• Anonym (Y)

    Är detta verkligen rätt?

    En grupp niondeklassare ska ha orientering i skogen. En tjej som är rätt utanför i klassen blir indelad i en grupp med två andra. Tjejen ifråga har astmaliknande problem och behöver därför ta det lite lugnare, dvs inte springa hela tiden. De två andra tjejerna i gruppen brukar också vilja hålla ett lugnare tempo, därav indelningen. 

    Redan från början är det så att tjejen hamnar lite utanför, går lite bakom de andra som håller i kartan osv för de släpper inte in henne helt enkelt. När de är mitt i skogen så springer de två andra plötsligt iväg, hon ropar men de ignorerar, hon försöker springa efter ett litet tag men ger sedan upp. De andra hade som sagt kartan och kontrollpappret med sig. 

    Så tjejen får ägna ca 1 timme åt att hitta tillbaka till samlingsplatsen, vilket inte är så lätt i en ganska stor skog där man inte har karta eller någon att fråga. Tjejen berättar för idrottsläraren att hon blev ifrånsprungen och kunde då inte ta några kontroller. Läraren reagerar inte riktigt utan säger typ ''aha''. 

    När hon sedan kommer hem så berättar hon för sina föräldrar, som blir upprörda, men inte på de två utan på henne, för att hon är så ''socialt inkompetent'' att de andra springer iväg. 

    Sedan blir det F i betyg och hon måste göra om, medan de andra två fick godkänt. 

    Vad tycker ni om denna historia? Borde inte de andra två åtminstone få underkänt också, för typ dåligt uppförande eller så? Varför ska alltid den mobbade bli dubbelbestraffad? 

  • Svar på tråden Är detta verkligen rätt?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-12 20:26:36 följande:

    En grupp niondeklassare ska ha orientering i skogen. En tjej som är rätt utanför i klassen blir indelad i en grupp med två andra. Tjejen ifråga har astmaliknande problem och behöver därför ta det lite lugnare, dvs inte springa hela tiden. De två andra tjejerna i gruppen brukar också vilja hålla ett lugnare tempo, därav indelningen. 

    Redan från början är det så att tjejen hamnar lite utanför, går lite bakom de andra som håller i kartan osv för de släpper inte in henne helt enkelt. När de är mitt i skogen så springer de två andra plötsligt iväg, hon ropar men de ignorerar, hon försöker springa efter ett litet tag men ger sedan upp. De andra hade som sagt kartan och kontrollpappret med sig. 

    Så tjejen får ägna ca 1 timme åt att hitta tillbaka till samlingsplatsen, vilket inte är så lätt i en ganska stor skog där man inte har karta eller någon att fråga. Tjejen berättar för idrottsläraren att hon blev ifrånsprungen och kunde då inte ta några kontroller. Läraren reagerar inte riktigt utan säger typ ''aha''. 

    När hon sedan kommer hem så berättar hon för sina föräldrar, som blir upprörda, men inte på de två utan på henne, för att hon är så ''socialt inkompetent'' att de andra springer iväg. 

    Sedan blir det F i betyg och hon måste göra om, medan de andra två fick godkänt. 

    Vad tycker ni om denna historia? Borde inte de andra två åtminstone få underkänt också, för typ dåligt uppförande eller så? Varför ska alltid den mobbade bli dubbelbestraffad? 


    Om de två andra blir underkända eller inte, är inte problemet här, känner jag.

    Problem 1. Att läraren inte brydde sig, att hen inte tog hänsyn till tjejens behov.

    Problem 2. Att hennes föräldrar inte brydde sig. Stackars tjej.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-12 20:26:36 följande:

    En grupp niondeklassare ska ha orientering i skogen. En tjej som är rätt utanför i klassen blir indelad i en grupp med två andra. Tjejen ifråga har astmaliknande problem och behöver därför ta det lite lugnare, dvs inte springa hela tiden. De två andra tjejerna i gruppen brukar också vilja hålla ett lugnare tempo, därav indelningen. 

    Redan från början är det så att tjejen hamnar lite utanför, går lite bakom de andra som håller i kartan osv för de släpper inte in henne helt enkelt. När de är mitt i skogen så springer de två andra plötsligt iväg, hon ropar men de ignorerar, hon försöker springa efter ett litet tag men ger sedan upp. De andra hade som sagt kartan och kontrollpappret med sig. 

    Så tjejen får ägna ca 1 timme åt att hitta tillbaka till samlingsplatsen, vilket inte är så lätt i en ganska stor skog där man inte har karta eller någon att fråga. Tjejen berättar för idrottsläraren att hon blev ifrånsprungen och kunde då inte ta några kontroller. Läraren reagerar inte riktigt utan säger typ ''aha''. 

    När hon sedan kommer hem så berättar hon för sina föräldrar, som blir upprörda, men inte på de två utan på henne, för att hon är så ''socialt inkompetent'' att de andra springer iväg. 

    Sedan blir det F i betyg och hon måste göra om, medan de andra två fick godkänt. 

    Vad tycker ni om denna historia? Borde inte de andra två åtminstone få underkänt också, för typ dåligt uppförande eller så? Varför ska alltid den mobbade bli dubbelbestraffad? 


    För det första, dåligt bemötande från föräldrarnas sida, man kan ju absolut inte skälla på den där tjejen och skuldbelägga henne för något som hon faktiskt inte har skyldighet till.

    Hon får naturligtvis F men jag skulle inte ta det så allvarligt, hon har ju en hel termin till på sig att fixa detta och då borde det ske på egen hand helst.

    Men för övrigt, du skämtar väl..? Ska två godkända elever underkännas för att de varit taskiga kompisar...? Man sätter INTE betyg utifrån elevers uppförande, oavsett hur ruttet det är.

    En enstaka incident, där en person blir frånsprungen, är svårt att se som mobbning öht. Dålig stil men inte mobbning.
  • Anonym (Inte rätt)

    Nästan allt i denna historia är fel. Tjejerna skulle inte ha sprungit ifrån, läraren borde inte ha reagerat som hen gjorde och föräldrars borde inte heller ha reagerat som de gjorde. Den enda som inte har gjort något fel är flickan det handlar om. Är det du som är flickan?

  • Anonym (ooo)

    skolor har trygghetsgrupper (kan heta något annat). Tjejen ska säga till sin lärare att hon vill att det här tas upp med dem, och dessa ska i sin tur prata med tjejerna som lämnade henne i skogen, meddela deras föräldrar också .

  • Anonym (Y)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-12 20:32:24 följande:
    Om de två andra blir underkända eller inte, är inte problemet här, känner jag.

    Problem 1. Att läraren inte brydde sig, att hen inte tog hänsyn till tjejens behov.

    Problem 2. Att hennes föräldrar inte brydde sig. Stackars tjej.
    Anonym (Lärare) skrev 2019-12-12 20:32:29 följande:
    För det första, dåligt bemötande från föräldrarnas sida, man kan ju absolut inte skälla på den där tjejen och skuldbelägga henne för något som hon faktiskt inte har skyldighet till.

    Hon får naturligtvis F men jag skulle inte ta det så allvarligt, hon har ju en hel termin till på sig att fixa detta och då borde det ske på egen hand helst.

    Men för övrigt, du skämtar väl..? Ska två godkända elever underkännas för att de varit taskiga kompisar...? Man sätter INTE betyg utifrån elevers uppförande, oavsett hur ruttet det är.

    En enstaka incident, där en person blir frånsprungen, är svårt att se som mobbning öht. Dålig stil men inte mobbning.
    Tack för svar. Men en del i momentet bör väl vara att man är med i en grupp? Ingen orienterar ensam utan alla är indelade i 2 eller 3-grupper, antagligen för att man ska samarbeta? Skulle man få godkänt i andra sporter där man är flera och en hindrar de andra från att delta? 

    I detta fall är det inte en enstaka incident heller, sker liknande saker flera gånger i veckan, och därav ordvalet mobbning. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-12 20:38:34 följande:
    Anonym (Lärare) skrev 2019-12-12 20:32:29 följande:
    För det första, dåligt bemötande från föräldrarnas sida, man kan ju absolut inte skälla på den där tjejen och skuldbelägga henne för något som hon faktiskt inte har skyldighet till.

    Hon får naturligtvis F men jag skulle inte ta det så allvarligt, hon har ju en hel termin till på sig att fixa detta och då borde det ske på egen hand helst.

    Men för övrigt, du skämtar väl..? Ska två godkända elever underkännas för att de varit taskiga kompisar...? Man sätter INTE betyg utifrån elevers uppförande, oavsett hur ruttet det är.

    En enstaka incident, där en person blir frånsprungen, är svårt att se som mobbning öht. Dålig stil men inte mobbning.
    Tack för svar. Men en del i momentet bör väl vara att man är med i en grupp? Ingen orienterar ensam utan alla är indelade i 2 eller 3-grupper, antagligen för att man ska samarbeta? Skulle man få godkänt i andra sporter där man är flera och en hindrar de andra från att delta? 

    I detta fall är det inte en enstaka incident heller, sker liknande saker flera gånger i veckan, och därav ordvalet mobbning. 

    Då  borde ditt fokus vara mobbingen,  inte betyget de andra får. Varför fokuserar du på deras betyg, det hjälper ju inte flickan att de också får underkänt?
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-12 20:38:34 följande:
    Anonym (Lärare) skrev 2019-12-12 20:32:29 följande:
    För det första, dåligt bemötande från föräldrarnas sida, man kan ju absolut inte skälla på den där tjejen och skuldbelägga henne för något som hon faktiskt inte har skyldighet till.

    Hon får naturligtvis F men jag skulle inte ta det så allvarligt, hon har ju en hel termin till på sig att fixa detta och då borde det ske på egen hand helst.

    Men för övrigt, du skämtar väl..? Ska två godkända elever underkännas för att de varit taskiga kompisar...? Man sätter INTE betyg utifrån elevers uppförande, oavsett hur ruttet det är.

    En enstaka incident, där en person blir frånsprungen, är svårt att se som mobbning öht. Dålig stil men inte mobbning.
    Tack för svar. Men en del i momentet bör väl vara att man är med i en grupp? Ingen orienterar ensam utan alla är indelade i 2 eller 3-grupper, antagligen för att man ska samarbeta? Skulle man få godkänt i andra sporter där man är flera och en hindrar de andra från att delta? 

    I detta fall är det inte en enstaka incident heller, sker liknande saker flera gånger i veckan, och därav ordvalet mobbning. 

    Alla betyg sätts utifrån individuella insatser. I idrott/hälsa ingår att kunna orientera MEN det står inget öht om att man ska kunna samarbeta i grupp eller liknande. Det står heller ingenting om vilka specifika sporter man ska delta i för att bli godkänd, det står bara "lekar, spel och idrotter". Har du läst kunskapskraven?

    https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet?url=1530314731%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRIDR01%26tos%3Dgr%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

    Anledningen till gruppindelning kan vara allt möjligt, allt från att man inte har kartor till 30 personer till att man kan tänka sig att det faktiskt är trevligare att ta sig omkring 2-3 stycken istället för att vara ensam. Jag tror läraren tänkte att den där tjejen skulle få vara med de som var på en ungefärlig nivå och inget mer med det.

    Det är alltså just dessa tjejer som utsätter den astmatiska för mobbning? Detta kan knappast ha nått fram till idrottsläraren isf, då sätter man naturligtvis inte de tre tillsammans i grupp. Vad säger elevhälsoteamet t ex? Första steget är att prata med sin klassföreståndare om sådant iaf.
  • Anonym (kikki)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-12-12 20:56:49 följande:

    Alla betyg sätts utifrån individuella insatser. I idrott/hälsa ingår att kunna orientera MEN det står inget öht om att man ska kunna samarbeta i grupp eller liknande. Det står heller ingenting om vilka specifika sporter man ska delta i för att bli godkänd, det står bara "lekar, spel och idrotter". Har du läst kunskapskraven?

    www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRIDR01%26tos%3Dgr%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f#anchor4

    Anledningen till gruppindelning kan vara allt möjligt, allt från att man inte har kartor till 30 personer till att man kan tänka sig att det faktiskt är trevligare att ta sig omkring 2-3 stycken istället för att vara ensam. Jag tror läraren tänkte att den där tjejen skulle få vara med de som var på en ungefärlig nivå och inget mer med det.

    Det är alltså just dessa tjejer som utsätter den astmatiska för mobbning? Detta kan knappast ha nått fram till idrottsläraren isf, då sätter man naturligtvis inte de tre tillsammans i grupp. Vad säger elevhälsoteamet t ex? Första steget är att prata med sin klassföreståndare om sådant iaf.


    Men dessa två flickor tar kartan och kompassen och lämnar sin klasskamrat ensamma i skogen. Hon kunde ha gått vilse och dött. Det måste ju ingått i uppgiften att de skulle dela på "redskapen" istället för att stjäla dem från varandra och därmed utsätta varandra för livsfara. Hur skulle du betygsätta två elever som får i uppgift att läsa en bok. De får dela på boken pga bokbrist. Ena eleven gömmer boken från den andra så att denna inte kan läsa boken. Skulle du ge A till den som tagit boken och F till den som blivit av med boken?
  • Anonym (A)
    Anonym (Inte rätt) skrev 2019-12-12 20:32:38 följande:
    Nästan allt i denna historia är fel. Tjejerna skulle inte ha sprungit ifrån, läraren borde inte ha reagerat som hen gjorde och föräldrars borde inte heller ha reagerat som de gjorde. Den enda som inte har gjort något fel är flickan det handlar om. Är det du som är flickan?
    Tycker jag med
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (kikki) skrev 2019-12-12 21:15:42 följande:
    Men dessa två flickor tar kartan och kompassen och lämnar sin klasskamrat ensamma i skogen. Hon kunde ha gått vilse och dött. Det måste ju ingått i uppgiften att de skulle dela på "redskapen" istället för att stjäla dem från varandra och därmed utsätta varandra för livsfara. Hur skulle du betygsätta två elever som får i uppgift att läsa en bok. De får dela på boken pga bokbrist. Ena eleven gömmer boken från den andra så att denna inte kan läsa boken. Skulle du ge A till den som tagit boken och F till den som blivit av med boken?
    Det spelar ingen som helst roll vad uppgiften säger. Läraren ska sätta betyg utifrån kunskapskraven och inget annat. Elever har inte skyldighet att ta hand om varandra, även om en person blöder till döds framför dem (i värsta fall).

    Du jämför äpplen och bananer. Oavsett kan man som lärare inte sätta betyg på något som inte finns, det spelar ingen roll varför man saknar underlag. Den elev som lämnar in ett arbete får ett betyg, inte nödvändigtvis ett A. En elev som inte lämnar in något alls kan inte bli bedömd och får inte ett F men måste naturligtvis komplettera förr eller senare.
Svar på tråden Är detta verkligen rätt?