• Ingentvekan

Barn "tvingade" till vegankost

Hej,

Jag ber om ursäkt på förhand om tråden hamnat fel! 

Har en nära vännina med två barn, 7 respektive 9 år. Min vännina är ensamstående (om detta ens är relevant) och har varit vegan under ca 4 års tid, hennes barn likaså. Träffar min vännina  ca 1 gång i veckan/varannan, tillsammans med hennes och mina barn. I min vänninas barns skola har de inte möjlighet pga. knappa resurser att erbjuda barnen vegankost enligt henne, enbart vegetarisk kost. Min vännina bereder därför mellanmål varje dag till sina två barn som de har med sig till skolan.

I början fick 9-åringen inte ens äta sin matlåda i matsalen, utan fick äta ensam i klassrummet under 1,5 årstid. Nu har min vännina nått en kompromiss med skolan, och han får äta sin matlåda i matsalen, tillsammans med sina klasskompisar. Vilket självfallet är mycket positivt för pojken, då han tidigare lätt blev utanför, då han fick sitta ensam. Dock har jag märkt att killen känner sig annorlunda och uttryckt lite smått att han tycker det är jobbigt att inte få äta samma typ av mat som serveras i skolmatsalen. Flera gånger när folk tagit med sig glass till skolan vid födelsedagar, har han inte fått någon glass. Inte heller när det är avslutningar vid fritids osv, och inte alltid heller när han klasskompisar har födelsedagskalas.

Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har. Jag är ingen veganexpert, och känner inte att jag vill kritisera min fina vännina. Men jag är osäker på om barnen får i sig allt som de behöver rent näringsmässigt med den veganska kosten. Hon är väldigt stressad, och uttryckt att hon har svårt att få allt att gå ihop som ensamstående och alla middagsbestyr och matlådor. Samtidigt växer min oro när det inte är sällan som jag varit hemma hos dom, och min vännina enbart kokat pasta med tre körsbärstomater till sina barn.

Hade jag vetat att barnen fick en näringsrik kost i skolan, hade min oro släppt. Men nu får de inte de, och jag märker på barnen att dom är trötta och upplevs väldigt slöa. Jag har försökt prata med min vännina lite lätt, föreslå att de äter vegetarisk kost i skolan, och att det är viktigt att dom får i sig ordentligt med näring, men detta är inte något som hon vill. Hon tycker det är äckligt om sina barn får i sig mejeriprodukter och kan absolut inte se dom äta en sådan kost. Passar jag hennes barn hemma hos mig och barnen vill äta något som vi andra äter, är det absolut inte ok om de smakar. Vilket jag respekterar såklart.Samtidigt  dras jag med denna oron och förstår inte varför skolan inte reagerar när barnen är så pass trötta. 

Ska jag låta detta vara och hoppas  att det löser sig? Har som sagt pratat med min vännina vid flertal tillfällen om detta, samt om min oro. Nu känner jag dock att jag inte kan säga till fler gånger. 

• Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost
  • Amak
    EmberEyes skrev 2019-12-13 22:50:29 följande:
    Jag trodde att ungar fortfarande var på kontroll hos t. ex. skolsköterskan, En lärare som inte uppmärksammar en beteendeförändring hos ett av sina barn, oavsett hur intetsägande detta barnet är, är faktiskt en ganska dålig lärare. Speciellt som det varit "ståhej" kring (det stora barnets) ätande så låter det högst otroligt att läraren skulle missa just denna lilla snöflinga. Att inte bara en lärare utan hela skolans personal skulle vara så fanatisk ang kosthållning att de ignorerar sjukdomsteckentill förmån för sin "tro" gör din slut sats extremt otrolig. Vissst, det finns en risk, men den är minimal.
    Och det finns inte massor av "dåliga" lärare? Barngrupperna är inte som förr: idag har i stort sett varje klass flera barn med stora behov som tar mycket kraft av lärare och övriga pedagoger. Barnen är frimodiga, smarta och stora individualister som tar plats och "obs-klasserna" är avskaffade så att ingen ska särskiljas från gruppen. Autism? Ja, då ska läraren anpassa undervisningen. ADHD? Det bara ska funka i vanlig klass. Trotssyndrom? Nå, det funkar i vanlig klass, pedagogerna får ha lågaffektivt bemötande för att hantera barnet så att det inte få utbrott. Klart att lärarna är "dåliga". Och samhället i stort säger bara positiva saker om växtbaserad kost. Mina egna barns skola har vegetarisk kost två dagar i veckan och smöret är växtbaserat. Varför skulle en pedagog larma om ett lugnt barn, som inte stör lektionen, som har en trevlig och tillmötesgående förälder som kommer på föräldramöten? Som dessutom är klimatsmart, modern och värnar om djurens rätt?
  • Annita
    Ingentvekan skrev 2019-12-13 23:12:08 följande:

