldrig varit med om det här förut. Det har snarare varit tvärtom, att mannen vill ha sex mest hela tiden, ofta mer än jag som mitt senaste ex.. Jag vill inte ta upp det igen för jag vill inte pressa honom. Jag respekterar det han säger så jag har inte nämnt det alls men tankarna snurrar.

    Här ni något råd?

  • Svar på tråden Märkligt dilemma
  • Anonym (man)

    Det låter lite underligt att han slutat ha sexuella relationer. Om han inte har någon medicinsk orsak förstås. Jag tycker du ska träffa honom och se vad det handlar om. Han kanske bara menar att han inte vill ha kks eller ons.

  • Pope Joan II

    Men har du inte frågat honom om det då?

    "Menar du att om du och jag träffas och känslorna finns där och vi bestämmer oss för att ha ett förhållande med varandra igen så ska vi inte ha sex?"

  • Anonym (öööö)

    Om du tänker rent krasst och helt logiskt:  Finns det en rimlig möjligen att ses och faktiskt ta reda på om de där känslorna bara är på nätet eller om de finns något på riktigt mellan er? 
    Och hur långt har ni mellan er? Om du tänker dig att ni hypotetiskt skulle vilja ha en relation, hur ofta skulle ni då kunna ses? 

  • Anonym (M)
    Långbenopluto skrev 2019-12-10 15:46:37 följande:

    Beror på varför det tog slut....


    Det var jag som drog mig ur eftersom jag inte mådde så bra då. Det var inget som gick ut över honom men jag behövde tid för mig själv. Jag har tänkt på om det är en tillitsfråga p.g.a. det. Vi har pratat om det och han säger att det inte är någon fara men jag är inte säker på det.
    Anonym (man) skrev 2019-12-10 15:56:27 följande:

    Det låter lite underligt att han slutat ha sexuella relationer. Om han inte har någon medicinsk orsak förstås. Jag tycker du ska träffa honom och se vad det handlar om. Han kanske bara menar att han inte vill ha kks eller ons.


    Inga medicinska skäl. Jag tror att vi är ganska lika när det gäller sådant. Jag har aldrig haft KKs eller ONS och har levt utan sex i långa perioder eftersom det handlar om känslor för mig. Nej han menar inget sex alls eftersom han menar att det bara blir komplicerat.
    Pope Joan II skrev 2019-12-10 16:12:00 följande:

    Men har du inte frågat honom om det då?

    "Menar du att om du och jag träffas och känslorna finns där och vi bestämmer oss för att ha ett förhållande med varandra igen så ska vi inte ha sex?"


    Nej, jag vill inte pressa honom utan försöker ta det som det kommer även om det är väldigt svårt när man är förälskad.
    Anonym (öööö) skrev 2019-12-10 16:14:46 följande:

    Om du tänker rent krasst och helt logiskt:  Finns det en rimlig möjligen att ses och faktiskt ta reda på om de där känslorna bara är på nätet eller om de finns något på riktigt mellan er? 

    Och hur långt har ni mellan er? Om du tänker dig att ni hypotetiskt skulle vilja ha en relation, hur ofta skulle ni då kunna ses? 


    Vi har alltså varit tillsammans tidigare så det är ingen nätromans och då fanns det verkligen känslor mellan oss. Avståndet är inget problem.
  • Fjäril kär

    Han ligger inte med någon för att det blir komplicerat.. Alltså det tyder ju på att han fått hjärtat krossat av någon han verkligen älskade och trodde på och därmed tagit beslutet att inte hamna där igen.

    Att ha sex med någon gör ju att man blir/är väldigt sårbar pga känslor och det vill han undvika.

    Kär kan man dock bli ändå utan sex men det är ju inte hållbart i längden om man vill ha ett riktigt förhållande.

    Självklart kan du prata om det här utan att du pressar honom. Att du undrar hur han menar är inte att pressa honom utan mer en möjlighet att förstå och kunna ta ett beslut.

  • Anonym (M)
    Fjäril kär skrev 2019-12-10 17:04:19 följande:

    Han ligger inte med någon för att det blir komplicerat.. Alltså det tyder ju på att han fått hjärtat krossat av någon han verkligen älskade och trodde på och därmed tagit beslutet att inte hamna där igen.

    Att ha sex med någon gör ju att man blir/är väldigt sårbar pga känslor och det vill han undvika.

    Kär kan man dock bli ändå utan sex men det är ju inte hållbart i längden om man vill ha ett riktigt förhållande.

    Självklart kan du prata om det här utan att du pressar honom. Att du undrar hur han menar är inte att pressa honom utan mer en möjlighet att förstå och kunna ta ett beslut.


    Ibland undrar jag om det var jag som sårade honom, även om jag aldrig har varit elak mot honom. Jag vet att det var väldigt svårt för honom att försöka ha en relation. Han har haft en rätt tuff uppväxt och har en del tillitsproblem.

    Han har inte varit med någon sexuellt efter mig. Jag menar inte att förhäva mig och överdriva min betydelse men det kanske blev droppen för honom. Jag ångrar det så otroligt mycket. Jag var för uppe i mina egna problem för att se det.

    Jag har varit helt ärlig mot honom om hur mycket jag har saknat honom, att jag ångrar att jag gick och att ingen annan man kan mäta sig med honom (för det är sant). Han lät ändå lite glad när jag hade sagt det och föreslog att vi skulle ses. Han valde dessutom att fortsätta och intensifiera kontakten efter det.

    Därför tror jag att jag måste vara väldigt försiktig och inte pressa honom.
  • Anonym (M)

    Det slog mig att det kanske är mitt fel att han resonerar så här. Vi hade en väldigt speciell och djup relation, det säger han även nu. Han skämtade t.o.m. om att vi borde gifta oss och det är verkligen olikt honom annars. Det hör till saken att vi inte är några dunungar och att vi båda kände att det var sista försöket p.g.a. tidigare dåliga erfarenheter, (även om det inte var det).

    Vad betyder det då att han upprätthåller kontakten nu? Jag märker att det finns en utveckling. Först var det bara jag som hörde av mig även om han svarade direkt men nu har han börjat höra av sig på eget initiativ.

    Jag blir så arg på mig själv som inte försökte mer då men gjort är gjort. Jag bara hoppas att han kan ge oss en chans till. Om det är jag som har bidragit till hans inställning behövs det nog mycket tid för att bygga upp förtroendet igen.

Svar på tråden Märkligt dilemma