• Anonym (.)

    Jag vill gärna komma ut i arbetslivet medan jag pluggar upp betyg

    Hej!

    Har man blivit mer hårdare när det kommer till att jobba inom Äldre omsorg? Jag har för mig att alla fick sådana jobb och väldigt enkelt att få sådant jobb. Men jag får inget som helst sådant arbete och när jag skriver in mig i benamnings sida, så står det att de har som krav att ha gymnasiekompetens.

    Jag har dock mejlat de personligen innan de hönvisade mig att skriva in mig på sådan sida och då sa de själva att de absolut är i behov av personal. Jag får inget jobb vart jag än söker. Inget svar, ingenting.

    Jag blir väldigt ledsen för jag vill verkligen ut i arbetslivet. Jag har inget gymnasiekompetens och endast volontärsarbetat.

    Detta beror på att jag har levt i våld hela min uppväxt och äntligen kommit bort ifrån min familj. Jag har börjat på skolan för att bygga upp betyg och nu är jag sugen på att jobba extra. Vart kan jag hitta arbeten?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jag vill gärna komma ut i arbetslivet medan jag pluggar upp betyg
  • Anonym (.)
    Anonym (***) skrev 2019-12-11 22:03:27 följande:

    Sök i restaurangbranschen.


    Att arbeta i köket eller servitör?


    Sådant måste väl krävas gymnasieutbildning åtminstone?

  • Barbro45
    Anonym (.) skrev 2019-12-11 22:01:37 följande:

    Hej!

    Har man blivit mer hårdare när det kommer till att jobba inom Äldre omsorg? Jag har för mig att alla fick sådana jobb och väldigt enkelt att få sådant jobb. Men jag får inget som helst sådant arbete och när jag skriver in mig i benamnings sida, så står det att de har som krav att ha gymnasiekompetens.

    Jag har dock mejlat de personligen innan de hönvisade mig att skriva in mig på sådan sida och då sa de själva att de absolut är i behov av personal. Jag får inget jobb vart jag än söker. Inget svar, ingenting.

    Jag blir väldigt ledsen för jag vill verkligen ut i arbetslivet. Jag har inget gymnasiekompetens och endast volontärsarbetat.

    Detta beror på att jag har levt i våld hela min uppväxt och äntligen kommit bort ifrån min familj. Jag har börjat på skolan för att bygga upp betyg och nu är jag sugen på att jobba extra. Vart kan jag hitta arbeten?

    Tack för svar!


    För att förbättra dina chanser att få in en fot bör du besöka några äldreboenden, be att få tala med den som är chef, presentera dig göra ett gott intryck. Det är många som skriver in sig på såna sidor bara för att de uppmanas av AF, detta vet chefer och tar därför hellre in såna de vet fungerar eller såna de känner. Kanske kan du be att få praktisera på äldreboendet dels för att visa vad du går för och för att själv känna om detta är något för dig. Lycka till.
  • Anonym (.)
    Barbro45 skrev 2019-12-12 03:18:07 följande:
    För att förbättra dina chanser att få in en fot bör du besöka några äldreboenden, be att få tala med den som är chef, presentera dig göra ett gott intryck. Det är många som skriver in sig på såna sidor bara för att de uppmanas av AF, detta vet chefer och tar därför hellre in såna de vet fungerar eller såna de känner. Kanske kan du be att få praktisera på äldreboendet dels för att visa vad du går för och för att själv känna om detta är något för dig. Lycka till.
    Väldigt bra tips!

    Men jag upplever att det är helt nya tider just nu. Det går inte längre att lämna CV till Hemköp t.ex. De begär om att man skal registera sig via en hemsida. Jag kan tänka mig att det gäller samma sak för Äldreboende. Jag gjorde nämligen något liknade, jag mejlade de och de fick jag responsen om att de inte kunde göra nnågonting därifrån utan att allt måste ske via Bemaningsuppdrag. Så jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa om jag tog mig in en fot in dit.

    De skulle nog bara säga exakt samma sak som på mejlet jag fick. Jag fick dock en respons nnågra dagar senare jag registrerade mig och då ansåg de mig inte kvalificerad tillräckligt.
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2019-12-12 07:59:56 följande:
    Väldigt bra tips!

    Men jag upplever att det är helt nya tider just nu. Det går inte längre att lämna CV till Hemköp t.ex. De begär om att man skal registera sig via en hemsida. Jag kan tänka mig att det gäller samma sak för Äldreboende. Jag gjorde nämligen något liknade, jag mejlade de och de fick jag responsen om att de inte kunde göra nnågonting därifrån utan att allt måste ske via Bemaningsuppdrag. Så jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa om jag tog mig in en fot in dit.

    De skulle nog bara säga exakt samma sak som på mejlet jag fick. Jag fick dock en respons nnågra dagar senare jag registrerade mig och då ansåg de mig inte kvalificerad tillräckligt.
    Men register dig på alla dessa jobbsök och bemanningssidor.


  • HeidiHR

    Om du pluggar på komvux, sök en kurs där det ingår praktik på tex äldreboende. Det ser lite olika ut beroende på vilken skola och vilka kurser men jag vet att vård- och omsorgsarbete 1 och 2 har praktik, den ena eller båda (hos tex lernia ingår praktik i båda). Dessutom är det bra kurser om man vill jobba inom äldreomsorgen. Har du fem veckors praktik får du in en fot och kan ha chans att fortsätta jobba extra på stället där du praktiserat.

  • Anonym (.)
    HeidiHR skrev 2019-12-12 09:00:14 följande:

    Om du pluggar på komvux, sök en kurs där det ingår praktik på tex äldreboende. Det ser lite olika ut beroende på vilken skola och vilka kurser men jag vet att vård- och omsorgsarbete 1 och 2 har praktik, den ena eller båda (hos tex lernia ingår praktik i båda). Dessutom är det bra kurser om man vill jobba inom äldreomsorgen. Har du fem veckors praktik får du in en fot och kan ha chans att fortsätta jobba extra på stället där du praktiserat.


    Tänker du på yrkeshögskola?


     


    Jag skall börja i en kurs som börjar efter vintern. Dock sa de ingenting om praktik egentligen. :)

  • HeidiHR
    Anonym (.) skrev 2019-12-12 21:11:14 följande:

    Tänker du på yrkeshögskola?

     

    Jag skall börja i en kurs som börjar efter vintern. Dock sa de ingenting om praktik egentligen. :)


    Nej komvux. En del av kurserna på vård och omsorgsprogrammet har obligatorisk praktik, tex vård och omsorgsarbete. Hör med studievägledningen vilka kurser du kan söka, en del kräver förkunskaper men just vård och omsorgsarbete 1 gör det inte!
  • Anonym (.)
    HeidiHR skrev 2019-12-13 04:59:22 följande:
    Nej komvux. En del av kurserna på vård och omsorgsprogrammet har obligatorisk praktik, tex vård och omsorgsarbete. Hör med studievägledningen vilka kurser du kan söka, en del kräver förkunskaper men just vård och omsorgsarbete 1 gör det inte!

    Hmm..Låter ju väldigt bra egentligen. Jag skall gå på yrkeshögskola. Men det du rekommenderar kommer förmodligen inte bara leda till jobb, utan mer poäng = Större chans att komma in på det programmet jag vill på Universitetet.


     


    Jag skall se om jag kan snacka med en studievägledare idag.

    Tack så mycket!!

  • HeidiHR

    Saknar du gymnasiekompetens och vill vidare till uni är komvux att rekommendera! Vet du redan nu vad du vill läsa, kolla upp vad det programmet har för specifika förkunskaperna. Du behöver ju läsa ett visst antal poäng för att få ihop ett gymnasiebetyg och några kurser är obligatoriska (svenska, engelska, matte osv) men resten kan du välja fritt själv så länge du får ihop antalet poäng. Finns en hel del kurser inom vård och omsorg samt barn och fritid som är roliga att läsa även om man inte vill jobba vidare inom det området. Jag har precis avslutat kursen hälsopedagogik som var en positiv överraskning! Finns allt möjligt och om du saknar gymnasiekompetens är du prioriterad och har rätt att läsa (kurser kan bli inställda om det varit för få sökande).

    Hoppas du hittar det du söker!

