• Ingentvekan

Barn "tvingade" till vegankost

Hej,

Jag ber om ursäkt på förhand om tråden hamnat fel! 

Har en nära vännina med två barn, 7 respektive 9 år. Min vännina är ensamstående (om detta ens är relevant) och har varit vegan under ca 4 års tid, hennes barn likaså. Träffar min vännina  ca 1 gång i veckan/varannan, tillsammans med hennes och mina barn. I min vänninas barns skola har de inte möjlighet pga. knappa resurser att erbjuda barnen vegankost enligt henne, enbart vegetarisk kost. Min vännina bereder därför mellanmål varje dag till sina två barn som de har med sig till skolan.

I början fick 9-åringen inte ens äta sin matlåda i matsalen, utan fick äta ensam i klassrummet under 1,5 årstid. Nu har min vännina nått en kompromiss med skolan, och han får äta sin matlåda i matsalen, tillsammans med sina klasskompisar. Vilket självfallet är mycket positivt för pojken, då han tidigare lätt blev utanför, då han fick sitta ensam. Dock har jag märkt att killen känner sig annorlunda och uttryckt lite smått att han tycker det är jobbigt att inte få äta samma typ av mat som serveras i skolmatsalen. Flera gånger när folk tagit med sig glass till skolan vid födelsedagar, har han inte fått någon glass. Inte heller när det är avslutningar vid fritids osv, och inte alltid heller när han klasskompisar har födelsedagskalas.

Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har. Jag är ingen veganexpert, och känner inte att jag vill kritisera min fina vännina. Men jag är osäker på om barnen får i sig allt som de behöver rent näringsmässigt med den veganska kosten. Hon är väldigt stressad, och uttryckt att hon har svårt att få allt att gå ihop som ensamstående och alla middagsbestyr och matlådor. Samtidigt växer min oro när det inte är sällan som jag varit hemma hos dom, och min vännina enbart kokat pasta med tre körsbärstomater till sina barn.

Hade jag vetat att barnen fick en näringsrik kost i skolan, hade min oro släppt. Men nu får de inte de, och jag märker på barnen att dom är trötta och upplevs väldigt slöa. Jag har försökt prata med min vännina lite lätt, föreslå att de äter vegetarisk kost i skolan, och att det är viktigt att dom får i sig ordentligt med näring, men detta är inte något som hon vill. Hon tycker det är äckligt om sina barn får i sig mejeriprodukter och kan absolut inte se dom äta en sådan kost. Passar jag hennes barn hemma hos mig och barnen vill äta något som vi andra äter, är det absolut inte ok om de smakar. Vilket jag respekterar såklart.Samtidigt  dras jag med denna oron och förstår inte varför skolan inte reagerar när barnen är så pass trötta. 

Ska jag låta detta vara och hoppas  att det löser sig? Har som sagt pratat med min vännina vid flertal tillfällen om detta, samt om min oro. Nu känner jag dock att jag inte kan säga till fler gånger. 

• Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost
  • Ignoramus

På tal om goda vänner alltså?

Kramklubba skrev 2019-12-14 10:56:25 följande:

Vänner som inte tar kritik är inga vänner. Då är det väl inga vänner fattigare? Eventuellt en bekant fattigare skulle jag argumentera.

Jag hade sagt till min vän, du vad fan är det för skit du serverar barnet, hon fick köttgryta här hos oss idag och var helt utsvulten.

• Disa35
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 13:51:43 följande:
    På vilket sätt kan skolan göra något?  Jag tänker, att skolan orosanmäler ju inte barn för dålig och bristfällig kost, samt gör ju inte en orosanmälan om barn är överviktiga? Aldrig hört om att man griper in för att barn är överviktiga etc och det ligger under föräldraansvaret..

Att ringa min vänninas skola, känns som ett öerhört övertramp. Men att ta med barnen på ett läkarbesök känns inte lika illa. Kanske kan säga att mina barn ska göra en genomgående undersökning hos läkare för syn och hörseltester etc. och lite rutintester. Säga att mina barn brukar gå, och att jag senast fick reda på att mitt ena barn hade lite c-vitaminbrist och järnbrist som vi nu kunnat åtgärda? Att jag gärna tar med hennes barn samtidigt? Tror att hon skulle kunna säga ja till detta och uppskatta det om jag berör det lite lätt och finkänsligt, samt inte tar upp rädslan med vegankosten i samma sammanhang. Hon hade aldrig tagit med barnen själv till läkaren, och i synnerhet inte om hon själv skulle misstänka att det var kosten.

