• Anonym (Lön)

Lön i december?

En vän till mig säger att många får lönen på fredag. Jag tror det vanligaste är måndag den 23:e.

Någon här som får nu på fredag?

• Svar på tråden Lön i december?
  • smulpaj01
    brallison skrev 2019-12-17 11:38:24 följande:

Det beror helt på arbetsgivare. Vi är ett privat företag och har betalat ut decemberlönen förra fredag (13:e) så att folk hinner att handla julklappar före alla andra Det har vi gjort i några år nu och anställda vill ha det så.

Behöver ni folk? Jag har 3 olika jobb nu men jag är så less på detta, jag vill jobba 8-17 igen.... Skriver utan att vara hemlig, bor i Sthlm
  • brallison
    smulpaj01 skrev 2019-12-17 17:02:39 följande:
    Behöver ni folk? Jag har 3 olika jobb nu men jag är så less på detta, jag vill jobba 8-17 igen.... Skriver utan att vara hemlig, bor i Sthlm
    Inte just nu - vi har väldigt låg personalomsättning (flera som jobbat över 10 år här). Men vad jobbar du med/vad kan du?
  • Anonym (Lön efter jul)

Jag får alltid lönen den 27:e så jag får nog lön i mellandagarna

• Anonym (Lön efter jul)

Jag får alltid lönen den 27:e så jag får nog lön i mellandagarna

• Studentpappa
    Anonym (Håller med) skrev 2019-12-16 12:31:13 följande:
    Jag håller med om ovanstående.
    Tyvärr är det ju oftast dom som inte haft framförhållningen och sparat innan jul som inte tänker på att det är långt till nästa lön.
    Jobbar som löneadmnistratör och har haft funderingarna på lönen nu. Vi har utbetalning den 25e så blir nu den 23e. En del av mig vill betala ut redan 20e men sen vet jag att då kommer dom och vill ha förskott innan nästa lön.
    Har redan för många som tar ut förskott varje månad.
    Är det så illa folk hanterar sin ekonomi? Det trodde man ju ändå var undantag, ligger de konstant back så de tar samma förskott varje månad eller ökar det?

Kan ju tycka att det skulle gynna personalen att arbetsgivaren säger stopp efter kanske högst 2-3 förskott på ett år, sen får de boka tid hos kommunens rådgivare.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Håller med)
    Studentpappa skrev 2019-12-18 08:46:20 följande:
    Är det så illa folk hanterar sin ekonomi? Det trodde man ju ändå var undantag, ligger de konstant back så de tar samma förskott varje månad eller ökar det?

Kan ju tycka att det skulle gynna personalen att arbetsgivaren säger stopp efter kanske högst 2-3 förskott på ett år, sen får de boka tid hos kommunens rådgivare.
    Tyvärr är det så. Har 8 anställda varav 1 precis kommit bort från skuld träsket. 
    1 Lånar 2-3ggr/år, 1 som lånar 1-2 gånger /månad. Lönerna ligger på ca. 28 000:-
    Jobbar även mot kunder och fakturerar har en betalningsgrad på ca. 80% i vissa områden dvs 20% betalar inte.
    Personerna själva inser inte att det är något som är fel, dom har alltid levt på detta viset.
  • Anonym (Lön efter jul)
    Anonym (Håller med) skrev 2019-12-18 17:04:38 följande:

Tyvärr är det så. Har 8 anställda varav 1 precis kommit bort från skuld träsket. 

1 Lånar 2-3ggr/år, 1 som lånar 1-2 gånger /månad. Lönerna ligger på ca. 28 000:-

Jobbar även mot kunder och fakturerar har en betalningsgrad på ca. 80% i vissa områden dvs 20% betalar inte.

Personerna själva inser inte att det är något som är fel, dom har alltid levt på detta viset.

En av mina vänner arbetar i butik och brukar låna kontant ur kassan, på så vis slipper hen be om förskott och ingen märker
  • Studentpappa
    Anonym (Lön efter jul) skrev 2019-12-18 17:14:45 följande:

En av mina vänner arbetar i butik och brukar låna kontant ur kassan, på så vis slipper hen be om förskott och ingen märker

Hen stjäl ur kassan menar du.
  • Anonym (Lön efter jul)

Nej det det är som ett lån, pengarna läggs tillbaka när hen kan

Studentpappa skrev 2019-12-18 17:49:41 följande:

Hen stjäl ur kassan menar du.

• Studentpappa
    Anonym (Lön efter jul) skrev 2019-12-18 19:22:51 följande:

Nej det det är som ett lån, pengarna läggs tillbaka när hen kan

Stäm av med arbetsgivaren och se om denne håller med.
Svar på tråden Lön i december?