• Anonym (TS)

    Jag har ljugit om aborter

    Jag har varit i en relation i drygt ett år och har just upptäckt att jag är gravid :/ Jag berättade det för min partner och han tycker att jag ska göra abort men jag vill verkligen inte. Det känns som att han är den rätta och att det kommer ligga mellan oss. Det känns som att jag älskar barnet för jag tror att han är den rätta för mig och jag tänker på att barnet är hälften honom och... ja, jag vill helt enkelt inte. 

    Jag har sagt till honom att jag har gjort en abort tidigare och att det var otroligt jobbigt psykiskt och att jag därför inte vill göra om det och han kunde förstå det. Han säger att det här förstör alla hans planer på livet framöver, att han inte är redo än (han är några år yngre än mig) men att vi kanske kan komma på nya och han vill inte att jag ska må dåligt, vi kan få barnet och lösa det här. 

    Grejen är dock att jag har ljugit. Jag har otroligt lätt för att bli gravid. Jag har gjort abort kanske tio gånger innan. Jag har provat alla möjliga preventivmedel - minipiller, säkrare minipiller, p-piller av olika slag, p-plåster, kondom, you name it. Och blivit gravid med allihop. Jag har upptäckt graviditeterna tidigt (blir sjukt illamående redan då mensen skulle kommit) och alltså gjort aborterna i v5-6. Så även om det känns jättejobbigt och pinsamt så har det inte varit jobbigt psykiskt. Kanske tycker jag inte att det är jobbigt eller så tillåter jag mig inte att tycka det, jag vet inte. 

    Nu hade jag förhoppningen att det här nya p-medlet natural cycles skulle fungera. Jag tänkte att kanske jag har något hormonellt fel som gör att inte hormoner funkar men NC är ju naturligt och jag har extremt regelbunden mens. Jag har läst att vissa blivit gravida med det men de verkar ha haft sex på röda dagar. Jag har inte haft det. Jag har tom hoppat över den första och sista gröna dagen för säkerhets skull. Förstår inte hur, men jag är gravid igen :/ 

    Grejen är ju dock att jag har ljugit om alla aborterna för honom och om det kommer fram så kommer han ju verkligen inte förstå varför jag inte vill göra abort den här gången. Jag har ju inte ens tvekat innan. Jag är väldigt rädd för att det ska komma fram, även om jag inte vet hur. Han kommer tycka att jag är så ego som inte kan göra det igen för hans skull... : ( 

  • Svar på tråden Jag har ljugit om aborter
  • Anonym (Astrid)

    Så rent tekniskt sett har ni haft oskyddat sex och nu är ni båda förvånade över varför du är gravid? Helt ärligt, om han tycker att en bebis "förstör alla hans planer på livet framöver" skulle han ha skyddat sig bättre än vad ni gjorde. T.o.m. grundarna till NC har sagt att appen inte är rekommenderad till personer som absolut inte kan tänka sig ett barn inom det närmsta året. 

    Om man bortser från allt det tycker jag faktiskt att det inte spelar någon roll hur många aborter du gjort eller om de var psykiskt jobbiga eller inte. Du kan ha gjort 1000 aborter och inte tänkt något mer om det, men velat behålla graviditet 1001 och det hade varit okej. Vill du behålla barnet räcker det som anledning att göra det.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Astrid) skrev 2019-12-12 18:49:11 följande:

    Så rent tekniskt sett har ni haft oskyddat sex och nu är ni båda förvånade över varför du är gravid? Helt ärligt, om han tycker att en bebis "förstör alla hans planer på livet framöver" skulle han ha skyddat sig bättre än vad ni gjorde. T.o.m. grundarna till NC har sagt att appen inte är rekommenderad till personer som absolut inte kan tänka sig ett barn inom det närmsta året. 

    Om man bortser från allt det tycker jag faktiskt att det inte spelar någon roll hur många aborter du gjort eller om de var psykiskt jobbiga eller inte. Du kan ha gjort 1000 aborter och inte tänkt något mer om det, men velat behålla graviditet 1001 och det hade varit okej. Vill du behålla barnet räcker det som anledning att göra det.