Min vännina ser som sagt inga andra alternativ än veganmat då hon tycker det är en politisk fråga och är väldigt aktiv i miljöfrågor, samt en sann djurvän. Hon tycker inte animaliska produkter hör hemma i en människokropp, samt att det är vidrigt hur långt  dessa "djur" hänger kvar inne i kroppen och "ruttnar" (Hennes egna ord). Även om det kommer fram att barnen far illa, så är jag dock säker på att hon inte skulle låta dom äta cream fraiche, grädde samt ägg. Än mindre en lite köttbit. I hennes hus är det som sagt hon som bestämmer och hon skulle aldrig kunna ha animaliska produkter i sitt egna kylskåp. 

Min vännina och barnen kommer hit ikväll till mig och min man för lite lördagsmys. Har roddat med massa protein- och järnrik veganmat för ikväll för min vännina och hennes barn (vi andra äter kött). Samt köpt hem massa frukt och blåbär till efterrätt samt veganglass.  Hade önskat att jag hade kunnat göra ett alldeles för stort storkok på maten och ge i matlådor, men det känns oerhört gränslöst beteende gentemot henne. Jag vill sköta detta snyggt, finnas där och stötta, samtidigt som jag gör det bästa för barnen.
    Som sagt, jag tycker du gör rätt. Och att fixa eget läkarbesök och få med hennes barn låter som en kanonidé - på något sätt måste ju ungarna få mer näring, veganmat eller inte.

Kämpa på Glad
  • EmberEyes
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 12:40:20 följande:
    Men hur ska läraren kunna reagera på förändringarna när pojken mått som han gjort sedan han fick henne?

Min pojke och min vänninas pojke gick i samma klass innan jag flyttade mina till en skola närmare oss. Deras klassföreståndare, är som jag förstått av min vännina 22 år och utan lärarlegitimation. Varit stor omsättning på personal och lärare utan legitimation. Därav att jag flyttade mina barn till en skola, privat, närmare oss.
    Jag utgår från vad TS skriver
    Ingentvekan skrev 2019-12-13 16:07:58 följande:

Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har.

"Jag har nu börjat bli orolig", vilket jag tolkar som något nytt och inte ett permanent tillstånd de senaste 3-4 åren. En 9-åring borde då ha gått 0:an, ettan, tvåan och nu gå i 3:an, vilket gör att läraren/lärarna/skolsyster/ev fritidspersonal m. fl  har haft flertalet år på sig att lära känna det äldre barnet.
  • Ingentvekan
    EmberEyes skrev 2019-12-14 16:05:30 följande:
    Jag utgår från vad TS skriver
    Ingentvekan skrev 2019-12-13 16:07:58 följande:

Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har.

"Jag har nu börjat bli orolig", vilket jag tolkar som något nytt och inte ett permanent tillstånd de senaste 3-4 åren. En 9-åring borde då ha gått 0:an, ettan, tvåan och nu gå i 3:an, vilket gör att läraren/lärarna/skolsyster/ev fritidspersonal m. fl  har haft flertalet år på sig att lära känna det äldre barnet.
    Jag har tyckt att barnen varit slöa under en längre tid. Runt 2 år. Men det är först nu som jag har kopplat ihop det med vegankosten. Min vän och hennes barn är oftast hemma hos mig och min familj. Men nu när vi varit hos dom det senaste året har maten som serverats varit näringsfattig. I början reagerade jag inte speciellt mycket på maten, då jag tänkte att det var att hon var stressad osv. och enbart inträffade någon gång ibland. Men nu när jag varit där lite oftare och sett, samt när mina barn lekt där själva och jag frågat vad de ätit, börjar jag tänka att det inte bara är en tillfällighet. 