Är det möjligt att ta någon annans barn till läkare? Eller måste detta ske av vårdnadshavare? Jag är enbart gudmor till barnen

Nej det tror jag inte någon annan än vårdnadshavaren kan göra, i och för sig kollar de ju inte legitimation särskilt ofta. Men vad skulle din väninna säga om du gjorde det? Skulle hon inte uppleva det som ett svek? Eller kanske en lättnad innerst inne, att någon tar tag i detta som hon inte själv orkar se och ta in?

För om det är som du säger, att barnen har så ont i kroppen att de måste vara hemma från skolan, då är det ju allvarligt. I det avseendet tycker jag inte hon är en särskilt bra mamma när hon inte söker vård. Anar hon vad läkaren skulle säga tror du?

Du verkar ha en bra kommunikation med henne. Kan du säga rakt ut att hon måste söka vård för deras sviktande hälsa? Det låter verkligen inte normalt, oavsett om det har med kosten eller något annat att göra.
  • EmberEyes
    Amak skrev 2019-12-14 00:26:10 följande:
    Och det finns inte massor av "dåliga" lärare? Barngrupperna är inte som förr: idag har i stort sett varje klass flera barn med stora behov som tar mycket kraft av lärare och övriga pedagoger. Barnen är frimodiga, smarta och stora individualister som tar plats och "obs-klasserna" är avskaffade så att ingen ska särskiljas från gruppen. Autism? Ja, då ska läraren anpassa undervisningen. ADHD? Det bara ska funka i vanlig klass. Trotssyndrom? Nå, det funkar i vanlig klass, pedagogerna får ha lågaffektivt bemötande för att hantera barnet så att det inte få utbrott. Klart att lärarna är "dåliga". Och samhället i stort säger bara positiva saker om växtbaserad kost. Mina egna barns skola har vegetarisk kost två dagar i veckan och smöret är växtbaserat. Varför skulle en pedagog larma om ett lugnt barn, som inte stör lektionen, som har en trevlig och tillmötesgående förälder som kommer på föräldramöten? Som dessutom är klimatsmart, modern och värnar om djurens rätt?
    Läraren ska ifrågasätta om ett barn uppvisar en PERSONLIGHETSFÖRÄNDRING som TS beskriver. Dessutom är just dessa barn redan på radarn eftersom det har varit villervalla om barnens måltider, det är inga osynliga flugor på väggen som ingen har lagt märke till.
  • Sasu

Jag skulle ju kollat med barnen om dom verkligen vill äta vegankost, om de är gamla nog att säga att de har ont och känner sig utanför så är de gamla nog att välja sin kost. De kan ju helt enkelt gå över till vegetariskt till att börja med, då slipper mamman förbereda matlådor. Sen om barnen har ont ska de tas till en läkare för att få det kollat, kan mycket väl vara kosten som gör detta. Deras mamma måste ju lyssna på sina barn och höra deras önskemål om kost och inte bara anta att de vill äta veganskt. Vegansk kost är inget barn ska äta egentligen, åtminstone inte enligt BVC, min BVC sköterska har haft barn som har kommit in på årskontroll som ligger långt under normalvikt och har inte utvecklats lika bra, samt var väldigt trötta och inte intresserade av leksaker och annat, dessa barn åt vegansk kost.
    Så jag skulle ta upp detta med din väninna om läkarkontakt, ta blodprov för att kolla så de får i sig tillräckligt med viktiga ämnen. Sen uppmuntra henne till att lyssna på sina barns önskemål och respektera det, de kanske vill gå över till vegetarisk kost, då får sonen äta "samma" mat som sina klasskompisar och får antagligen i sig mer näring än den veganska matlådan.

Sen är jag ingen expert på detta med vegansk kost, det kan säkert funka jättebra, men man måste tänka på att barn behöver mer näring än vad vi vuxna behöver då de gör av med mer energi och de växer. Så det kan ju vara svårt att få in allt detta i en vegansk kost.

• Amak
    EmberEyes skrev 2019-12-14 01:45:05 följande:
    Läraren ska ifrågasätta om ett barn uppvisar en PERSONLIGHETSFÖRÄNDRING som TS beskriver. Dessutom är just dessa barn redan på radarn eftersom det har varit villervalla om barnens måltider, det är inga osynliga flugor på väggen som ingen har lagt märke till.
    Men hur ska läraren veta vad som är en personlighetsförändring? Detta är väl inget som kommit plötsligt, om det kommit från ena dagen till nästa så beror det ändå knappast på kosten. Om ett av barnen går i fyran och den andra i ettan så har pedagogerna kanske känt barnen i ett halvår. 
    Jag menar att man inte kan lita på att skolan ska ha sån koll längre. Pedagogerna har för mycket att jonglera med för att man ska känna sig säker på att de ska hinna upptäcka allt som kan vara fel. 
  • MrsJenka

Jag tycker att det är ett stort problem att inte skolan erbjuder helvegetarisk kost. Det hade ju som ts skriver kunnat vara lösningen. Är själv kock och har två barn som äter lakto- ovo-vegetariskt i fsk men hemma äter vi oftast helvegetariskt.

Eftersom att det är supertrendigt att äta helvegetariskt nu så måste skolköken se till att deras personal har kompetens. Många rätter som mina barn får i fsk är faktiskt helvegetariska, som sojafärssås och spagetti, och otaliga tomatbaserade soppor/grytor. Men på pappret erbjuds bara lakto-, ovo-vegetariskt...

• EmberEyes
    Amak skrev 2019-12-14 07:57:16 följande:
    Men hur ska läraren veta vad som är en personlighetsförändring? Detta är väl inget som kommit plötsligt, om det kommit från ena dagen till nästa så beror det ändå knappast på kosten. Om ett av barnen går i fyran och den andra i ettan så har pedagogerna kanske känt barnen i ett halvår. 
    Jag menar att man inte kan lita på att skolan ska ha sån koll längre. Pedagogerna har för mycket att jonglera med för att man ska känna sig säker på att de ska hinna upptäcka allt som kan vara fel. 
    Ja du... Om vad TS skriver stämmer så är förändringen märkbar. Men visst, det finns inkompetenta lärare, men jag vägrar tro att inkompetens är standard och inte ett undantag.
  • Disa35
    Ingentvekan skrev 2019-12-13 23:12:08 följande:
    Är det möjligt att ta någon annans barn till läkare? Eller måste detta ske av vårdnadshavare? Jag är enbart gudmor till barnen
    Det blir nog vårdnadshavare, men du kan ju trycka på att barnen har ont, spekulera i influensa (ger smärta i leder) och erbjuda dig att följa med. Sedan kan du ta upp vegankosten på ett icke-anklagande vis hos läkaren.

Jättebra att du ger ungarna vitaminer! Är ni ute mycket också? 
  • Kramklubba

Ganska sjukt detta. Stackars barn.
    Pasta med körsbärstomater som det lät, och den bilden jag fick upp i huvudet. Kräks

Jag som pappa lagar fantastiskt goda rätter till mina barn. Kanske skämmer jag bort dem, typ pannbiffar med höstprimörer och gräddsås.

• Prickigt block

Ts, har du tänkt på att din väninna kanske också hänger här på familjeliv?

Lika med att du är en vän fattigare.

Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost