• Anonym (Lön)

Lön i december?

En vän till mig säger att många får lönen på fredag. Jag tror det vanligaste är måndag den 23:e.

Någon här som får nu på fredag?

• Svar på tråden Lön i december?
  • Anonym (HR)
    syntharen skrev 2019-12-15 18:22:05 följande:

Varför skulle man få på fredagen? Om man vanligtvis får lön den 25:e är det väl den 23:e som gäller eftersom det är en vanlig vardag. Förra året då den 23:e föll på en söndag fick man lönen på fredagen, den 21:a alltså.

Många arbetsgivare betalar ut just decemberlönen tidigare. För att fylla på med pengar inför helgerna.
  • Anonym (S)
    Jordfelsbrytaren skrev 2019-12-15 19:40:09 följande:

Kommunen 20e.

Ikea 20e

Mitt jobb 23e

Inte alla kommuner, vi får 23e :)
  • Anonym (Dd)
    Anonym (kommunen) skrev 2019-12-15 18:33:14 följande:
    Jobbar inom kommunen, vi får den 20:e.
    Det blir extra långt till nästa lön då, en hel vecka extra.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-15 21:33:12 följande:
    Jag håller med om ovanstående.
    Tyvärr är det ju oftast dom som inte haft framförhållningen och sparat innan jul som inte tänker på att det är långt till nästa lön.
    Jobbar som löneadmnistratör och har haft funderingarna på lönen nu. Vi har utbetalning den 25e så blir nu den 23e. En del av mig vill betala ut redan 20e men sen vet jag att då kommer dom och vill ha förskott innan nästa lön.
    Har redan för många som tar ut förskott varje månad.
  • Anonym (HR)
    Anonym (Håller med) skrev 2019-12-16 12:31:13 följande:

Jag håller med om ovanstående.

Tyvärr är det ju oftast dom som inte haft framförhållningen och sparat innan jul som inte tänker på att det är långt till nästa lön.

Jobbar som löneadmnistratör och har haft funderingarna på lönen nu. Vi har utbetalning den 25e så blir nu den 23e. En del av mig vill betala ut redan 20e men sen vet jag att då kommer dom och vill ha förskott innan nästa lön.

Har redan för många som tar ut förskott varje månad.

Det är ett av skälen att januari är årets fattigaste månad.
  • Anonym (kommunen)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-15 21:33:12 följande:

För mig spelar det ingen roll, det är ju lika mycket pengar.
  • Anonym (Cleo)

Privat anställd och får den 23:e

Svenska kyrkan 23:e

• Anonym (Kommunalaren)

Jag jobbar kommunalt och får lönen på fredag 20/12.

• elmadumle

Mannen, industriarbetare får på fredag, jag undersköterska i kommunen får den 23:e.

• brallison

Det beror helt på arbetsgivare. Vi är ett privat företag och har betalat ut decemberlönen förra fredag (13:e) så att folk hinner att handla julklappar före alla andra Det har vi gjort i några år nu och anställda vill ha det så.

Svar på tråden Lön i december?