Inlägg från: liiiiiie |Visa alla inlägg
  • liiiiiie

Vad ta betalat för hundrastning/dagmatte?

Om man betalar skatt och har försäkring. Är 3800 kr för dagmatte och 3200 kr för hundrastning heltid för mycket enligt er? Gäller ju att folk är beredda att betala det. När jag googlat runt verkar det dock vara rimliga priser, men många kanske tycker att det är för dyrt? Alternativet är ju att inte betala skatt och ta typ 2000 kr i månaden men känns inte rätt när tanken är att ha det som inkomst, även om det inte blir mycket.

• Svar på tråden Vad ta betalat för hundrastning/dagmatte?
  • liiiiiie
    viseversa skrev 2019-12-14 16:17:52 följande:

Eftersom hennes dagis kostar 3350 i månaden så skulle jag inte betala MER för rastning nej.

Det är ju inte mer. Rastning 3200. Dagmatte 3800 kr.

Dagmatte är ju en lugnare miljö för hunden. Personligen anser jag det vara bättre för hunden.
  • liiiiiie
    EmberEyes skrev 2019-12-14 17:10:42 följande:

Beror ju på.

Har du f-skattsedel? Är du H-märkt? Vad har du för utbildning? Erfarenhet?

Mitt hunddagis är H-märkt, alla som jobbar där har minst hunddagis-utbildning ovanpå en djurskötar-utbildning, går första hjälpen-hund varje år, de flesta är även instruktörer, och alla har sysslat med hund (inte bara sin/a egn/a) i över 10 år. För detta betalar jag drygt 3000kr/mån.

Ska jag betala dig mer än så måste du matcha eller vara bättre kvalificerad än min ordinarie personal, utöver "ensamtiden".

Jag skulle använda mig utav frilansfinans. Så av dessa 3200 kr, skulle jag endast få 1600 kr i månaden. För att rasta en hund varje dag. Det blir inte mycket. 1800 kr skulle jag få för att vara dagmatte.
    viseversa skrev 2019-12-14 17:17:47 följande:

Håller med. Samt att hunddagis har kostnader för hyra på lokalen samt löner till alla anställda så dom måste ju ta mycket betalt.

Jag skulle använda mig utav frilansfinans. Så av dessa 3200 kr, skulle jag endast få 1600 kr i månaden. För att rasta en hund varje dag. Det blir inte mycket. 1800 kr skulle jag få för att vara dagmatte. Alternativet är att göra det svart, då kan jag ta priserna du föreslår, annars går det inte ihop.
  • liiiiiie
    Studentpappa skrev 2019-12-14 18:34:38 följande:

Jag förstår inte, varför ska frilansfinans ha 50% av avgiften? Vad är vitsen med det?

Ja då ingår försäkring också. Det är bra om en inte vill/ har tillräcklig kunskap för att starta ett företag, dom fixar allt.
  • liiiiiie
    viseversa skrev 2019-12-14 19:49:06 följande:

Gör inte någon skillnad i min plånbok. Jag får ju ändå betala nästan 4000 i månaden. 

Nej, men man får ju skilja på vitt och svart. De flesta kanske är beredda att betala lite mer om det är vitt.
  • liiiiiie
    Studentpappa skrev 2019-12-14 19:14:43 följande:

Kan inte vara värt 50% av omsättningen, det säger ju sig själv att det är en orimligt hög avgift. F-skatt och försäkring kostar garanterat inte motsvarande summor.

Så svårt är det inte att köra egen låda på F-skatt.

Hanterar dom inbetalning av arbetsgivaravgifter och pension till dig i dom 50%, eller ska du göra det på dina kvarstående 50%?

Jag har inte satt mig in i det ännu. Men avgiften dom tar är på 6%.
  • liiiiiie
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:13:18 följande:

Ooooj dyrt att ha hund och ett fritt liv samtidigt.

2000-3000 för vad? Rastning från hemmet eller på ett riktigt hunddagis? Ingår mat och omvårdnad?

Vill inte folk umgås med sina hundar? Varför skaffar de en såifall.. Jag kan förstå att man lägger det på ett hund dagis/hotell en vecka om året när det är semester utomlands.

Hmm jsg tyckte att det låt dyrt.. 7-8 hundar och du är uppe i 25-30. 000.

Håller du 100% koll på att de inte pippar med varandra så det blir hej kom och hjälp mig blandning som jag för ta hand om?

Dem är snabba som fan när de är på det humöret.

Fast man får inte ha så många hundar hemma, då krävs det hunddagis. Och nu glömmer du att dra av skatt. Jag får då typ 1400-1600 per hund. Kommer vara svårt att komma upp i ens 5000 kr då efterfrågan här inte verkar jättestor. Promenaden skulle vara på 1-2 timmar i skogen. De flesta har inte ett jobb där de kan ta med sig sin hund.
  • liiiiiie
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:13:18 följande:

Ooooj dyrt att ha hund och ett fritt liv samtidigt.

2000-3000 för vad? Rastning från hemmet eller på ett riktigt hunddagis? Ingår mat och omvårdnad?

Vill inte folk umgås med sina hundar? Varför skaffar de en såifall.. Jag kan förstå att man lägger det på ett hund dagis/hotell en vecka om året när det är semester utomlands.

Hmm jsg tyckte att det låt dyrt.. 7-8 hundar och du är uppe i 25-30. 000.

Håller du 100% koll på att de inte pippar med varandra så det blir hej kom och hjälp mig blandning som jag för ta hand om?

Dem är snabba som fan när de är på det humöret.

Fast man får inte ha så många hundar hemma, då krävs det hunddagis. Och nu glömmer du att dra av skatt. Jag får då typ 1400-1600 per hund. Kommer vara svårt att komma upp i ens 5000 kr då efterfrågan här inte verkar jättestor. Promenaden skulle vara på 1-2 timmar i skogen. De flesta har inte ett jobb där de kan ta med sig sin hund.
  • liiiiiie
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:30:36 följande:

Aha.. Ja just det skatt!

Jag hade skitit i att skatta, a fan det visste jag inte att man inte fick och det vet nog inte mina grannar om.. de har typ 8 hundar och 6o katter.. Lika många ungar, inget jobb dock.. 2 timmar i skogen låt härligt!

Lycka till med allt!

Egna hundar får man ha hur många man vill antar jag om man bara kan ta hand om dem, gäller när man är dagmatte.
  • liiiiiie
    viseversa skrev 2019-12-14 21:30:31 följande:

Hunddagis är vitt. Och ändå tycker du att dagmatte ska kosta ännu mera.

Har jag inte sagt. Däremot hade jag personligen betalat mer för dagmatte. Hunddagis känns stressigt med massa hundar. Min hund får mer uppmärksamhet hos en dagmatte.
Svar på tråden Vad ta betalat för hundrastning/dagmatte?