Gällande skolan, så har den haft en enorm  personalomsättning. Jag har själv haft mina barn på den skolan men valt att byta pga. stor omsättning. Samt en stor andel unga lärare utan lärarlegitimation. Såklart kan det vara en bra skola ändå. Men det är faktorer som gör att jag undrar om de snappar upp allt. 
    Tycker du att jag ska strunta i allt och hoppas att skolan snappar upp det hela? Vad rekommenderar du mig att göra? Jag är ju som sagt inte vårdnadshavare till dessa barn heller. 
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-12-13 17:35:53 följande:

Du kan alltid göra en orosanmälan.
    Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.

• EmberEyes
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 16:16:50 följande:

Tycker du att jag ska strunta i allt och hoppas att skolan snappar upp det hela? Vad rekommenderar du mig att göra? Jag är ju som sagt inte vårdnadshavare till dessa barn heller. 
    Som jag skrev från början... (inlägg #2 i denna tråden)
    EmberEyes skrev 2019-12-13 17:35:53 följande:

Du kan alltid göra en orosanmälan.
    Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.

• Kramklubba
    Prickigt block skrev 2019-12-14 11:10:23 följande:
    Fast ts verkar inte våga berätta om sina farhågor och planerar att ta någon annans ungar till läkare utan förälderns vetskap.
    Det är inte att vara en vän!

Att servera barnen köttgryta när de aldrig äter kött kommer att göra dem sjuka. Hur insatt är du egentligen i vegansk eller vegetarisk kost och vad dom händer om man plötsligt, från ingenstans kassar in en rejäl portion kött???

Ditt förslag är också ett effektivt sätt att göra sig av med en vän. En sån vän är ingen vän, som de, är ändå ingen vän så det är iofs ingen förlust.

Skärp dig.
    Jag är doktor. Men du får gärna upplysa mig om vetenskap att barn som är tvingade leva på vegansk kost mår dåligt av att äta kött. Bevisbördan lägger jag helt och hållet på dig, för det är du som hypotiserar att det är farligt, bara hosta upp en källa.

"Skärp dig" är en härskarteknik, lilla du, som inte har något att komma med alls, helt utan utbildning eller hyfs.
  • Prickigt block
    Kramklubba skrev 2019-12-14 17:36:08 följande:
    Jag är doktor. Men du får gärna upplysa mig om vetenskap att barn som är tvingade leva på vegansk kost mår dåligt av att äta kött. Bevisbördan lägger jag helt och hållet på dig, för det är du som hypotiserar att det är farligt, bara hosta upp en källa.

"Skärp dig" är en härskarteknik, lilla du, som inte har något att komma med alls, helt utan utbildning eller hyfs.
    Det är du säkert. Och solen går upp i väster.

En snabb googling ger dig svar på vad som händer om du låter en vegan äta ett stort lass köttgryta.

Jag är vegetarian sedan 40 år och vet vad jag pratar om.

Och till sist, "skärp dig" är en uppmaning till någon som inte kan bete sig.
    "Lilla du" däremot är härskarteknik.

Så fick du lära dig en sak till idag vännen.
  • Sasu
    Kramklubba skrev 2019-12-14 17:36:08 följande:

Jag är allätare, men äter inte kött så ofta, kanske 1-2 gånger i månaden. Varje gång jag äter kött efter några veckors vegetariskt så mår jag jättedåligt. får så otroligt ont i magen så har nästintill gått över till vegetariskt helt och hållet för att slippa denna magknipen. Då är ändå köttet väl tillagat och färskt från affären. Så  kan fullt förstå om en vegan som helt plötsligt äter en köttgryta blir sjuk.
  • Kramklubba
    Sasu skrev 2019-12-14 18:01:14 följande:
    Jag är allätare, men äter inte kött så ofta, kanske 1-2 gånger i månaden. Varje gång jag äter kött efter några veckors vegetariskt så mår jag jättedåligt. får så otroligt ont i magen så har nästintill gått över till vegetariskt helt och hållet för att slippa denna magknipen. Då är ändå köttet väl tillagat och färskt från affären. Så  kan fullt förstå om en vegan som helt plötsligt äter en köttgryta blir sjuk.
    Jag vill inte ha dina personliga historier. Jag tar gärna emot tips på ren vetenskap dock. Du får också gärna presentera vetenskap.
Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost