• Tue 10 Dec 2019 21:30
    1283 visningar
    16 svar
    16
    1283

    Hur får vi 2åring att sova i ny säng?

    Hej och hjälp!

    Detta ämne tas säkert upp någonstans men inget jag kan hitta exakt.

    Hur får vi dotter på 1 år och 9 månader att somna själv nu när hon fått växa säng?

    Vi har alltid suttit med henne tills hon somnat men känns inte hållbart längre när hon nu kommer in till oss minst 5 gånger per natt och behöver hjälp att somna om.

    Vi är nu inne på den andra veckan av att leda tillbaka henne till sitt rum, lägga henne i sängen och vänta utanför dörren. Stiger hon upp så går vi in och lägger henne igen och upprepar proceduren tills hon somnar. Sedan sover hon kanske 1 timme om vi har tur innan det börjar igen.

    Det ska påpekas att vi fortfarande sitter med henne tills hon somnar vid läggdags. Denna procedur kan ta allt ifrån 20 minuter till 2 timmar...

    Jag blir så förbannad på oss själva som inte tänkte på att lära henne att somna själv i spjälsäng innan vi bytte till stor säng...

    Nu är det så jädrans svårt när hon kan kliva i och ur hur lätt som helst.

    Är det någon som varit med om liknande som har bra tips?

  • Svar på tråden Hur får vi 2åring att sova i ny säng?
  • Tue 10 Dec 2019 21:33
    #1

    Båda våra barn började komma in till vår säng på nätterna när de fick stor säng. Den ena var typ 20 månader och den andra var typ 3 år. Så det var bara att konstatera att de gjorde så för att de kunde. Och så sov de resten av natten hos oss.

  • Wed 11 Dec 2019 08:13
    #2
    Alexi skrev 2019-12-10 21:33:35 följande:

    Båda våra barn började komma in till vår säng på nätterna när de fick stor säng. Den ena var typ 20 månader och den andra var typ 3 år. Så det var bara att konstatera att de gjorde så för att de kunde. Och så sov de resten av natten hos oss.


    Hur länge höll detta på för er? 
    Ingen av oss sover bra om vi alla ligger i samma säng, dottern inkluderat.  
  • Wed 11 Dec 2019 08:23
    #3

    Vi har fått flytta in sonens stora säng i vårt sovrum. Han är 6.5 år och vi har haft sömnproblem sedan han föddes. Så nu sover sonen och hans lillasyster bredvid oss. Ingen av dem vill sova själv så då har vi löst det så här.

  • Bertra­m
    Wed 11 Dec 2019 08:31
    #4

    Vi gav upp, la en madrass på golvet i vårat rum så fick barnet sova där. Blev tokiga på att vakna 100 ggr per natt. När han var tre så tog vi bort madrassen och sa bara att oj, den är borta, du får sova i din säng i stället och det gick hur bra som helst.

  • Wed 11 Dec 2019 08:34
    #5
    Alexi skrev 2019-12-10 21:33:35 följande:

    Båda våra barn började komma in till vår säng på nätterna när de fick stor säng. Den ena var typ 20 månader och den andra var typ 3 år. Så det var bara att konstatera att de gjorde så för att de kunde. Och så sov de resten av natten hos oss.


    Eller för att de behövde det...

    Ts, vi gick direkt till 90säng. Om barnet inte somnar om direkt lägger sig nån av oss vuxna bredvid.
  • Wed 11 Dec 2019 08:41
    #6

    Vår dotter sov med oss fram tills hon var ca 2-2,5. Sedan lärde vi henne att somna i sin säng (lite som ni gjorde - sitta bredvid tills hon somnat), men mitt på natten kom hon till oss igen. Tills det blev ohållbart - ingen av oss kunde sova. Hon var då i o f s äldre, troligtvis runt 4, då vi beställde en ny säng till henne som hade en lång leveranstid (nästan en månad) och sa till henne att sängen levereras på ett villkor att hon måste sova i sin säng hela natten. Hon behövde ungefär en vecka för att vänja sig vid det, men innan sängen har kommit, så har hon börjat sova i sin egen säng hela natten (ibland ropade nån gång för att gå på toa, såklart).

  • Wed 11 Dec 2019 08:42
    #7
    Eemssan skrev 2019-12-11 08:13:02 följande:

    Hur länge höll detta på för er? 

    Ingen av oss sover bra om vi alla ligger i samma säng, dottern inkluderat.  


    Nioåringen kommer fortfarande in till oss varje natt. men vi trivs med det så det stör inte.
  • Wed 11 Dec 2019 08:53
    #8
    Bertram skrev 2019-12-11 08:31:25 följande:

    Vi gav upp, la en madrass på golvet i vårat rum så fick barnet sova där. Blev tokiga på att vakna 100 ggr per natt. När han var tre så tog vi bort madrassen och sa bara att oj, den är borta, du får sova i din säng i stället och det gick hur bra som helst.


    Jag har funderat på denna variant, enda problemet är att vårt sovrum är väldigt litet och trångt. 
    En natt testade jag att lägga en madrass bredvid dotterns säng och sova där men det gick inte så bra. Hon skulle ner och lägga sig bredvid mig vilket var fine men hon kom aldrig till ro och till slut ställde hon sig upp och traskade in i vårt sovrum. 