    Nej vi har inte haft oskyddat sex. Vi har använt NC, bara haft sex på gröna dagar (det är godkänt p-medel av FDA) och dessutom avbrutet. Så jag fattar verkligen inte hur jag kan vara gravid, men nu så är det så. 


    Vad menar du att vi skulle ha kunnat gjort...? Ja, kanske att inte haft sex alls men det är ju inte så lätt med en ny relation. 


    Jag vet att jag har rätt att behålla det oavsett men han kommer inte förstå varför och känna sig sviken :/ 

  • Anonym (Astrid)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-12 18:53:20 följande:

    Nej vi har inte haft oskyddat sex. Vi har använt NC, bara haft sex på gröna dagar (det är godkänt p-medel av FDA) och dessutom avbrutet. Så jag fattar verkligen inte hur jag kan vara gravid, men nu så är det så. 


    Vad menar du att vi skulle ha kunnat gjort...? Ja, kanske att inte haft sex alls men det är ju inte så lätt med en ny relation. 


    Jag vet att jag har rätt att behålla det oavsett men han kommer inte förstå varför och känna sig sviken :/ 


    Så du menar att det helt plötsligt inte är en oskyddad kuk i en oskyddad fitta bara för att en app säger att du har en "grön dag"? Som sagt, inte ens grundarna rekommenderar NC till någon som absolut inte vill ha barn.

    Om jag hade varit er skulle jag åtminstone kört med dubbla skydd + följt min cykel och undvikt sex kring ÄL. Då hade ni i alla fall försökt skydda er så mycket som möjligt. 

    Bara för att du gjort aborter förut har du ingen skyldighet att göra det nu. Om han inte förstår det bör du ärligt talat inte vara i ett förhållande med honom då det är ett tecken på att han inte respekterar dig.
  • Anonym (Öööh....)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-12 18:25:04 följande:

    Jag har varit i en relation i drygt ett år och har just upptäckt att jag är gravid :/ Jag berättade det för min partner och han tycker att jag ska göra abort men jag vill verkligen inte. Det känns som att han är den rätta och att det kommer ligga mellan oss. Det känns som att jag älskar barnet för jag tror att han är den rätta för mig och jag tänker på att barnet är hälften honom och... ja, jag vill helt enkelt inte. 

    Jag har sagt till honom att jag har gjort en abort tidigare och att det var otroligt jobbigt psykiskt och att jag därför inte vill göra om det och han kunde förstå det. Han säger att det här förstör alla hans planer på livet framöver, att han inte är redo än (han är några år yngre än mig) men att vi kanske kan komma på nya och han vill inte att jag ska må dåligt, vi kan få barnet och lösa det här. 

    Grejen är dock att jag har ljugit. Jag har otroligt lätt för att bli gravid. Jag har gjort abort kanske tio gånger innan. Jag har provat alla möjliga preventivmedel - minipiller, säkrare minipiller, p-piller av olika slag, p-plåster, kondom, you name it. Och blivit gravid med allihop. Jag har upptäckt graviditeterna tidigt (blir sjukt illamående redan då mensen skulle kommit) och alltså gjort aborterna i v5-6. Så även om det känns jättejobbigt och pinsamt så har det inte varit jobbigt psykiskt. Kanske tycker jag inte att det är jobbigt eller så tillåter jag mig inte att tycka det, jag vet inte. 

    Nu hade jag förhoppningen att det här nya p-medlet natural cycles skulle fungera. Jag tänkte att kanske jag har något hormonellt fel som gör att inte hormoner funkar men NC är ju naturligt och jag har extremt regelbunden mens. Jag har läst att vissa blivit gravida med det men de verkar ha haft sex på röda dagar. Jag har inte haft det. Jag har tom hoppat över den första och sista gröna dagen för säkerhets skull. Förstår inte hur, men jag är gravid igen :/ 

    Grejen är ju dock att jag har ljugit om alla aborterna för honom och om det kommer fram så kommer han ju verkligen inte förstå varför jag inte vill göra abort den här gången. Jag har ju inte ens tvekat innan. Jag är väldigt rädd för att det ska komma fram, även om jag inte vet hur. Han kommer tycka att jag är så ego som inte kan göra det igen för hans skull... : ( 


    Så du har LÄTT för att bli gravid och väljer det helt klart mest osäkra preventivmedlet som finns som barnmorskor avråder från och som det pratats om i tidningarna hur osäkert det är och hur illa det är att folk förlitar sig på det (så man kan inte, om man är läskunnig säga att man inte visste om att det är det minst säkra av preventivmedel). 


