Pappan kommer att dö. Vad ska jag göra?
Jag har inte varit i något liknande som du, men jag har haft närstående som förlorat närstående.
Det som skiljer ännu mer är dock att du fortfarande har din exmake i livet. Nu vet jag inte hur ni skildes åt, men det bästa för barnen borde ju vara det som är i fokus för er båda. Kanske kan du diskutera med honom om hur framtiden skulle bli. Om du kan få hans välsignelse att flytta kanske det skulle hjälpa dig?
Sen kan man ju på andra hållet tänka att farmor kanske kan vara till mer hjälp framöver än vad hon varit hittills? Alternativt kan du försöka hitta ett sätt att säga till henne att hittills har barnen träffat mormor och morfar mer sällan, men längre, och att det självklart blir samma för farmor/farfar vid en eventuell flytt.
Om flytt blir det du vill, se också till att kunna förklara ordentligt varför det är mer ekonomiskt osv, vilket ska bli bättre för barnen, för att de ska kunna behålla samma standard nu med 1 förälder.
Om det är bättre eller sämre för barnen att flytta, rent psykologiskt, är väldigt svårt att säga nu.
Vad du än gör, ge det lite tid först. Det tror jag är det viktigaste för dig, barnen och alla. Då kan du också se om det verkar som att barnen vill vara kvar i allt som påminner om pappa, eller om de dras ner av ledsamma minnen.
Vilket beslut du än tar som är för deras skull tror jag att farmor kommer att acceptera, speciellt om du redan visat att hon fortfarande har en naturlig och viktig plats i deras liv.