  • Anonym (.)
    HeidiHR skrev 2019-12-13 04:59:22 följande:
    Nej komvux. En del av kurserna på vård och omsorgsprogrammet har obligatorisk praktik, tex vård och omsorgsarbete. Hör med studievägledningen vilka kurser du kan söka, en del kräver förkunskaper men just vård och omsorgsarbete 1 gör det inte!
    Jag tror du tänker på yrkeshögskola. Där har de omsorgs program. Jag har annars inte hört något om en kurs där man drar ut på praktik. JAG har sökt på en kurs/yrkeshögskola på Komvux. Dock vet jag inte om jag kommer få gå ut på praktik. Kan väl i för sig se om jag kan välja omsorg programmet också. Det skulle ju bara vara bra sätt för att få poäng Skrattande
  • HeidiHR
    Anonym (.) skrev 2019-12-14 18:39:25 följande:

    Jag tror du tänker på yrkeshögskola. Där har de omsorgs program. Jag har annars inte hört något om en kurs där man drar ut på praktik. JAG har sökt på en kurs/yrkeshögskola på Komvux. Dock vet jag inte om jag kommer få gå ut på praktik. Kan väl i för sig se om jag kan välja omsorg programmet också. Det skulle ju bara vara bra sätt för att få poäng


    Nej då jag pratar om komvux. Jag har precis avslutat kursen vård och omsorgsarbete 2 där fem veckors praktik ingick, dock validerade jag den. Läste den hos lernia och de har praktik både i vård omsorgsarbete 1 samt 2.
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2019-12-14 18:39:25 följande:

    Jag tror du tänker på yrkeshögskola. Där har de omsorgs program. Jag har annars inte hört något om en kurs där man drar ut på praktik. JAG har sökt på en kurs/yrkeshögskola på Komvux. Dock vet jag inte om jag kommer få gå ut på praktik. Kan väl i för sig se om jag kan välja omsorg programmet också. Det skulle ju bara vara bra sätt för att få poäng


    Tror inte man kan gå praktik på komvux.
  • HeidiHR
    Anonym (J) skrev 2019-12-14 22:36:21 följande:

    Tror inte man kan gå praktik på komvux.


    Som jag skrev så har jag precis avslutat en kurs på komvux där praktik ingick.
  • Anonym (.)
    HeidiHR skrev 2019-12-14 22:41:35 följande:
    Som jag skrev så har jag precis avslutat en kurs på komvux där praktik ingick.
    Jag pratade med en studievägledare/yrkesvägledare och det var precis så som jag trodde. Det är yrkeshögskola du nämner om. Jag har ansökt om en yrkeshögskola och det ingår praktik i den också. Dock kommer jag inte  in på den förs långt efter.

    Det är en fantastiskt rekomendation att välja yrkeshögskola. Man får nog komma ut i praktik i alla de kurserna och dessutom får bra poäng i alla kurser.

    Jag har det väldigt svårt just nu. Restaurangbranchen söker väl kompetens inom matlagning? Äldreboende och liknade söker väl undersköterska utbildning och gymnasiekompetens?
  • Anonym (o)

    Alla positioner inom restaurang brukar inte kräva utbildning inom området. På mindre ställen ska någon ta betalt och enklare förberedelser som de lär upp en, diskare behöver ingen erfarenhet etc.

  • HeidiHR
    Anonym (.) skrev 2019-12-21 12:49:30 följande:

    Jag pratade med en studievägledare/yrkesvägledare och det var precis så som jag trodde. Det är yrkeshögskola du nämner om. Jag har ansökt om en yrkeshögskola och det ingår praktik i den också. Dock kommer jag inte  in på den förs långt efter.

    Det är en fantastiskt rekomendation att välja yrkeshögskola. Man får nog komma ut i praktik i alla de kurserna och dessutom får bra poäng i alla kurser.

    Jag har det väldigt svårt just nu. Restaurangbranchen söker väl kompetens inom matlagning? Äldreboende och liknade söker väl undersköterska utbildning och gymnasiekompetens?


    På YH är ca 30% av utbildningen praktik. YH skräddarsyr ju sitt utbud utifrån prognosen för arbetsmarknaden, de utbildningar som ges förväntas få brist på arbetskraft. Därför går ju oftast yh-utbildningarna bara ett par år, man utbildar efter behov så att säga. Ska själv läsa en yh-utbildning till hösten är det tänkt.

    Kanske är det otydligt för att man kallar praktiken på komvux för APL (=arbetsplatsförlängt lärande)? Eller är det så att man i din kommun inte har praktik/apl på komvux? Jag bor i stockholm och läser man vård och omsorgsprogrammet ingår 9 veckors apl.
Svar på tråden Jag vill gärna komma ut i arbetslivet medan jag pluggar upp betyg