• Anonym (Ledsen)

    Ledsen och sårad, mikrootrohet?

    Hej. Jag har en man sedan 20 år tillbaka som jag har 3 barn med. Vi har ett kärleksfullt förhållande och han visar att han är attraherad av mig. Jag är 40 år, en normal kvinna. Har alltid varit lite mullig, varvat med smal pga ätstörningar. Mina ätstörningar har alltid varit ett spöke och jag lider till och från av stora komplex. Självkänslan och självförtroendet är ett ständigt arbete och jag arbetar mycket med det.

    För ett tag sedan skulle jag snabbt låna och göra en Googlesökning på min mans mobil, det låg då som det brukar som flikar under sökfunktionen på det man ofta/senast varit ute på. Det låg en Instagram ikon där, han har inte Instagram utan har sökt bilder via Google för att komma in på Instagram. Instagramet tillhör en tjej. En slags influencer som tränar och lägger ut mycket utmanande bilder på rumpa, bröst, kropp. Jag var dum och kollade hans historik och finner att han söker aktivt på henne flera gånger i veckan och jag ser också att det är de mest utmanande, sexiga bilderna han tittar på. Tidpunkten är när jag och barnen är hemma men han vaknar alltid långt innan och går upp. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta. Mest för att det är en specifik person som han tittar på. Hade det någon gång varit random tjejer hade det inte gjort så ont men nu känns det som en slags skruvad otrohet. Hon är dessutom typ 25 år och ser överhuvudtaget inte ut som jag. Jag vet inte hur jag ska bemöta detta. Det jag gör är tyvärr att sluta äta för det är det enda sättet jag känner att jag någonstans kan nå någon form av ideal. Hur hade du som kvinna känt om din man aktivt, regelbundet sökte utmanande bilder på en specifik person?

  • Svar på tråden Ledsen och sårad, mikrootrohet?
  • Anonym (ace)
    1234568 skrev 2019-12-12 21:12:15 följande:
    Ja, om du har en alkoholist i hemmet och tar hem alkohol, då är du medberoende. På samma sätt är du medberoende om du går ut på krogen och dricker med din alkoholiserade partner. Det att du deltar i hans beroende gör dig medberoende.

    Sedan finns det ju inget hinder att du dricker vid tillfällen då din partner inte är med. Han är ju inte där och blir frästad då.
    Men det är ju exakt det som har hänt!
    TS man kollar in en snygg brud på nätet utan TS vetskap kan motsvaras med att den alkoholiserade personens partner tar en öl på stan utan dennes vetskap.
    Sedan kan vi göra liknelsen att TS får reda på detta genom att snoka med att den alkoholiserade indivden olovandes loggar in på sin partners privata bank och går igenom kontoutdraget.

    Dessutom så är du inte medberoende om du bringar alkohol in i samma hem du delar med en alkoholist. Det går hur bra som helst att ha alkohol i hemmet och att dricka alkohol i samma hem som en nykter alkoholist lever, så länge den nyktra alkoholisten faktiskt är nykter. (Inget att rekommedera veckan efter rehab,men  över tid så måste den nyktra alkoholisten lära sig att hantera normala och vardagliga saker som att folk dricker vin till maten ibland. eller att det står en flaska öl i kylen. )
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (...) skrev 2019-12-12 19:48:49 följande:

    Vad får dig att tro att han skulle tacka nej irl om han är så jävla besatt av tuttmodeller? Så jävla töntigt btw.. Det finns tjejer med stora bröst.. Att du inte bryr dig är bara stört. Är ni syskon? Den dagen jag inte bryr mig kan vi lika gärna bara vara polare..


  • Anonym (...)
    Anonym (A) skrev 2019-12-12 20:48:23 följande:

    Det har han berättat.


    Jamen vad romantiskt. Då kan ni ha en grabbkväll..
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (...) skrev 2019-12-13 00:45:17 följande:

    Jamen vad romantiskt. Då kan ni ha en grabbkväll..


  • Anonym (Olga)

    Det ligger uppe en tråd just nu med en tjej som blir kontrollerad av sin partner, han vill vara med henne hela tiden och skuldbelägger henne så fort hon tar egna initiativ utan honom. Varenda en som svarar i tråden säger att han beter sig fel, att han är kontrollerande, att han har låg självkänsla. Enligt min mening är denna tråden liknande - men det är Ts som beter sig kontrollerande, som har låg självkänsla. Att man låter sin partner ha sina egna fantasier ifred och undviker att snoka är varken att vara nedtryckt eller lurad av en otrogen tölp. Det är vanligt sunt förnuft, som varje person med god självkänsla besitter.

  • Anonym (Olga)
    Mammia skrev 2019-12-12 19:48:36 följande:

    Ni kvinnor och män som är så positiva till att era partners tittar på andra både i porr och utmanande bilder. Ni funderar aldrig på varför era män har en sådan förvrängd och sexistisk kvinnosyn? Hur psykiskt nedtryckta ni kvinnor låter när ni uttrycker att det är okej för hon är inte ett hot. Det är alltså okej att eran man är mer attraherad av en bara för att hon inte är tillgänglig, har ni ingen självrespekt. Om TS dessutom har en dotter är det väll illa om hennes far bidrar till det förvridna, sexuella kroppsidealet som idag råder. Att många av er skuldbelägger en människa med ätstörning och säger att det är hennes problem och att hon tar på sig en offerkofta gör mig upprörd. Som psykolog med fokus på missbruk så kan jag säga att en partner som tar hem alkohol när en alkoholist finns i hemmet eller agerar på ett triggande sätt i en sjukdom är en medberoende som inte tar ansvar för sin partners läkande.


    Jag har väl en förvriden manssyn då eftersom jag kollar in 15 år yngre 20-åriga killar? Hur gör du själv för att kontrollera att din man inte fantiserar om andra? Eller kanske får han fantisera, men bara om kvinnor som inte är ett hot mot dig? Kollar du hans sökhistorik och kontrollerar du hans appar för att säkerställa att han inte har sökt på någon influencer på sin lediga tid? Hur står det till med din egen självrespekt undrar man ju.
  • Anonym (Jaag)

    Är det en influenser som har många (typ tusentals) följare eller en som har under 1000?

    Om det är det förstnämnda hade jag inte brytt mig alls, men en person under 1000 följare är lite mer vanlig.

  • Anonym (Samma)
    Anonym (Jaag) skrev 2019-12-13 09:10:12 följande:
    Är det en influenser som har många (typ tusentals) följare eller en som har under 1000?
    Om det är det förstnämnda hade jag inte brytt mig alls, men en person under 1000 följare är lite mer vanlig.
    Samma här, skulle inte ha brytt mig
  • 1234568
    Anonym (ace) skrev 2019-12-13 00:21:20 följande:

    Men det är ju exakt det som har hänt!

    TS man kollar in en snygg brud på nätet utan TS vetskap kan motsvaras med att den alkoholiserade personens partner tar en öl på stan utan dennes vetskap.

    Sedan kan vi göra liknelsen att TS får reda på detta genom att snoka med att den alkoholiserade indivden olovandes loggar in på sin partners privata bank och går igenom kontoutdraget.

    Dessutom så är du inte medberoende om du bringar alkohol in i samma hem du delar med en alkoholist. Det går hur bra som helst att ha alkohol i hemmet och att dricka alkohol i samma hem som en nykter alkoholist lever, så länge den nyktra alkoholisten faktiskt är nykter. (Inget att rekommedera veckan efter rehab,men  över tid så måste den nyktra alkoholisten lära sig att hantera normala och vardagliga saker som att folk dricker vin till maten ibland. eller att det står en flaska öl i kylen. )


    Det var rätt löjligt av dig att jämföra alkoholism med en form av otrohet. Finns absolut inga likheter och är två olika saker.
  • Nymphaea
    Mammia skrev 2019-12-12 21:04:04 följande:
    Ja en medberoende är någon som möjliggör för dig att bibehålla ditt missbruk eller bringar frestelser så du får återfall. Är man gift som i TS fall så har partnern ett stort ansvar. Om partnern inte kan stå över sina behov och främja parners hälsa och tillfrisknande så kommer aldrig personen att bli frisk. Man är två i en relation, i nöd och lust. Därför är det vansinne när människor här lägger hela skulden på TS.
    1234568 skrev 2019-12-12 21:12:15 följande:
    Ja, om du har en alkoholist i hemmet och tar hem alkohol, då är du medberoende. På samma sätt är du medberoende om du går ut på krogen och dricker med din alkoholiserade partner. Det att du deltar i hans beroende gör dig medberoende.
    Detta är inte definitionen av medberoende. 

    medberoendeoasen.com/definition/
  • Anonym (ace)
    1234568 skrev 2019-12-13 12:09:24 följande:
    Det var rätt löjligt av dig att jämföra alkoholism med en form av otrohet. Finns absolut inga likheter och är två olika saker.
    Jag tycker att det är ganska löjligt av dig att gå på mig när jag spinner vidare på ANDRAS jämförelse av otrohet och alkoholism.
    Men det är så FL fungerar, idioter av alla de slag läser på sin höjd de senaste 5 dinläggen och hugger på dessa istället för att läsa hela tråden och ge respons till personen som startar en "debatt-linje".
  • Anonym (Håller med Camilla)
    Anonym (Camilla) skrev 2019-12-12 18:48:57 följande:

    Nämen nu spårar det ur. Du kan inte projicera dina ätstörningar på din man. Problemet ligger i ditt knä och kan inte skyllas på någon annan. Inte heller någon annans handlande gentemot tredje person. Eller som i ditt fall förmodat handlande. Du gör antaganden som du inte har någon som helst grund för. Förstår att det är jobbigt och att det triggar men skärp dig. Det där är ett klart feltänk hos dig. Du bör söka hjälp för det där. Annars har du inte en chans i helvete att finna någon lösning. Nu har du inte bara stickat dig en offerkofta utan en hel overall.


    Håller med ovan. Du kan bli hur stött du vill och jag kan förstå att det är den initiala magkänslan att bli det, men du behöver respektera din mans integritet.

    Man stöttar varandra men dina ätstörningar är INTE din mans ansvar. Och han är en egen människa som är tillåten att ha egna behov och lustar. Dessa brukar man behöva lägga band på ibland så att de inte tex leder till otrohet, och det vore förstås också opassande om han runkade till bilder till någon som han/ni faktiskt har en verklig relation till, men det har han ju inte till denna "kändis".

    Du kan säkert hitta en partner som tycker att man inte får tänka på andra när man onanerar eller öht. ha "kändiscrushar", men det kommer inte att bli lätt, och oavsett så är din mentala hälsa aldrig någon annans ansvar.
  • Anonym (Din åsikt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-12 14:31:46 följande:

    Hej. Jag har en man sedan 20 år tillbaka som jag har 3 barn med. Vi har ett kärleksfullt förhållande och han visar att han är attraherad av mig. Jag är 40 år, en normal kvinna. Har alltid varit lite mullig, varvat med smal pga ätstörningar. Mina ätstörningar har alltid varit ett spöke och jag lider till och från av stora komplex. Självkänslan och självförtroendet är ett ständigt arbete och jag arbetar mycket med det.

    För ett tag sedan skulle jag snabbt låna och göra en Googlesökning på min mans mobil, det låg då som det brukar som flikar under sökfunktionen på det man ofta/senast varit ute på. Det låg en Instagram ikon där, han har inte Instagram utan har sökt bilder via Google för att komma in på Instagram. Instagramet tillhör en tjej. En slags influencer som tränar och lägger ut mycket utmanande bilder på rumpa, bröst, kropp. Jag var dum och kollade hans historik och finner att han söker aktivt på henne flera gånger i veckan och jag ser också att det är de mest utmanande, sexiga bilderna han tittar på. Tidpunkten är när jag och barnen är hemma men han vaknar alltid långt innan och går upp. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta. Mest för att det är en specifik person som han tittar på. Hade det någon gång varit random tjejer hade det inte gjort så ont men nu känns det som en slags skruvad otrohet. Hon är dessutom typ 25 år och ser överhuvudtaget inte ut som jag. Jag vet inte hur jag ska bemöta detta. Det jag gör är tyvärr att sluta äta för det är det enda sättet jag känner att jag någonstans kan nå någon form av ideal. Hur hade du som kvinna känt om din man aktivt, regelbundet sökte utmanande bilder på en specifik person?


    Mår du dåligt av det? Är det en såpsss stor grej att en konflikt uppstår i förhållandet / ditt förhållande till honom så får du ta ställning och först uttrycka dina känslor o se vad hans syn på det är.

    Hittar nu gemensam mark bra annars kommer allt ligga hos dig o då får du antingen leva med det han väljer att göra eller ta dig en funderare.

    Vart i samma situation. Startade en tråd här o MÅNGA rantade på mig. Min situation löste sig o jag är nöjd som vi har det nu

    Lycka till!
  • Anonym (medberoende)
    Anonym (A) skrev 2019-12-12 20:54:32 följande:
    Är det det som medberoende betyder?

    Mammia skrev 2019-12-12 21:04:27 följande:
    Ja en medberoende är någon som möjliggör för dig att bibehålla ditt missbruk eller bringar frestelser så du får återfall. Är man gift som i TS fall så har partnern ett stort ansvar. Om partnern inte kan stå över sina behov och främja parners hälsa och tillfrisknande så kommer aldrig personen att bli frisk. Man är två i en relation, i nöd och lust. Därför är det vansinne när människor här lägger hela skulden på TS.

