• Anonym (Ledsen)

    Någon som dejtat med herpes?

    Hej!

    Har gått igenom en skilsmässa för en halvår sedan och skulle gärna vilja dejta. Men blev långt innan jag gifte mig smittad med herpes, typ 1,fast i underlivet.. Har inte haft något utbrott alls på 5 år nu, men ligger ju latent i kroppen. Någon annan som dejtat med herpes? Vill gärna ha erfarenheter av er som vet.

  • Svar på tråden Någon som dejtat med herpes?
  • Anonym

    Knullar du när du dejtar?
    Om inte, vad är problemet?

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2019-12-14 18:47:38 följande:

    Knullar du när du dejtar?

    Om inte, vad är problemet?


    Frågade efter andras erfarenheter.. Hade du det eller?
  • Anonym (Också)

    Det är ju rätt stor andel av vuxna människor som har herpes i olika varianter. Att undvika att dejta för att man har herpes är att dra det för långt. Innan du har oskyddat sex med någon bör du nog tala om det, men jag är övertygad om att det är många som inte har så stora besvär av sin herpes som aldrig säger nåt till dem de ligger med. Och dessutom finns de som blivit smittade, fått en initialt utbrott som de inte förstått varit herpes och sen aldrig fått det mer och därför vet inte om att de bär på viruset. Och utbrotten kan ju vara så lindriga att man inte tänker på det utan bara tar utslagen för plitor. Därför kan man smitta andra utan en veta om att man har herpes själv.


    Så gör ingen stor grej av det. Det bästa vore ju om du lyckades träffa nån som själv bär på herpes och vet om det. Då spelar det ju ingen roll,

  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-14 19:02:35 följande:
    Frågade efter andras erfarenheter.. Hade du det eller?
    Inte av könsherpes, bara herpes på läpparna.
    Har jag inte ett utbrott så är det lugnt, antar att detsamma gäller för dig.
  • Anonym (Herpes)

    Har du besvär så var inte intim , har du en besvärsfri period så kör på som vanligt.

    Skyddar mig alltid i början av en relation.

  • Anonym (fru)

    Jag har själv inte herpes (så vitt jag vet), men min man har. Han fick sitt första utbrott när vi varit tillsammans i ca 4 år, det var 8 år sedan. Jag blev själv testad under båda mina graviditeter och jag är inte smittad. Han har haft ytterligare 4 utbrott under vår tid tillsammans och då undviker vi sex, annars kör vi oskyddat. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-12-14 17:52:40 följande:

    Hej!

    Har gått igenom en skilsmässa för en halvår sedan och skulle gärna vilja dejta. Men blev långt innan jag gifte mig smittad med herpes, typ 1,fast i underlivet.. Har inte haft något utbrott alls på 5 år nu, men ligger ju latent i kroppen. Någon annan som dejtat med herpes? Vill gärna ha erfarenheter av er som vet.


    Du var alltså smittad innan du gifte dig, men vågade gifta dig och ha sex under äktenskapet. Men nu är du rädd för att dejta?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (A) skrev 2019-12-15 18:55:42 följande:

    Du var alltså smittad innan du gifte dig, men vågade gifta dig och ha sex under äktenskapet. Men nu är du rädd för att dejta?


    Ungefär precis så... Träffade min dåvarande man och fattade inte innan vad det var jag hade fått. Framkom under graviditet vad det handlade om.. Lätt att vara efterklok..
  • Anonym (Lena)

    Hej,

    Förstår att det känns tufft. Men det är verkligen inte hela världen. Klart att du kan dejta! Finns hur många som helst som har herpes i underlivet. Det är bara ingenting som man talar om öppet.

    Se till att skydda dig med kondom vid sexuella förbindelser. :)

Svar på tråden Någon som dejtat med herpes?