    Sen blir du "förvånad" över att du blir gravid? 


    Jag kan inte förstå personer som klarar av att göra så många aborter. Men det är upp till dig, jag bara undrar vad det är som fallerat med de vanliga preventivmetoderna? Fick du städ från vården? Har du provat att kombinera? P-piller & kondom. Eller tripla metoder? P-stav, pessar och kondom? Istället för att gå på den minst säkra metoden tänker jag så kunde du ju blivit ledd till säkrare metoder istället? 


    Vill du inte ha barn borde du skyddat dig bättre... 


    Du borde dessutom vara tydlig mot dina partners om hur fertil du är så de kan vara delaktiga i hur man kan minska riskerna för en oönskad graviditet. Jag förstår att du älskar din partner och du därför känner att du vill behålla barnet. Och kanske din partner kommer ändra uppfattning och bli lycklig med tiden. Men du får även ta med i beräkningen att han faktiskt inte kommer vilja detta. Du borde varit ärlig mot honom från början. Inte ljuga ihop en snyfthistora när du på eget bevåg gått på den metod som mer eller mindre är som att ligga med någon oskyddat när du är så fertil... 

  • Anonym (Öööh....)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-12 18:53:20 följande:

    Nej vi har inte haft oskyddat sex. Vi har använt NC, bara haft sex på gröna dagar (det är godkänt p-medel av FDA) och dessutom avbrutet. Så jag fattar verkligen inte hur jag kan vara gravid, men nu så är det så. 


    Vad menar du att vi skulle ha kunnat gjort...? Ja, kanske att inte haft sex alls men det är ju inte så lätt med en ny relation. 


    Jag vet att jag har rätt att behålla det oavsett men han kommer inte förstå varför och känna sig sviken :/ 


    Det är en preventivmetod som svenska barnmorskor avråder från av en anledning. Att den inte ger "biverkningar" och därför är godkänt av amerikanska FDA är en helt annan sak... 


    Du borde kanske undersökt sakerna lite mer... en väldigt enkel googling ger dig all info du behöver och hade förklarat för dig att det var ett VÄLDIGT osäkert preventivmedel. Till exempel detta 


    https://www.breakit.se/artikel/15131/barnmorskornas-kamp-mot-natural-cycles-historien-om-de-178-ofrivilliga-graviditeterna


    https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/896632-barnmorskan-varnar-flera-av-mina-abortpatienter-anvander-natural-cycles


    https://digital.di.se/artikel/natural-cycles-anmals-till-lakemedelsverket-for-oonskade-graviditeter


    Vad har de barnmorskor och gynekologer du varit i kontakt med för att diskutera din extrema fertilitet rekommenderat dig att göra? För du har väl pratat med vården när du nu har gjort 10 aborter för att minska risken för en till? 

    Med det sagt ingen kan tvinga dig till abort och vill du inte skall du inte, men du kan heller inte förvänta dig att din partner faktiskt kommer gilla läget och du borde berättat om din överfertilitet mycket tidigare, borde gjorts för att tillsammans er i mellan och med råd från vården för att välja rätta preventivmetoden för er. Så ni hade haft en preventivmetod och inte kört oskyddat menar jag...  

  • Anonym (A)
    Anonym (Astrid) skrev 2019-12-12 18:49:11 följande:
    Så rent tekniskt sett har ni haft oskyddat sex och nu är ni båda förvånade över varför du är gravid? Helt ärligt, om han tycker att en bebis "förstör alla hans planer på livet framöver" skulle han ha skyddat sig bättre än vad ni gjorde. T.o.m. grundarna till NC har sagt att appen inte är rekommenderad till personer som absolut inte kan tänka sig ett barn inom det närmsta året. 

    Om man bortser från allt det tycker jag faktiskt att det inte spelar någon roll hur många aborter du gjort eller om de var psykiskt jobbiga eller inte. Du kan ha gjort 1000 aborter och inte tänkt något mer om det, men velat behålla graviditet 1001 och det hade varit okej. Vill du behålla barnet räcker det som anledning att göra det.
    Håller med
  • Anonym (Kram)

    Det är så många tankar som väcks vid en oplanerad graviditet. Har du sett www.oplaneratgravid.se ?

    Jag vet om en del tjejer som fått hjälp där, att komma fram till ett beslut de är trygga med.

    Kanske de kan hjälpa dig också?

    Kram!

  • Anonym (Hmm,)

    Antingen gör du abort och blir olycklig med mannen pga det eller så behåller du och blir en ensamstående varannan vecka mamma.

    Det är troligen något av detta du kan vänta dig.

  • Anonym (Anna)

    Hej,

    Ledsen att höra över din situation. Någonting som man innerst inne är väldigt glad över, känns plötsligt sorgligt och jobbigt! 

    Jag tycker det viktigaste är att det är DU som gör valet. Det är din kropp. Att bli tvingad till en abort, och att en annan gör det valet.. Kommer inte få dig att må bra i det långa loppet, och något du kommer tampas med livet ut.

    Att du genomgått aborter tidigare,och det känts ok innan, gör det inte mindre smärtsamt för dig nu, och bidrar inte till att du ska göra en abort nu mot din vilja, för att du tidigare velat göra aborter vid de tillfällen. Jag tycker du ska lyssna på dig själv och vad du vill..  Och gör du abort mot din vilja, så tror jag att chansen att du och killen som du är gravid med, kommer spricka.. Just för att du tog ett val som DU  inte ville. Lyssna på dig själv, och låt inte mannen påverka dig. En man tar alltid en risk när man ligger med en kvinna, även om man kan lyssna på vad dom känner i frågan. Beslutet kommer alltid ligga hos dig och hur du känner.

    Styrka och kramar! 

  • Anonym (Huh)

    Jag förstår inte varför folk som inte vill ha barn och som tydligen blir gravida trots en massa skydd som de hävdar att de använder envisas med att ha den sortens sex som leder till graviditet? Finns ju massor med annat man kan göra än vanliga "penis penentrerar slida"-sex. Fingrar, tunga, leksaker? Vill man verkligen inte bli gravid och hävdar att inget skydd fungerar så får man väl vara lite kreativ med sexet.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Huh) skrev 2019-12-13 22:27:52 följande:

    Jag förstår inte varför folk som inte vill ha barn och som tydligen blir gravida trots en massa skydd som de hävdar att de använder envisas med att ha den sortens sex som leder till graviditet? Finns ju massor med annat man kan göra än vanliga "penis penentrerar slida"-sex. Fingrar, tunga, leksaker? Vill man verkligen inte bli gravid och hävdar att inget skydd fungerar så får man väl vara lite kreativ med sexet.


    Tycker inte det är på tiden att fälla sådana här kommentarer i detta läget. Visa lite hänsyn! Biter inte P-medel är det inte jätteenkelt och kondom kanske det enda möjliga,samtidigt är de i ett förhållande där de tycker om varandra. Detta är inget som vi överhuvudtaget har att göra med. Tycker det är riktigt lågt skrivit av dig. 
  • Anonym (Hind)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-13 22:36:35 följande:

    Tycker inte det är på tiden att fälla sådana här kommentarer i detta läget. Visa lite hänsyn! Biter inte P-medel är det inte jätteenkelt och kondom kanske det enda möjliga,samtidigt är de i ett förhållande där de tycker om varandra. Detta är inget som vi överhuvudtaget har att göra med. Tycker det är riktigt lågt skrivit av dig. 


    Men om kondom är det enda möjliga, varför inte använda kondom? Att ha oskyddat sex om man vet att man har lätt för att bli gravid Är oansvarigt, hur man än ser på det.

