• Anonym (Anette1)

Hur vet jag om jag ger upp för lätt?

Hei!

Jag är i en relation sedan 5 år tillbaka och vi har ett barn på 3. Alt gick väldigt fort för oss och blev gravida när vi fortfarande var i nykärstadiet. Redan i graviditeten började jag märka att vi inte riktigt passar bra ihop, vi har dålig personkemi, allt blir en diskussion och vi tycker olika om allt. Vi bråkar inte hemma men allt är i en dvala, jag tänker ofta att jag inte gillar han som person. Jag är hellre ute själv med sonen än att han är med. Det känns som om jag bor med min bror, när han rör mig så äcklas jag nästan men ändå älskar jag han då han är världens bästa pappa till våran son.

Vad ska man stå ut med för att hålla ihop familjen? Jag är bara 31 och känner att jag inte vill leva i en dvala med en man där kemin är dålig. Men samtidigt så får jag dåligt samvete över min fina son, att låta han bli skilsmässobarn för att jag är egoistisk.Jag hör folk separera när barnen flyttat hemifrån och levt i dvala i 15 år och sen hittat nykärlek och blivit lyckliga. Vi lever bara en gång, 15 år är en lång tid att trycka in sig själv.

• Svar på tråden Hur vet jag om jag ger upp för lätt?
  • LoveRain

Tänk så många barn som vuxit upp som skiljsmässobarn men ändå är helt vanliga, normala människor. Tänker att det troligen är mindre jobbigt för barnet om ni separerar nu istället för om fem år. Ert barn kommer troligen inte ens ha några minnen i framtiden av tiden då ni bodde ihop alla tre så det normala för ett barn kommer vara att ha skilda föräldrar. Det viktiga är att ni inte bråkar och har som fokus att ert barn ska ha det bra.

15 år är för lång tid att vara i en dålig relation. Om du tror att ni inte kan leva ett lyckligt liv ihop är det nog bättre att ni separerar nu än senare.

• Tecum

Det låter som att det är kört för er, tror knappast att ens terapi hjälper. Men vad tycker din man, är allt bra enligt honom? Är det så blir det problem, Känner han också att det är dåligt och får vänja sig vid tanken kan er skilsmässa bli bra och inte till skada för er son. Det är inte rimligt att du ska leva med en man du inte tycker om och äcklas av i 15 år till.
    Det är inte rimligt för honom heller.

• Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-12-15 20:22:20 följande:
    Tänk så många barn som vuxit upp som skiljsmässobarn men ändå är helt vanliga, normala människor. Tänker att det troligen är mindre jobbigt för barnet om ni separerar nu istället för om fem år. Ert barn kommer troligen inte ens ha några minnen i framtiden av tiden då ni bodde ihop alla tre så det normala för ett barn kommer vara att ha skilda föräldrar. Det viktiga är att ni inte bråkar och har som fokus att ert barn ska ha det bra.

15 år är för lång tid att vara i en dålig relation. Om du tror att ni inte kan leva ett lyckligt liv ihop är det nog bättre att ni separerar nu än senare.
    Håller med
Svar på tråden Hur vet jag om jag ger upp för lätt?