• Maily

    Två enkla frågor om tempning

    Jag undrar...

    Är det dagen då tempen sjunker som man får mens? Eller kan den sjunka någon/några dagar innan mensen startar?

    Och är det när första stora temphöjningen kommer som man får ägglossning? Vet att den kan gå upp ytterligare efteråt.

  • Svar på tråden Två enkla frågor om tempning
  • Minmillis

    Tempen kan sjunka innan mensen kommer men mensen kan även komma innan tempen hinner sjunka. Har själv varit med om båda varianterna!

    Ägglossningen är innan temp ökningen men har du tex en temp dipp innan de ökar är de då ägget troligtvis släppt. Men tyvärr kan även detta variera. Läste runt lite på nätet denna veckan om både avvikande temperaturer och vanliga och snubblade över det här.

  • Maily

    Okej tack så mycket, då vet jag! Men jag förstod inte helt det med mensen... betyder det att om man har haft temperaturdroppet så kan det ändå dröja ett tag innan mensen sätter igång. Var det så för dig? Jag hade nämligen ett dropp idag och borde inte få mens förrän om en vecka ungefär... funderar på om det innebär att mensen kommer tidigare eller om det inte behöver göra det. 

  • Minmillis
    Maily skrev 2019-12-12 18:55:53 följande:

    Okej tack så mycket, då vet jag! Men jag förstod inte helt det med mensen... betyder det att om man har haft temperaturdroppet så kan det ändå dröja ett tag innan mensen sätter igång. Var det så för dig? Jag hade nämligen ett dropp idag och borde inte få mens förrän om en vecka ungefär... funderar på om det innebär att mensen kommer tidigare eller om det inte behöver göra det. 


    Att tempen sjunker en vecka innan mens kan även tyda på att du får en så kallad inplantationsdipp :) de är att tempen kan sjunka när ägget fäster i livmodern för att sedan öka igen. Så ökar de i morgon igen finns de en viss chans att ägget fäst <3
  • Maily
    Minmillis skrev 2019-12-12 23:34:34 följande:

    Att tempen sjunker en vecka innan mens kan även tyda på att du får en så kallad inplantationsdipp :) de är att tempen kan sjunka när ägget fäster i livmodern för att sedan öka igen. Så ökar de i morgon igen finns de en viss chans att ägget fäst <3


    Jag har inte haft sex den här månaden (mannen bortrest), men bra att veta tills nästa månad <3
  • Minmillis
    Maily skrev 2019-12-13 01:20:06 följande:

    Jag har inte haft sex den här månaden (mannen bortrest), men bra att veta tills nästa månad <3


    Ja men som du kanske förstår nu så finns de inga garantier med att ta tempen :3 de är skönt att ta och lära känna sin cykel och de kan visa om man är gravid eller inte men oftast så är det egentligen först efter man plussat som man kan säga "ja men då va de en gravid kurva som jag misstänkte" men tyvärr kan man ha en typisk gravid kurva o sen sjunker den tillsammans med allt hopp :/
Svar på tråden Två enkla frågor om tempning