• Fröken W

    Bestämmer förskolan omsorgstid för föräldralediga

    Hej!

    Jag har en 3-åring och en 2-månadersbebis. Pappa i familjen har skiftarbete vilket innebär jobb 14-22 varannan vecka. Jag skulle därför vilja ändra 3-åringens vistelsetider på förskolan dessa veckor (9-14 mån-tor går hon nu) dels för att pappa och 3-åring ska få mer tid tillsammans och dels för att jag ska få mer avlastning för att kunna ta hand om bebis och hushåll.

    I kommunen vi bor så är det 20h/vecka när man är föräldraledig och jag är därför sugen på att testa att ha 3-åringen hemma måndagar och fredagar och att hon går på förskolan 10-16 på tisdagar och 9-16 onsdagar och torsdagar.

    Jag pratade lite kort om det med en av pedagogerna på förskolan idag, och frågade om de hade några bestämda tider som barn till föräldralediga får vara där men fick svaret att de rekommenderar att barnen går 8.30-13-30 mån-tor. Och vill man bara ha de där 3 dagar/vecka så rekommenderade de 8.30-14.30 tis-tor.

    Vår dotter går som sagt 9-14 mån-tor i dagsläget, tycker det verkar knasigt med förskolans rekommendation 8.30-13.30 dels för att vi skulle behöva ställa väckarklockan på strax innan 7 för att hinna dit till 8.30 vilket känns dumt då vi alla behöver sova så mycket som möjligt när bebis sover och dels för att barnen då inte hinner äta mellanmål innan hämtning (men det kanske är ett taktiskt drag av förskolan...).

    Så till mina funderingar.

    1. Kan förskolan neka till omsorg vissa tider när man är föräldraledig? Tänker att det borde utgå från föräldrarnas behov precis som när man arbetar...

    2a.Hur ser det ut i era kommuner, hur många timmar får man som föräldraledig ha barn på förskolan?

    2b.Får man bestämma tider själv eller bestämmer förskolan?

    2c. Vilka dagar och tider har ni barnen på förskolan (som föräldralediga)?

  • Svar på tråden Bestämmer förskolan omsorgstid för föräldralediga
  • Anonym (My)

    Ja förskolan har rätt att sätta reglerna för när de "föräldralediga" barnen får gå då det egentligen bara är en bonus att de får vara där. Och dessutom gratis från 3 års ålder. Här hos oss går barnen till de förändralediga 8.45-13.45 tis,ons,tors (får bara gå 15h) och de är dessa tider som gäller det går inte att ha några andra tider. Det är då all personal är på plats och de gör det mesta av den pedagogiska verksamheten för att alla ska få ta del av den. Övriga tider vill personalen kunna sluta och komma hem, de som tex har börjat kl 6 på morgonen får gå hem kl 15 och då vill de inte ha en massa extra barn till föräldrar som är hemma.

  • Anonym (Siffran)

    Varför inte bara vara nöjd att du får lämna alls på dagis?

  • viseversa

    Nej vi får inte bestämma. Förskolan har ju personal att ta hänsyn till. Och deras schema läggs ju efter när flest barn är där. Vi har 30h vecka och det är 9-15 som gäller då. Man ska vara glad att man ens får ha barn på förskolan när man är fl med bebis.

  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (My) skrev 2019-12-12 16:38:16 följande:

    Ja förskolan har rätt att sätta reglerna för när de "föräldralediga" barnen får gå då det egentligen bara är en bonus att de får vara där. Och dessutom gratis från 3 års ålder. Här hos oss går barnen till de förändralediga 8.45-13.45 tis,ons,tors (får bara gå 15h) och de är dessa tider som gäller det går inte att ha några andra tider. Det är då all personal är på plats och de gör det mesta av den pedagogiska verksamheten för att alla ska få ta del av den. Övriga tider vill personalen kunna sluta och komma hem, de som tex har börjat kl 6 på morgonen får gå hem kl 15 och då vill de inte ha en massa extra barn till föräldrar som är hemma.


