• Anonym (Trasig)

    Ryggskott/diskbråck

    Vad är det för skillnad på ryggskott och diskbråck? Nån som haft som kan förklara? Hur långt tid innan det blir bättre med ryggskott och diskbråck? Var ute och skottade för ca nån vecka sedan och det tvärhögg i ryggen. Har sedan dess haft ont längst ner i ryggen. Värst är det när jag suttit ett tag och ska ställa mig eller böja mig fram och ska upp igen. Tar bara värktabletter när det verkligen behövs. Vad mer kan man göra?

  • Svar på tråden Ryggskott/diskbråck
  • Andreas1524

    Hej! Då jag har diskbråck så vet jag hur ont det kan göra. Det du ska göra om du misstänker diskbråck är att kontakta en läkare så får dem göra en magnetröntgen på ryggen. I mitt fall så hamnade ischias nerven i kläm så kunde inte gå på några månader och det gjorde oerhört ont. Jag skulle nog kontakta en läkare för att I alla fall få det undersökt. Kan även vara skönt för dig att veta vad smärtan beror på. Ryggskott tror jag inte de gör så mycket åt men är det diskbråck kan en operation behövas i vissa fall. Väldigt liten procent opereras kan jag tillägga. Annars så avtar smärtan av sig själv men det kan ta tid. På tal om operation igen så är det Inget stort ingrepp om det nu skulle behövas ska jag säga. Inget att vara orolig över. :)

    Sök även på diskbråck på 1177.se för mer information. Välskrivet och mycket informativt!

  • Anonym (Ryggskott)

    Ryggskott har jag precis haft. Det är egentligen bara en muskulär mikroskada men får ändå stor konsekvens.

    Ryggskott går över med tiden, för mig tog det 6 månader innan jag var helt bra. Jag gick hos sjukgymnast och fick massa bra övningar som gjorde att jag blev funktionsduglig ganska snabbt. 6 månader är alltså fram tills jag kände mig helt bra och återigen kunde göra tunga lyft på gymmet samt springa längre än en mil utan att få ont.

    Ta hjälp av sjukvården!

Svar på tråden Ryggskott/diskbråck