• Anonym (Skador och tidsram innan återfall?)

Heroinmissbruk

Någon som har erfarenhet av heroinmissbruk?

En anhörig har missbrukat rökheroin som personen rökt de senaste 15 åren med undantag vid fängelsestraff.

Hen är numera ren sen några månader tillbaka, utan behandling ska tilläggas då personen inte anser sig behöva det här.

Drogtest lämnas regelbundet därför vi vet att hen är ren idag.

Vi märker dock av en irritation hos personen, kommer inte till skott med enkla vardagliga saker.

Vad har personen för skador i hjärnan efter år av missbruk?

Finns det någon tidsram på hur länge en drogmissbrukare kvarhåller sin drogfrihet innan ett återfall? ( jag anser att man fortfarande är en drogmissbrukare trots man varit ren ett par mån )

• Svar på tråden Heroinmissbruk
  • Anonym (Anna)
    Anonym (op) skrev 2019-12-15 13:25:25 följande:
    Fast det där är överdrivet. Min pojkvän har missbrukat cannabis i 20 år, han är absolut fortfarande intelligent, har ett krävande jobb, osv osv
    Det beror nog på hur frekvent man röker, men jag håller med dig i sak; jag har bekanta i samma form.
    "Fördelen" med haschrökande, och faktiskt också heroinrökande, är att det inte medför smittsamma sjukdomar, som HIV och Hepatit (eller sepsis, även om det inte är någon smittsam sjukdom) - detta eftersom spridningen sker via orena kanyler.
  • Anonym (Lol)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-15 12:19:45 följande:

I jämförelse med andra droger som exempelvis alkohol och hasch som missbrukas under lång tid så är heroinister utan tvekan de som är kognitivt minst skadade efter avslut. En haschmissbrukare exempelvis går det knappt att hålla ett vettigt samtal med lång tid efter att hen blivit ren om hen missbrukat i 15 år.

Säker på att den person som du pratat med som påstår sig bara rökt gräs inte dundrat i sig massa annat shit? XD(som typ 50% av gräs-rökande människor gör) eller också var nog den personen efterbliven redan innan. Jag vet lärare som röker gräs och håller i fullt fungerande lektioner trots decennier av rökning. Så din fakta är nog inte hundra där. Vettiga samtal kan man nog till hundraprocent ha om man BARA hållt sig till ?hasch?.
  • klyban
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 11:59:54 följande:
    Heroin är, som andra opiater, skadligt för hjärnan och en mängd andra organ. Heroinmissbruk, speciellt långvarigt, kan leda till celldöd i hippocampus, dvs minnescentrat. Det i sin tur leder till bl a koncentrationssvårigheter.
    Sedan är heroin en av de absolut starkaste och mest beroendeframkallande drogerna vi känner till, och det har naturligtvis effekt i form av abstinens under lång tid framåt (två månader är inte mycket i sammanhanget).
    Så jag tror att den här personen lider av kombinationen abstinens/hjärnskador.

Här är informativ text från Uppsala Universitet:

www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pres...

Heroin i sig påverkar kroppen ovanligt lite, det är inte här heroin är farligt.
    Utan det är i konsumtionen och att det är olagligt och att de får andra substanser i sitt heroin som ÄR farliga.

Men heroinets problem överskuggar dess faktiska skadlighet rent fysiskt, för vi har extremt beroende som uppstår.
    Och vid längre konsumtion ett sug som kan hålla i sig i månader upp till flera år.

Och missförstå inte det vi skriver, heroin är inte närheten nått bra utanför sjukvården.
    För det orsakar så otroligt mycket skador och död, det är en korrekthet vi pratar om här.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 13:34:39 följande:

Utan det är i konsumtionen och att det är olagligt och att de får andra substanser i sitt heroin som ÄR farliga.

Men heroinets problem överskuggar dess faktiska skadlighet rent fysiskt, för vi har extremt beroende som uppstår.
    Och vid längre konsumtion ett sug som kan hålla i sig i månader upp till flera år.

Och missförstå inte det vi skriver, heroin är inte närheten nått bra utanför sjukvården.
    För det orsakar så otroligt mycket skador och död, det är en korrekthet vi pratar om här.

Nja...just med tanke på att det är en av de starkaste och mest beroendeframkallande droger vi känner till så verkar det inte helt orimligt att 15 års konsumtion skulle ha satt sina spår på hjärnan.
    Men du har rätt i att det inte ger "direkta" skador på samma sätt som t ex alkohol (levercirros) - heroin har mer effekten att det s.a.s tar över hjärnans funktioner och i värsta fall stoppar dem - vet inte om du förstår riktigt hur jag menar.
  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 13:51:28 följande:

Nja...just med tanke på att det är en av de starkaste och mest beroendeframkallande droger vi känner till så verkar det inte helt orimligt att 15 års konsumtion skulle ha satt sina spår på hjärnan.

Men du har rätt i att det inte ger "direkta" skador på samma sätt som t ex alkohol (levercirros) - heroin har mer effekten att det s.a.s tar över hjärnans funktioner och i värsta fall stoppar dem - vet inte om du förstår riktigt hur jag menar.

Det jag och klyban säger att heroin är väldigt mycket mer skonsamt mot organ och hjärna är andra droger och inte orsakar så värst mycket kognitiv skada på funktioner. Gravt beroende och risk för överdos är en annan problematik som ingen förnekar.
  • klyban
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 13:51:28 följande:

Vi pratar om relevans och relevans till annat, där är just den delen väldigt låg skada på.
    Vi pratar om korrektheten här, att heroin är skadligt som det är nu är 100% uppenbart.

Men det ändra inte mcyket om detta.

På 15år förändras man 'även utan droger, så vet inte vad det ens ska betyda.
    Och om man i 15år också msåte begå en massa brott för sin konsumtion, så påverkar det en också givetvis.
    Då missbruk ALLTID är destruktivt, och avsett om det är droger, sex, spel eller shopping.(som missbrukare)
    Heroin bör man undvika, men just kroppen så orsakar det få skador.
    Heroins problem ligger inte där, det är detta vi försöker förmedla för dig.

Vi försöker inte förmedla att heroin är nyttigt och ofarligt, precis tvärtom faktiskt.
    Men för den som slutar med heroin, den kanske kan känna någon tröst i detta.
    Men den kommer aldrig känna en tröst i beroendet eller det destruktiva missbruket. som är betydligt större problem med.

• Anonym (op)
    Anonym (Lol) skrev 2019-12-15 13:34:29 följande:
    Säker på att den person som du pratat med som påstår sig bara rökt gräs inte dundrat i sig massa annat shit? XD(som typ 50% av gräs-rökande människor gör) eller också var nog den personen efterbliven redan innan. Jag vet lärare som röker gräs och håller i fullt fungerande lektioner trots decennier av rökning. Så din fakta är nog inte hundra där. Vettiga samtal kan man nog till hundraprocent ha om man BARA hållt sig till ?hasch?.
    Det varierar nog en del vilket skick man blir i. Jag romantiserar inte röka på något sätt, min pojkvän blev en instabil idiot av att röka (mer av att sluta röka) nu är han också bipolär, men diagnoser i allmänhet är nog vanliga bland folk som tar droger och ofta triggar det varandra. Psykoser är ju inte kognitivt så bra för hjärnan heller vilket många missbrukare får till sist.

Tycker av allt amfetamin gör mest skada på hur man fungerar efteråt, utan att ha läst några forskningsrapporter, det har jag själv gått på i många år.
  • Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 13:34:39 följande:

Btw, har du läst i länken jag la in?
    Där står om celldöd orsakad av heroinmissbruk och kognitiva störningar pga celldöd och skador på hippocampus. 
    Visserligen är huvudtemat att man från forskarhåll tror sig snart kunna rätta till sådana hjärnskador till viss del, men man nämner ändå hjärnskador orsakade av långvarigt heroinmissbruk.
  • klyban
    Drottningen1970 skrev 2019-12-15 13:55:04 följande:
    Det jag och klyban säger att heroin är väldigt mycket mer skonsamt mot organ och hjärna är andra droger och inte orsakar så värst mycket kognitiv skada på funktioner. Gravt beroende och risk för överdos är en annan problematik som ingen förnekar.

Och ska tilläggas också att det är den största delen av problematiken med heroin också.(och det som medföljer detta)
    Att det skadar kroppen mindre är ju bara en bonus om man sen lyckas sluta med sitt missbruk.

• Anonym (Anna)
    klyban skrev 2019-12-15 13:58:49 följande:

Vi pratar om relevans och relevans till annat, där är just den delen väldigt låg skada på.
    Vi pratar om korrektheten här, att heroin är skadligt som det är nu är 100% uppenbart.

Men det ändra inte mcyket om detta.

På 15år förändras man 'även utan droger, så vet inte vad det ens ska betyda.
    Och om man i 15år också msåte begå en massa brott för sin konsumtion, så påverkar det en också givetvis.
    Då missbruk ALLTID är destruktivt, och avsett om det är droger, sex, spel eller shopping.(som missbrukare)
    Heroin bör man undvika, men just kroppen så orsakar det få skador.
    Heroins problem ligger inte där, det är detta vi försöker förmedla för dig.

Vi försöker inte förmedla att heroin är nyttigt och ofarligt, precis tvärtom faktiskt.
    Men för den som slutar med heroin, den kanske kan känna någon tröst i detta.
    Men den kommer aldrig känna en tröst i beroendet eller det destruktiva missbruket. som är betydligt större problem med.

Jo, jag har förstått vad du försöker förmedla.
    Jag för min del försöker förmedla, mest för TS skull, att långvarigt heroinmissbruk kan ge hjärnskador. För det är bl a det TS frågar och eftersom heroin kan ge hjärnskador så försöker jag ge ett så riktigt svar som möjligt.
    Så egentligen är du och jag på samma sida.
Svar på tråden Heroinmissbruk