    Vadå bonus?? Det är ju lagstadgad rättighet!
  • Anonym (Bea)

    Antar att du inte bor i Stockholm? Inte privat förskola? Så olika hur förskolor gör. På mitt gamla Jobb fick de föräldralediga barnen vara 30 Tim o hur de ville (konflikträdd ledning) . På mitt nya 9-15 mån-tors vilket är bra tycker jag. Som en annan sa, är det ju en bonus att de får vara på förskolan. De tar upp plats för arbetande föräldrar som inte kanske får den förskola de önskar pga detta. I skolan är det hårdare regler. Har man föräldraledig förälder blir det inget fritids. Vi är bortskämda i Sverige med vår förskola och fritids. Föräldrar som inte orkar ha sitt stora barn hemma när man fått ett till barn. "Jag måste ju ta hand om babyn". Många barn till föräldralediga lämnas till varje pris i ur som skur. Tom på jular o andra lov. På sommaren fram till pappan har semester osv. Skandal. Stackars barn.

  • Anonym (K)
    Anonym (Bea) skrev 2019-12-12 17:17:14 följande:

    Antar att du inte bor i Stockholm? Inte privat förskola? Så olika hur förskolor gör. På mitt gamla Jobb fick de föräldralediga barnen vara 30 Tim o hur de ville (konflikträdd ledning) . På mitt nya 9-15 mån-tors vilket är bra tycker jag. Som en annan sa, är det ju en bonus att de får vara på förskolan. De tar upp plats för arbetande föräldrar som inte kanske får den förskola de önskar pga detta. I skolan är det hårdare regler. Har man föräldraledig förälder blir det inget fritids. Vi är bortskämda i Sverige med vår förskola och fritids. Föräldrar som inte orkar ha sitt stora barn hemma när man fått ett till barn. "Jag måste ju ta hand om babyn". Många barn till föräldralediga lämnas till varje pris i ur som skur. Tom på jular o andra lov. På sommaren fram till pappan har semester osv. Skandal. Stackars barn.


    Det där med skola och fritids stämmer inte. Jag bor i Stockholm och har ett barn på förskola och ett i förskoleklass och är fl med bebis. 6-åringen har inga regler alls vad gäller tider mer än att han har skolplikt och skoltiden är 8.30-13.30. Vi kan alltså både lämna på morgonfritids och hämta när vi vill efter skolans slut. Själv hämtar jag i skolan efter jag har hämtat på förskolan vilket inte alltid är så populärt hos 6-åringen som vill vara kvar på fritids. Personalen på fritids brukar även säga till dagen innan de ska göra något speciellt, som igår när de hade julpyssel med sina faddrar, så att jag inte ska komma för tidigt så att 6-åringen missar dessa aktiviteter.

    När det kommer till förskolan är det 30 timmar som gäller och vi kan välja mellan 9-15 mån-fre eller 9-16 mån-tors. Förskolan ser helst att barnen går mån-fre eftersom de ibland gör utflykter eller andra speciella aktiviteter och då vill de gärna att även barn till fl ska få chansen att vara med på dessa. Som andra har skrivit handlar det ju om planeringen av personalens scheman också så det går inte att välja andra vistelsetider, inte hos oss iaf.
  • Fröken W

    Tack för svar.

    Men tråkigt att vissa inte kan låta bli att skriva onödiga saker som att jag bör vara tacksam över att 3-åringen får gå på förskolan överhuvudtaget, att det är en bonus, att det är gratis (vilket det är 15h/vecka, övriga 5 timmar betalar vi för och borde således få nyttja de timmarna som det passar oss om man ska tänka så...).

    Tråkigt också att man ska behöva bli tagen för att vara en lat förälder som inte orkar ha storasyskonet hemma.

    Allt detta är faktiskt helt irrelevant och inget som hjälper mig i mina funderingar. Men tack för de kommentarer som faktiskt besvarat mina frågor.

  • fjanten

    1. Kan förskolan neka till omsorg vissa tider när man är föräldraledig? Tänker att det borde utgå från föräldrarnas behov precis som när man arbetar...

    - I min kommun kan förskolan neka, ja.

    2a.Hur ser det ut i era kommuner, hur många timmar får man som föräldraledig ha barn på förskolan?

    - 15h/vecka

    2b.Får man bestämma tider själv eller bestämmer förskolan?

    - Förskolan bestämmer

    2c. Vilka dagar och tider har ni barnen på förskolan (som föräldralediga)?

    - 9-14 tis-tors

  • Tow2Mater

    Du tänker att fsk borde utgå från föräldralediga föräldrars behov ?? ha ha ha! Alltså.... vad ska man säga... Du tänker fel.

