• Anonym (Skador och tidsram innan återfall?)

    Heroinmissbruk

    Någon som har erfarenhet av heroinmissbruk?

    En anhörig har missbrukat rökheroin som personen rökt de senaste 15 åren med undantag vid fängelsestraff.

    Hen är numera ren sen några månader tillbaka, utan behandling ska tilläggas då personen inte anser sig behöva det här.

    Drogtest lämnas regelbundet därför vi vet att hen är ren idag.

    Vi märker dock av en irritation hos personen, kommer inte till skott med enkla vardagliga saker.

    Vad har personen för skador i hjärnan efter år av missbruk?

    Finns det någon tidsram på hur länge en drogmissbrukare kvarhåller sin drogfrihet innan ett återfall? ( jag anser att man fortfarande är en drogmissbrukare trots man varit ren ett par mån )

  • Svar på tråden Heroinmissbruk
  • Drottningen1970

    Heroin är rätt oskadligt för hjärna och organ tillskillnad från andra droger inklusive alkohol. När man väl slutat är man rätt oskadd. Sen kan ju överdoser som resulterat i syrebrist och en allmänt destruktiv livsstil däremot sätta spår.

    Irritationen beror snarare på att vederbörande är sjukt drogsugen. De flesta missbrukare lyckas under perioder hålla sig nyktra med vita knogar. Men att bli varaktigt drogfri utan nån behandling när man varit heroinmissbrukare i många år är extremt ovanligt utan behandling. Chansen att det håller i sig är i princip obefintlig utan substitutionsbehandling.

  • Mackan1978
    Drottningen1970 skrev 2019-12-14 22:49:19 följande:

    Heroin är rätt oskadligt för hjärna och organ tillskillnad från andra droger inklusive alkohol. När man väl slutat är man rätt oskadd. Sen kan ju överdoser som resulterat i syrebrist och en allmänt destruktiv livsstil däremot sätta spår.

    Irritationen beror snarare på att vederbörande är sjukt drogsugen. De flesta missbrukare lyckas under perioder hålla sig nyktra med vita knogar. Men att bli varaktigt drogfri utan nån behandling när man varit heroinmissbrukare i många år är extremt ovanligt utan behandling. Chansen att det håller i sig är i princip obefintlig utan substitutionsbehandling.


    Intressant det visste inte jag.
  • Anonym (op)

    Irritationen kan bero på drogsug, men också på andra psykiska problem som depression. Jag har själv tagit mig ur ett missbruk av heroin, inte så långt som din har haft, men tillräckligt länge. Efter att jag slutade tog det mer än ett år innan jag kände mig hyfsat återställd rent drogmässigt med drogsug osv (det kan jag få än idag, 12 år senare, men jag gör det inte)

    Kan inte personen skaffa någon att prata med i alla fall. Det måste inte vara en regelrätt behandling? En psykolog?

    Jag gjorde inte heller någon behandling, men på senare år har jag sökt terapi för de psykologiska problem jag har som gjorde att jag började ta droger.

    Skador på hjärnan ska ju inte heroin ge i så hög grad som andra droger, men säkert påverkar det belöningssystemen och man blir i obalans en längre period.

  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-14 22:49:19 följande:
    Heroin är rätt oskadligt för hjärna och organ tillskillnad från andra droger inklusive alkohol. När man väl slutat är man rätt oskadd. Sen kan ju överdoser som resulterat i syrebrist och en allmänt destruktiv livsstil däremot sätta spår.
    Irritationen beror snarare på att vederbörande är sjukt drogsugen. De flesta missbrukare lyckas under perioder hålla sig nyktra med vita knogar. Men att bli varaktigt drogfri utan nån behandling när man varit heroinmissbrukare i många år är extremt ovanligt utan behandling. Chansen att det håller i sig är i princip obefintlig utan substitutionsbehandling.
    Intressant
  • Anonym (Anna)

    Heroin är, som andra opiater, skadligt för hjärnan och en mängd andra organ. Heroinmissbruk, speciellt långvarigt, kan leda till celldöd i hippocampus, dvs minnescentrat. Det i sin tur leder till bl a koncentrationssvårigheter.
    Sedan är heroin en av de absolut starkaste och mest beroendeframkallande drogerna vi känner till, och det har naturligtvis effekt i form av abstinens under lång tid framåt (två månader är inte mycket i sammanhanget).
    Så jag tror att den här personen lider av kombinationen abstinens/hjärnskador.

