• Anonym (Kluven)

    Ett sjätte barn? Abort eller inte.

    Jag är så kluven.

    Vi har precis köpt hos och flyttar snart ihop efter 3 år tillsammans. Han har två barn på heltid och jag har tre barn varannan vecka. Alla under 11 år. Han vill inte ha fler barn och det har han varit tydlig med när vi träffades. Dock skulle han kunna tänka sig det om vi inte redan hade haft 5 stycken barn redan.

    Nu är jag gravid. Oansvarligt gjort utav oss båda, jag vet. Till saken är den att jag redan gjort en abort tidigare under detta förhållande. Vilket var ett jätte jobbigt beslut för mig att ta. Men jag ville inte sätta ett oönskat barn till världen. Min pojkvän skulle vara olycklig och det skulle inte göra mig lycklig.

    Denna gången är han fortf fast besluten i att han inte vill ha några fler barn. Men ändå så fullbordade han samlaget vilket han aldrig gjort tidigare. Jag skulle samma dag eller någon dag senare ha min mens så jag tänkte inte på riskerna där och då. Jag bara hoppades på att mensen inte skulle komma under aktens gång. Men efter ca 1,5 vecka så tog jag ett test som visade negativt. Och andades ut... Men ingen mens kom. Nu köpte jag yttligare ett test som visar att jag är gravid. Vilket betyder att min ägglossning var när jag skulle haft min mens. Min partners första reaktion var att jag självklart tar bort det. Vilket gjorde mig jätte ledsen, då vi redan varit här en gång innan och han vet hur dåligt jag mådde.

    Detta är bådas "fel" att det hänt och jag känner att jag förra gången stod för konsekvensen och genomförde en abort. Denna gången känner jag mig besviken. Besviken på mig själv som orsakar oss detta dåliga mående över en jobbig situation men också för att han inte kan ta sitt egna ansvar över situationen. Jo hans ansvar/konsekvens enligt honom är att han tänker sterilisera sig. Men det hjälper ju inte Nu.

    Vet inte hur tusan jag ska tänka.. Jo jag ska givetvis tänka på vad jag vill och vad jag är redo för, vilka konsekvenser det kan bli om jag väljer att behålla samt hur relationen kommer bli om jag ännu en gång känner mig "tvungen" att rädda relationen genom att genomgå en abort till. Om jag skulle orka 4 barn själv eller om vi skulle orka 6 barn, om det finns ekonomi, utrymme och engagemang. Allt som är jag medveten om att man får ta ställning till. Men känslorna är överallt och tankarna går inte att sortera.

    Jag tror att jag tänker ta kontakt med en kurator denna gången också men jag var inte riktigt nöjd förra gången så hon stod helt på min parters sida men ändå var tydligen med att beslutet måste kännas rätt och inte att jag gör det mot min vilja. Vilket jag kom fram till att jag inte gjorde. Jag gjorde det för att jag inte ville utsätta den jag älskar och vill leva med - att få barn mot sin vilja.

    Men vart kommer min kropp, mina känslor och jag in i bilden? Det är alltid vi tjejer som måste ta ett beslut för bådas handlingar, bådas känslor och bådas framtid.

  • Svar på tråden Ett sjätte barn? Abort eller inte.
  • Anonym (Fia)

    Tråkig situation. Nu har du fått svart på vitt att han i dessa situationer inte tänker som du gör. Ni blev gravida och du reflekterade och tog hänsyn till hans känslor. Denna gången kanske han tänkte "äsch, risken är så låg och jag vet ändå att hon kommer göra abort"...?

    Jag hade blivit besviken om jag vore du. Är han inte villig att fortsätta med barn hade jag nog inte velat genomgå en abort och fortsätta som tidigare. Han tänker ju bara på sig själv. Du får nog i så fall förutsätta att du kommer fortsätta ensam, antingen för att du behåller och han gör slut eller för att du gör abort och kanske inte klarar av att fortsätta tillsammans med honom...

    I vilket fall tänker du sunt när du vill prata med kurator den här gången (kanske ännu hellre en psykolog genom MVC, det fick jag tillgång till). Hoppas du hittar någon du känner att du kan lita på, och tycker definitivt att du ska gå ensam först.

  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Fia) skrev 2019-12-14 12:08:57 följande:

    Tråkig situation. Nu har du fått svart på vitt att han i dessa situationer inte tänker som du gör. Ni blev gravida och du reflekterade och tog hänsyn till hans känslor. Denna gången kanske han tänkte "äsch, risken är så låg och jag vet ändå att hon kommer göra abort"...?