  • Anonym (Bea)
    Tow2Mater skrev 2019-12-12 18:26:27 följande:

    Du tänker att fsk borde utgå från föräldralediga föräldrars behov ?? ha ha ha! Alltså.... vad ska man säga... Du tänker fel.


    Precis!
  • Anonym (Mor till två)

    Var glad för de tiderna, här får de gå 8-11 måndag till fredag. Måste hämtas när kompisarna ska sätta sig och äta lunch.

  • hammarhajen
    Förskola för barn till föräldraleidga finns inte för att tillgodose föräldrarnas "behov" (läs önskemål) utan för barnes skull. Väljer man att skaffa syskon väljer man att ha fler barn än ett, hela dygnet alla dagar. 

    Däremot ser man en vinst för barnet att få kontinuitet i förskolevistelsen, rutiner, tillgång till kompisar och pedagoisk stimulans. Och det planeras utifrån förskolans ekonomi och förutsättningar, inte när föräldralediga vill kliva upp på morgonen. 

    Däremot kan du självklart välja att lämna 9.00 istället för 8.30, och korta av förskoledagen en halvtimme. Man måste inte nyttja alla timmar man har rätt till
  • Anonym (Fskl)

    Förskola för barn till föräldralediga föräldrar är inte till för föräldrarna och deras behov. Den är till för barnet och dess behov av pedagogisk utbildning och social samvaro med kompisar. Därför sätter man tider då det är planerad verksamhet och som mest personal. Från 8:30 är det antagligen gruppverksamhet. Kommer ett barn kl. 10 missar hen rätt mycket. På em efter kl. 13:30 har oftast en pedagog gått hem och då måste man ha färre barn i verksamheten. Man måste lägga alla dessa barn på samma tider så man kan planera personaltäthet under dessa tider. Därför kan inte föräldrar välja tider själva. Tiden är som sagt till för ert barns utbildning och inte barnpassning när det passar er föräldrar. Precis som i skolan.

  • Anonym (Vi)

    Hos oss är det 3 dagar i veckan, 5 timmar åt gången som gäller för föräldralediga och arbetslösa. Vilka dagar det handlar om är olika mellan förskolorna men det är fasta dagar och tiderna brukar vara 9-14 så att barnen äter både frukost och mellanmål hemma

  • mammalovis

    Om inte reglerna har hunnit ändras så är det 15 timmar för föräldralediga. Vill man nyttja allmän (helt gratis) förskola för barn över 3 år går de 8.30-11.30 måndag till fredag, men endast skoldagar. Väljer man att betala för platsen går barnen 9-14 tisdag till torsdag.

    Förskolan kan styra över vistelsetiderna. På någon extra tuff förskola fick de föräldralediga barnen gå på eftermiddagen istället, vilket innebar att min kompis barn sov bort mest tid.

    Föräldern har inget behov av omsorg under föräldraledighet, då föräldern är hemma, utan det är barnet som har rätt till det. Är det för förälderns skull får man ordna egen barnvakt.

    Om prior ett är att pappan ska få mer tid med 3-åringen, så finns det inget tvingande i att barnet måste gå 20 timmar varje vecka. Hoppa över 1-2 dagar om det passar er bättre. Sedan är frågan varför du frivilligt vill ge ditt barn så lång arbetsdag på förskolan som 9-16. Förskolan är idag en tuff miljö med många barn och få pedagoger även om det kanske är 3 heltidstjänster på över 20 barn, så är det bara några timmar som alla jobbar samtidigt, p g a öppettiderna från 6-18.

    Min son har långa dagar då jag jobbar 80%, men tack och lov sover han en stund ännu så han orkar med det tuffa tempot på storbarn. 5 timmar om dagen är lagom. Ett barn behöver sina föräldrar i mesta möjliga mån också.

  • Anonym (Bea)
    mammalovis skrev 2019-12-12 21:55:51 följande:

    Om inte reglerna har hunnit ändras så är det 15 timmar för föräldralediga. Vill man nyttja allmän (helt gratis) förskola för barn över 3 år går de 8.30-11.30 måndag till fredag, men endast skoldagar. Väljer man att betala för platsen går barnen 9-14 tisdag till torsdag.

    Förskolan kan styra över vistelsetiderna. På någon extra tuff förskola fick de föräldralediga barnen gå på eftermiddagen istället, vilket innebar att min kompis barn sov bort mest tid.