    Hon rör på sig otroligt mycket under nätterna och sover aldrig bra tillsammans med oss. 
  • Wed 11 Dec 2019 08:58
    #9
    brallison skrev 2019-12-11 08:41:33 följande:

    Vår dotter sov med oss fram tills hon var ca 2-2,5. Sedan lärde vi henne att somna i sin säng (lite som ni gjorde - sitta bredvid tills hon somnat), men mitt på natten kom hon till oss igen. Tills det blev ohållbart - ingen av oss kunde sova. Hon var då i o f s äldre, troligtvis runt 4, då vi beställde en ny säng till henne som hade en lång leveranstid (nästan en månad) och sa till henne att sängen levereras på ett villkor att hon måste sova i sin säng hela natten. Hon behövde ungefär en vecka för att vänja sig vid det, men innan sängen har kommit, så har hon börjat sova i sin egen säng hela natten (ibland ropade nån gång för att gå på toa, såklart).


    Var hon 4 när hon började komma in igen eller hon kom in på natten från att hon var 2,5 till 4 år?

    Det bästa är ju när man kan tala till dem och att de fullständigt förstår vad man menar och de kan svara tillbaka. 
  • Wed 11 Dec 2019 08:59
    #10
    Jemp skrev 2019-12-11 08:34:04 följande:
    Eller för att de behövde det...

    Ts, vi gick direkt till 90säng. Om barnet inte somnar om direkt lägger sig nån av oss vuxna bredvid.
    Sover ni kvar då hela natten eller går ni när barnet somnat?
  • Wed 11 Dec 2019 09:00
    #11
    solros68 skrev 2019-12-11 08:23:29 följande:

    Vi har fått flytta in sonens stora säng i vårt sovrum. Han är 6.5 år och vi har haft sömnproblem sedan han föddes. Så nu sover sonen och hans lillasyster bredvid oss. Ingen av dem vill sova själv så då har vi löst det så här.


    Detta eller madrass hade funkat fint för oss men vårt sovrum är i det minsta laget. Får nätt och jämnt plats med en säng och nattduksbord...Sängen är 160. 
  • Wed 11 Dec 2019 09:06
    #12
    Alexi skrev 2019-12-11 08:42:12 följande:
    Nioåringen kommer fortfarande in till oss varje natt. men vi trivs med det så det stör inte.
    Hur stor säng har ni? 
  • Elin P
    Wed 11 Dec 2019 11:10
    #13
    Eemssan skrev 2019-12-11 09:00:58 följande:
    Detta eller madrass hade funkat fint för oss men vårt sovrum är i det minsta laget. Får nätt och jämnt plats med en säng och nattduksbord...Sängen är 160. 
    Är barnets rum större? Om ni kan byta sovrum så alla sängarna får plats?
  • Wed 11 Dec 2019 11:18
    #14
    Eemssan skrev 2019-12-11 09:06:07 följande:

    Hur stor säng har ni? 


    En vanlig dubbelsäng, 180 cm. Sonen sover mitt emellan oss. Så länge även storasyster kom in på nätterna (hon slutade självmant typ i sjuårsåldern) så hade vi en extrasäng som stod bredvid vår, där la sig hon.
  • Wed 11 Dec 2019 11:46
    #15
    Eemssan skrev 2019-12-11 08:58:06 följande:
    Var hon 4 när hon började komma in igen eller hon kom in på natten från att hon var 2,5 till 4 år?

    Det bästa är ju när man kan tala till dem och att de fullständigt förstår vad man menar och de kan svara tillbaka. 
    Hon kom till oss mellan 2,5 och 4. När hon var 4 fick hon en ny säng och slutade komma till oss.
    Precis, det är mycket lättare när man kan resonera med barnet - det är lite för tidigt för en 2-åring.
    Hur var det innan ni köpte en ny säng? Ropade hon på er då hon inte kunde komma ur sängen själv?
    Jag läste i nån "sovbok" att man behöver hjälpa barnet att inse att man har inga riktiga förutsättningar till att somna (som t ex barnet tror att det behöver en napp eller just detta gosedjur). Vi hade problem ett tag när vår dotter var liten - hon behövde hålla i nåns hand för att somna. Det kunde ta också som hos er - allt mellan 5 min och 2 timmar. Så, en kväll la jag mig bredvid (hennes spjälsäng stod bredvid våran), gömde mina händer under mig och sa att hon behöver inte hålla i handen för att somna. Hon blev arg, så klart Men somnade rätt så fort ändå. Kvällen efter var det samma sak, men efteråt behövde hon aldrig mer hålla i handen för att somna - hon har insett att hon inte hade behovet av det. Likadant gjorde vi med att sitta bredvid: först satt vi där, sen utanför dörren till hennes rum, sen utanför nästan stängda dörren (för att inte störa henne med ljud) och slutligen: "Vi sitter ju här i soffan". Det gock bra. Men det tar tid, så klart.
  • Wed 11 Dec 2019 19:47
    #16

    Vår 2 åring somnar i egen säng men kommer in Till oss oftast runt 23 och sover resten av natten där, 4a åringen kommer in någonstans mellan 24 och 06 och sover hos oss. vi har ställt en extra säng bredvid vår så vi har 270cm att dela på!

Svar på tråden Hur får vi 2åring att sova i ny säng?