    Nej, det där är inte en felaktig deifinition av medberoende.


    Inte allt du skriver är helt fel, men det mesta. Medberoende är en "sjukdom" som främst skadar en själv och handlar om en själv, som partner/familjemedlem/närstående till en missbrukare. Medberoendet orsakas av missbrukaren, men handlar inte om missbrukaren. En medberoende är inte på något sätt "skyldig" till missbrukarens missbruk.


    Läs på om medberoende för att få en korrekt bild av vad det är frågan om. 


  • Anonym (medberoende)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-12 14:31:46 följande:

    Hej. Jag har en man sedan 20 år tillbaka som jag har 3 barn med. Vi har ett kärleksfullt förhållande och han visar att han är attraherad av mig. Jag är 40 år, en normal kvinna. Har alltid varit lite mullig, varvat med smal pga ätstörningar. Mina ätstörningar har alltid varit ett spöke och jag lider till och från av stora komplex. Självkänslan och självförtroendet är ett ständigt arbete och jag arbetar mycket med det.

    För ett tag sedan skulle jag snabbt låna och göra en Googlesökning på min mans mobil, det låg då som det brukar som flikar under sökfunktionen på det man ofta/senast varit ute på. Det låg en Instagram ikon där, han har inte Instagram utan har sökt bilder via Google för att komma in på Instagram. Instagramet tillhör en tjej. En slags influencer som tränar och lägger ut mycket utmanande bilder på rumpa, bröst, kropp. Jag var dum och kollade hans historik och finner att han söker aktivt på henne flera gånger i veckan och jag ser också att det är de mest utmanande, sexiga bilderna han tittar på. Tidpunkten är när jag och barnen är hemma men han vaknar alltid långt innan och går upp. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta. Mest för att det är en specifik person som han tittar på. Hade det någon gång varit random tjejer hade det inte gjort så ont men nu känns det som en slags skruvad otrohet. Hon är dessutom typ 25 år och ser överhuvudtaget inte ut som jag. Jag vet inte hur jag ska bemöta detta. Det jag gör är tyvärr att sluta äta för det är det enda sättet jag känner att jag någonstans kan nå någon form av ideal. Hur hade du som kvinna känt om din man aktivt, regelbundet sökte utmanande bilder på en specifik person?


    Jag har inte orkat läsa alla inlägg. Men TS, jag ville bara säga att jag förstår din besvikelse!


    Mitt ex gjorde likadant mot mej. Han googlade upp någon porraktris, sparade en massa bilder på henne i sin dator etc. Det sårade mej. Många här säger att de tycker att det är helt okej att deras partners tittar på andra och så vidare. Jag har heller inget emot att min (varken exet eller nuvarande) parner följer attraktiva människor på social media eller tycker att någon skådis som man ser i film är skitsnygg. Sånt är ju bara naturligt. 
    Men detta att i smyg sitta och liksom vara lite småbesatt över någon anna. Göra sig besvär för att dels hitta bilderna (eller videos) och sedan också hemlighålla det. Nej fy! Visst, det är inte en klassisk otrohet. frågan är väl om man kan kalla det otrohet alls. Men visst nog är det en form av svek!


    Det är ju en sak att följa någon, kanske googla någon bild ibland. Men att göra det till en regelbunden grej, liksom lite "stalka" den personen, det känns ju som en viss besatthet. Eller tja, varför inte "förälskelse". Det att det samtidigt hemlighålls visar ju också på att personen ifråga har vissa skuldkänslor för det. En form av känslomässig otrohet?
    Och till alla de som kommer att påpeka detta: nej. Jag berättar heller inte till min partner om alla snygga kändisar jag någon gång googlat på. Men jag har heller aldrig sökt upp bilder så till den milda grad att det skulle kännas ens lite pinsamt att berätta om det. Men att göra det så ofta som TS man verkar ha gjort, och vid tidpunkter då han är säker på att inte bli "påkommen" känns starkt som att detta är något han inte vill berätta om.


    Och så är det ju också det, att även om det inte är "förbjudet" i ett förhållande att göra sånt, så nog fan kan man ju känna sig sviken av det i alla fall! Helt utan att det har något att göra med dålig självkänsla eller dylikt. Som sagt var, om min partner blir "besatt" av någon annan, så nog skulle jag känna mej sviken. Lite skillnad på förälskelse/besatthet och att tycka att en kändis eller influencer är snygg.


    Dock kan jag hålla med om att det kunde vara bra för dig TS att jobba på din självkänsla och dina ätstörningar. Bara för din egen skull Hjärta

  • 1234568
    Anonym (ace) skrev 2019-12-13 14:16:56 följande:

    Jag tycker att det är ganska löjligt av dig att gå på mig när jag spinner vidare på ANDRAS jämförelse av otrohet och alkoholism.