    Här är informativ text från Uppsala Universitet:

    https://www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=203&typ=pm

  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 11:59:54 följande:

    Heroin är, som andra opiater, skadligt för hjärnan och en mängd andra organ. Heroinmissbruk, speciellt långvarigt, kan leda till celldöd i hippocampus, dvs minnescentrat. Det i sin tur leder till bl a koncentrationssvårigheter.

    Sedan är heroin en av de absolut starkaste och mest beroendeframkallande drogerna vi känner till, och det har naturligtvis effekt i form av abstinens under lång tid framåt (två månader är inte mycket i sammanhanget).

    Så jag tror att den här personen lider av kombinationen abstinens/hjärnskador.

    Här är informativ text från Uppsala Universitet:

    www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/&typ=pm


    I jämförelse med andra droger som exempelvis alkohol och hasch som missbrukas under lång tid så är heroinister utan tvekan de som är kognitivt minst skadade efter avslut. En haschmissbrukare exempelvis går det knappt att hålla ett vettigt samtal med lång tid efter att hen blivit ren om hen missbrukat i 15 år.
  • Anonym (Anna)

    TS, ett par saker till:

    De flesta heroinmissbrukare och deras eventuella hjärnskador förblir outredda eftersom dödligheten är väldigt hög - vanlig dödsorsak är att hjärnan glömmer att hålla igång andningen.

    Du skriver att din släkting går på drogtester men inte på behandling - det är bra, men jag hoppas hen har någon form av läkarkontakt i alla fall. Det vi säger här blir ju mest bara gissningar.

    Och om du tänker efter lite, om heroin vore s.a.s harmlöst och inte orsakade bestående men, då skulle det knappast vara narkotikaklassat och omgivet av så sträng lagstiftning, eller hur?

  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 12:31:39 följande:

    TS, ett par saker till:

    De flesta heroinmissbrukare och deras eventuella hjärnskador förblir outredda eftersom dödligheten är väldigt hög - vanlig dödsorsak är att hjärnan glömmer att hålla igång andningen.

    Du skriver att din släkting går på drogtester men inte på behandling - det är bra, men jag hoppas hen har någon form av läkarkontakt i alla fall. Det vi säger här blir ju mest bara gissningar.

    Och om du tänker efter lite, om heroin vore s.a.s harmlöst och inte orsakade bestående men, då skulle det knappast vara narkotikaklassat och omgivet av så sträng lagstiftning, eller hur?


    Finns det någon som påstår att det är harmlöst? Det är extremt beroendeframkallande och förändrar hjärnans belöningssystem för alltid. Hög risk för överdoser och då syrebrist för hjärnan med hjärnskador eller död som följd. Extremt farlig drog. Men som substans i sig så är den i förhållande till andra droger den som orsakar minst skada på hjärna och organ.
  • Anonym (op)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-15 12:19:45 följande:
    I jämförelse med andra droger som exempelvis alkohol och hasch som missbrukas under lång tid så är heroinister utan tvekan de som är kognitivt minst skadade efter avslut. En haschmissbrukare exempelvis går det knappt att hålla ett vettigt samtal med lång tid efter att hen blivit ren om hen missbrukat i 15 år.
    Fast det där är överdrivet. Min pojkvän har missbrukat cannabis i 20 år, han är absolut fortfarande intelligent, har ett krävande jobb, osv osv
Svar på tråden Heroinmissbruk