Anonym (.) skrev 2019-12-21 12:49:30 följande:
Jag pratade med en studievägledare/yrkesvägledare och det var precis så som jag trodde. Det är yrkeshögskola du nämner om. Jag har ansökt om en yrkeshögskola och det ingår praktik i den också. Dock kommer jag inte in på den förs långt efter.
Det är en fantastiskt rekomendation att välja yrkeshögskola. Man får nog komma ut i praktik i alla de kurserna och dessutom får bra poäng i alla kurser.
Jag har det väldigt svårt just nu. Restaurangbranchen söker väl kompetens inom matlagning? Äldreboende och liknade söker väl undersköterska utbildning och gymnasiekompetens?
På YH är ca 30% av utbildningen praktik. YH skräddarsyr ju sitt utbud utifrån prognosen för arbetsmarknaden, de utbildningar som ges förväntas få brist på arbetskraft. Därför går ju oftast yh-utbildningarna bara ett par år, man utbildar efter behov så att säga. Ska själv läsa en yh-utbildning till hösten är det tänkt.
Kanske är det otydligt för att man kallar praktiken på komvux för APL (=arbetsplatsförlängt lärande)? Eller är det så att man i din kommun inte har praktik/apl på komvux? Jag bor i stockholm och läser man vård och omsorgsprogrammet ingår 9 veckors apl.