    Att man tycker om varandra är inget som förhindrar kondom, tvärtom. Jag vill inte ta hormonpreparat och använder kondom som preventivmedel. Det funkar bra.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hind) skrev 2019-12-13 22:51:40 följande:
    Men om kondom är det enda möjliga, varför inte använda kondom? Att ha oskyddat sex om man vet att man har lätt för att bli gravid Är oansvarigt, hur man än ser på det.

    Att man tycker om varandra är inget som förhindrar kondom, tvärtom. Jag vill inte ta hormonpreparat och använder kondom som preventivmedel. Det funkar bra.
    Jag och min sambo använder också kondom av ovanstående anledningar. Det är verkligen inget fel i att använda kondom om det är det enda p-medlet som fungerar. Det jag menar i och med att dom tycker om varandra, har ett förhållande samt har sex. Är att man som pojkvän får räkna med att en kvinna kan bli gravid på ett eller annat sätt förr eller senare. Hade jag mot förmodan blivit gravid med min sambo, så hade han fått köpa det rakt av då vi är i en relation där jag ska känna mig trygg om han väljer att ha sex med mig. Jag är av åsikt, att min partner får köpa det, att jag en dag skulle kunna bli gravid, även om kondomen spricker.

    Visst, olika p-medel är olika säkra. Men detta borde även TS respektive vara fullt medveten om. Samt veta hur ett barn blir till.
  • Anonym (Öööh....)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-13 23:09:44 följande:

    Jag och min sambo använder också kondom av ovanstående anledningar. Det är verkligen inget fel i att använda kondom om det är det enda p-medlet som fungerar. Det jag menar i och med att dom tycker om varandra, har ett förhållande samt har sex. Är att man som pojkvän får räkna med att en kvinna kan bli gravid på ett eller annat sätt förr eller senare. Hade jag mot förmodan blivit gravid med min sambo, så hade han fått köpa det rakt av då vi är i en relation där jag ska känna mig trygg om han väljer att ha sex med mig. Jag är av åsikt, att min partner får köpa det, att jag en dag skulle kunna bli gravid, även om kondomen spricker.

    Visst, olika p-medel är olika säkra. Men detta borde även TS respektive vara fullt medveten om. Samt veta hur ett barn blir till.


    Fast ts har ju inte berättat att hon är överfertil och inga preventivpreventivmedel hjälper. Utan på eget bevåg valde hon att gå på den mest osäkra metoden som fanns. Det är att ljuga och lura sin partner, hade hon berättar hur situationen var hade han haft chans att säga något om det hela. Det hon gjort nu är fel och visar på en omognad, omogen nog att hon borde avstå från sex helt...kan hon inte ta ansvar för sin fertilitet när hon inte ha sex.

    Dock kan ingen tvinga henne till abort men hon borde vara ärlig mot sin partner.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Öööh....) skrev 2019-12-14 03:29:30 följande:
    Fast ts har ju inte berättat att hon är överfertil och inga preventivpreventivmedel hjälper. Utan på eget bevåg valde hon att gå på den mest osäkra metoden som fanns. Det är att ljuga och lura sin partner, hade hon berättar hur situationen var hade han haft chans att säga något om det hela. Det hon gjort nu är fel och visar på en omognad, omogen nog att hon borde avstå från sex helt...kan hon inte ta ansvar för sin fertilitet när hon inte ha sex.

    Dock kan ingen tvinga henne till abort men hon borde vara ärlig mot sin partner.
    Jag förstår hur du menar, men jag tycker inte man kan säga att han blivit lurad. Även om TS bara skulle vara "normalt" fertil kan väl de flesta människor förstå att en app inte kommer göra ett skit för att hindra en spermie och ett ägg att mötas. 
  • Anonym (Fredde)

    Som man kan jag säga att tio aborter skulle göra att jag lämnade förhållandet oavsett om det blir en elfte eller ej.

    Sen måste ts vara beredd på att ta hand om barnet själv om mannen inte vill ha det. Det enda som krävs av honom är underhållet.

Svar på tråden Jag har ljugit om aborter