    Jag hade blivit besviken om jag vore du. Är han inte villig att fortsätta med barn hade jag nog inte velat genomgå en abort och fortsätta som tidigare. Han tänker ju bara på sig själv. Du får nog i så fall förutsätta att du kommer fortsätta ensam, antingen för att du behåller och han gör slut eller för att du gör abort och kanske inte klarar av att fortsätta tillsammans med honom...

    I vilket fall tänker du sunt när du vill prata med kurator den här gången (kanske ännu hellre en psykolog genom MVC, det fick jag tillgång till). Hoppas du hittar någon du känner att du kan lita på, och tycker definitivt att du ska gå ensam först.


    Tack för ditt svar. Vet du om man kan gå via MVC innan man skrivit in sig och bestämt sig ? för att få prata ut innan man fattat beslutet? Eller är det kanske alltid kuratorn på gynmottagningen man måste gå via innan man vet säkert vad man bestämt sig för?

    Ja ibland känns det dödsdömt oavsett och det gör mig så ledsen. För jag vill ju för allt i mitt liv att vi ska vara lyckliga tillsammans.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Kluven) skrev 2019-12-14 12:14:25 följande:
    Tack för ditt svar. Vet du om man kan gå via MVC innan man skrivit in sig och bestämt sig ? för att få prata ut innan man fattat beslutet? Eller är det kanske alltid kuratorn på gynmottagningen man måste gå via innan man vet säkert vad man bestämt sig för?

    Ja ibland känns det dödsdömt oavsett och det gör mig så ledsen. För jag vill ju för allt i mitt liv att vi ska vara lyckliga tillsammans.
    Nej, jag vet faktiskt inte. I mitt fall var det BM som bokade in mig pga andra omständigheter när jag redan var långt gången, så då var jag ju inskriven.

    Det kan nog t.o.m. vara värt att ta en psykologtimma privat (det är ju ändå ett stort livsbeslut), alternativt söka kurator via VC om du tror du då får kontakt med en annan. Alternativt om gyn har fler kuratorer kanske du kan be att få en annan än sist.

    Tycker ändå du gör rätt som funderar ordentligt på din situation, speciellt de två värsta scenarierna i de båda val du kan göra: att du är ensam med fyra barn, eller med honom och tvingats till ännu en abort du inte vill göra. Hur tror du du skulle känna för honom då? Vill du fortfarande få det att funka, är han fortfarande den du trodde han var i början?
  • Anonym (Happ)

    Vad var du inte nöjd med i din förra tråd? Att folk inte höll med dig om att du inte gjort ngt fel i det här?

  • Anonym (Ella)

    Vill du behålla den här gången?Du har jobb och hem .

  • Anonym (Tänk igenom)

    Jag tycker att du ska behålla, jag genomgick en abort denna veckan (oplanerad graviditet) vi har ett barn sedan tidigare och jag genomgick aborten pga att mina hormoner gick överstyr och jag kunde inte ta det rätta beslutet i att faktiskt behålla. Jag kan säga dig att jag mår riktigt dåligt nu och ångrar det varje sekund och kan inte sluta tänka på att jag gjort det. Jag råder dig att tänka igenom ordentligt nu, att genomgå en abort är fruktansvärt som du själv sagt att du mått dåligt under din förra abort. Han kanske ändrar sig när bebisen väl kommer? Jag tycker att du ska gå efter ditt hjärta och han får faktiskt finnas där för dig vad du än väljer. Ibland undrar man verkligen om män ens har något hjärta. Min man mår hur bra som helst trots att han ser att jag ligger ner det är hemskt!! Följ ditt hjärta! Hur du än gör så önskar jag dig lycka till

  • Anonym (Vasektomi)

    Hur vore det om din man såg att sterilisera sig om han nu är så fast besluten att inte få fler barn? Tycker inte att han kan klaga om han nu är så oförsiktig. Själv steriliserade jag mig när vi var överens om att inte skaffa fler barn. Det har jag inte ångrat en sekund. Det visade sig också vara en höjdare för sexlivet när inte oron för att bli gravid fanns där längre.

  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Happ) skrev 2019-12-14 21:47:25 följande:

    Vad var du inte nöjd med i din förra tråd? Att folk inte höll med dig om att du inte gjort ngt fel i det här?


    Vart vill du komma? Jag har absolut gjort fel i det här. Det har vi båda två. Så din kommentar är helt onödig!
  • Anonym (Happ)
    Anonym (Kluven) skrev 2019-12-15 06:57:15 följande:

    Vart vill du komma? Jag har absolut gjort fel i det här. Det har vi båda två. Så din kommentar är helt onödig!


    Jag tycker synd om din sits! Jag hade inte velat vara i den. Förstår bara inte grejen med fler trådar. Det är bara meningslöst när det handlar om samma sak ändå.

    Du är gravid, behåll om du vill. Jag hade struntat i mannen.
Svar på tråden Ett sjätte barn? Abort eller inte.