    Föräldern har inget behov av omsorg under föräldraledighet, då föräldern är hemma, utan det är barnet som har rätt till det. Är det för förälderns skull får man ordna egen barnvakt.

    Om prior ett är att pappan ska få mer tid med 3-åringen, så finns det inget tvingande i att barnet måste gå 20 timmar varje vecka. Hoppa över 1-2 dagar om det passar er bättre. Sedan är frågan varför du frivilligt vill ge ditt barn så lång arbetsdag på förskolan som 9-16. Förskolan är idag en tuff miljö med många barn och få pedagoger även om det kanske är 3 heltidstjänster på över 20 barn, så är det bara några timmar som alla jobbar samtidigt, p g a öppettiderna från 6-18.

    Min son har långa dagar då jag jobbar 80%, men tack och lov sover han en stund ännu så han orkar med det tuffa tempot på storbarn. 5 timmar om dagen är lagom. Ett barn behöver sina föräldrar i mesta möjliga mån också.


    Bra skrivet! Är ett högt tempo på förskolan i dag. Vissa dagar går en del barn omärkta igenom. Har du möjlighet att vara hemma mkt med ditt barn var det! Du kommer få igen det senare i livet! Föräldrarna är ALLTID nr 1 för barnen. Kommer alltid att vara. Jag har haft flertalet barn där föräldrarna lämnar sitt stora barn direkt efter ett småsyskons ankomst fast både mamman och pappan är hemma. "Hen är så jobbig med babyn". Jo tacka för det om barnet blir uteslutet! Barnen är ju det bästa vi har här i livet!!
  • Fröken W
    Anonym (Bea) skrev 2019-12-13 07:00:04 följande:

    Bra skrivet! Är ett högt tempo på förskolan i dag. Vissa dagar går en del barn omärkta igenom. Har du möjlighet att vara hemma mkt med ditt barn var det! Du kommer få igen det senare i livet! Föräldrarna är ALLTID nr 1 för barnen. Kommer alltid att vara. Jag har haft flertalet barn där föräldrarna lämnar sitt stora barn direkt efter ett småsyskons ankomst fast både mamman och pappan är hemma. "Hen är så jobbig med babyn". Jo tacka för det om barnet blir uteslutet! Barnen är ju det bästa vi har här i livet!!


    Tack för att du visar att man kan framföra sin åsikt tydligt utan att vara dömande, dumförklarande och otrevlig!

    Flera svarare i den här tråden skulle behöva lära av dig.

    Jag fattar också att de förskolor som har bestämda tider har dessa tider av en anledning, men det verkar skilja sig mellan kommuner och förskolor hurvida man har har bestämda tider för föräldralediga eller ej därav min fundering.
  • cosinus
    Fröken W skrev 2019-12-13 21:23:58 följande:

    Tack för att du visar att man kan framföra sin åsikt tydligt utan att vara dömande, dumförklarande och otrevlig!

    Flera svarare i den här tråden skulle behöva lära av dig.

    Jag fattar också att de förskolor som har bestämda tider har dessa tider av en anledning, men det verkar skilja sig mellan kommuner och förskolor hurvida man har har bestämda tider för föräldralediga eller ej därav min fundering.


    Ja det är extremt olika från kommun till kommun. Värsta exemplet vad grannkommunen som ett tag hade 8-11 och ett eget dagis/avdelning för de föräldralediga så att de banden inte ens fick vara kvar med sin grupp. Mest generöst är väl sthlm med sina 30 timmar. Kanske finns fler.

    Vi har 15 timmar i min kommun men inte ens inom kommunen är det samma regler på förskolorna. Vissa kör 8-11 må-fre. Andra 9-14 tis-To. Men gemensamt är att de tider som gäller är sjukt stelbenta. På nivån att ber man snällt att få ha barnet 10 min extra för att bebisen har en läkartid som krockar så knorras det t o m över det.

    Svårast blir det när man som jag hade skolan 2,5 km bort där äldsta skulle vara 8:20 och så dagis bredvid men 4-åringen fick inte anlända före 9. Då vill man lite slita sitt hår.
  • Elin P

    Min kommun har 9-14 måndag till torsdag för barn till föräldralediga. Går inte att ändra tiderna.

Svar på tråden Bestämmer förskolan omsorgstid för föräldralediga