    Men det är så FL fungerar, idioter av alla de slag läser på sin höjd de senaste 5 dinläggen och hugger på dessa istället för att läsa hela tråden och ge respons till personen som startar en "debatt-linje".


    Det var MIN kommentar du kommenterade. Jätte konstigt att jag kontrade? Eller hur?

    För den delen kan man inte heller dricka alkohol i ett hem där det finns en fd alkoholist utan att då bli medberoende. Om du tror att en fd alkoholist jan springa krogen och ha sprit hemma så tror du fel. Förr eller senare så får han isåfall ett återfall.

    Jag har läst och skrivit i hela tråden. Vad är ditt problem? Att jag har en annan åsikt än dig? Det får du leva med.
  • Anonym (ace)
    1234568 skrev 2019-12-13 21:26:00 följande:
    Det var MIN kommentar du kommenterade. Jätte konstigt att jag kontrade? Eller hur?

    För den delen kan man inte heller dricka alkohol i ett hem där det finns en fd alkoholist utan att då bli medberoende. Om du tror att en fd alkoholist jan springa krogen och ha sprit hemma så tror du fel. Förr eller senare så får han isåfall ett återfall.

    Jag har läst och skrivit i hela tråden. Vad är ditt problem? Att jag har en annan åsikt än dig? Det får du leva med.
    Mitt problem är att du ger dig in i en parallell diskussion om alkoholism som jämförelse till otrohet, och att du sedan hugger på mig som inte startat diskussionen utan deltar i den. Mitt problem är att du inte vet vad beroende/medberoende är, utan bara sitter och hittar på vad som passar just dig, utan någon som helst kunskap, erfarenhet eller verklighetsförankring.

    Men jag gör som jag brukar när individer inte uppnår en minimi-nivå av intelligens i siin argumentation - igonrerar.
    Tack för visat intresse.
  • 1234568
    Anonym (ace) skrev 2019-12-13 22:58:23 följande:

    Mitt problem är att du ger dig in i en parallell diskussion om alkoholism som jämförelse till otrohet, och att du sedan hugger på mig som inte startat diskussionen utan deltar i den. Mitt problem är att du inte vet vad beroende/medberoende är, utan bara sitter och hittar på vad som passar just dig, utan någon som helst kunskap, erfarenhet eller verklighetsförankring.

    Men jag gör som jag brukar när individer inte uppnår en minimi-nivå av intelligens i siin argumentation - igonrerar.

    Tack för visat intresse.


    Jag var inte personen som jämförde alkolism med otrohet. Jag var den som kommenterade att dom två inte går att jämföra. Verkar som att det är du som inte läser mer än 5 meddelanden och drar slutsatser..

    Om du absolut ska hoppa på den som drog den parallellen så får du ta en ny titt, och hoppa på rätt person.

    Medberoende är absolut dom saker jag räknat upp+ många andra tillfällen så klart.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (ace) skrev 2019-12-13 22:58:23 följande:
    Mitt problem är att du ger dig in i en parallell diskussion om alkoholism som jämförelse till otrohet, och att du sedan hugger på mig som inte startat diskussionen utan deltar i den. Mitt problem är att du inte vet vad beroende/medberoende är, utan bara sitter och hittar på vad som passar just dig, utan någon som helst kunskap, erfarenhet eller verklighetsförankring.

    Men jag gör som jag brukar när individer inte uppnår en minimi-nivå av intelligens i siin argumentation - igonrerar.
    Tack för visat intresse.
    Helt rätt, ge dig inte in i diskussion med idioter eller fundamentalister.
  • Anonym (medberoende)
    Anonym (medberoende) skrev 2019-12-13 15:07:27 följande:
    Nej, det där är inte en felaktig deifinition av medberoende.

    Inte allt du skriver är helt fel, men det mesta. Medberoende är en "sjukdom" som främst skadar en själv och handlar om en själv, som partner/familjemedlem/närstående till en missbrukare. Medberoendet orsakas av missbrukaren, men handlar inte om missbrukaren. En medberoende är inte på något sätt "skyldig" till missbrukarens missbruk.

    Läs på om medberoende för att få en korrekt bild av vad det är frågan om. 
    Såg nu att det smugit sig in ett extra ?inte?

    Det ska ju stå ?det där ÄR en felaktig definition av medberoende?. Men hoppas att det rätta budskapet ändå framgår i resten av texten.
Svar på tråden Ledsen och sårad, mikrootrohet?