• Anonym (Bor under en sten)
    Sun 15 Dec 2019 19:27
    1231 visningar
    34 svar
    34
    1231

    Anders & Knarket TV4

    Har ni sett programserien "Anders och knarket" på TV4?

    Bilden jag får av de tre avsnitten är att det ska flöda narkotika i precis varenda hörn av landet och att det ska vara ungefär lika lätt att få tag i både droger och receptbelagda läkemedel, som att beställa en kebabpizza.

    Att det förekommer gott om narkotika är ingen nyhet, men är det verkligen så sjukt vanligt och att vem som helst kan få tag i vad som, när som? Jag skulle inte döma någon för deras val att bruka substanser, men jag måste bo under en sten som inte känner någon som brukar substanser illegalt. Kanske ska TV4 vara överdrivet dramatiska för att få tittarsiffror.

  • Svar på tråden Anders & Knarket TV4
  • Anonym (Tyra)
    Sun 15 Dec 2019 20:13
    #1

    Det är tyvärr sant och dagligen dör någons barn pga droger.

  • Sun 15 Dec 2019 20:28
    #2

    Har inte sett serien men det är mer regel än undantag att TV vinklar och förstärker sitt budskap även i program som ska vara objektiva och informativa.

  • Anonym (Bor under en sten) Trådstartaren
    Sun 15 Dec 2019 20:47
    #3
    Anonym (Tyra) skrev 2019-12-15 20:13:44 följande:

    Det är tyvärr sant och dagligen dör någons barn pga droger.


    Visst är det så att det dagligen dör personer till följd av narkotika. Det är tragiskt!
    Tecum skrev 2019-12-15 20:28:11 följande:

    Har inte sett serien men det är mer regel än undantag att TV vinklar och förstärker sitt budskap även i program som ska vara objektiva och informativa.


    Troligtvis är det så! Det upprör mig när ämnen överdrivs eller förvrids för egen vinning. Läget kring narkotika verkar redan vara så spänt i Sverige. Jag är ingen expert, men jag kan skämmas över att bo i Sverige ibland. Vi har en av världens strängaste lagstiftningar gällande narkotika och som följd också högst dödlighet. Istället för att ta hand om missbrukarna, dödar vi dom. Det kan inte jag stå för.
  • Anonym (:()
    Mon 16 Dec 2019 10:57
    #4

    Det är tyvärr så vanligt som det visas..dem överdriver inte. Varit själv i den omkretsen och sett hur även barnfamiljer säljer kokain i hemmet.. helt vanligt folk ifrån utsidan.

  • Mon 16 Dec 2019 12:48
    #5
    Anonym (Bor under en sten) skrev 2019-12-15 19:27:11 följande:
    Har ni sett programserien "Anders och knarket" på TV4?

    Bilden jag får av de tre avsnitten är att det ska flöda narkotika i precis varenda hörn av landet och att det ska vara ungefär lika lätt att få tag i både droger och receptbelagda läkemedel, som att beställa en kebabpizza.

    Att det förekommer gott om narkotika är ingen nyhet, men är det verkligen så sjukt vanligt och att vem som helst kan få tag i vad som, när som? Jag skulle inte döma någon för deras val att bruka substanser, men jag måste bo under en sten som inte känner någon som brukar substanser illegalt. Kanske ska TV4 vara överdrivet dramatiska för att få tittarsiffror.

    Ja, det stämmer, det är bara gå och hämta för den som vill.

    Men vi vill ju ha narkotikahandeln oreglerad, och detta är resultatet.


     


    Och när det kommer till de som brukar olagliga substanser, så har vi en effektiv stigmatisering så de håller sig detta för sig själva.
    Vad man ska veta, det är att de som missbrukar är väldigt få till den stora massan som tar droger.
    Så du har inte en chans och veta vem som rekreationellt tar sig en röka på kvällstid., eller inte.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (A)
    Mon 16 Dec 2019 12:51
    #6
    Anonym (Tyra) skrev 2019-12-15 20:13:44 följande:
    Det är tyvärr sant och dagligen dör någons barn pga droger.
    Skrämmande.
  • Mon 16 Dec 2019 13:04
    #7
    Anonym (Tyra) skrev 2019-12-15 20:13:44 följande:
    Det är tyvärr sant och dagligen dör någons barn pga droger.

    Det finns de länder som har minskat sina döda av droger och genom koppla in sjukvården på frågan.
    Vi har legat tvåa länge, för sen vara etta ett år, och senaste året har vi varit tvåa i dödsligan i HELA EU.
    Och nått säger mig att vi kanske återtar första platsen i narkotikadöd igen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Bor under en sten) Trådstartaren
    Mon 16 Dec 2019 18:54
    #8
    klyban skrev 2019-12-16 13:04:21 följande:

    Det finns de länder som har minskat sina döda av droger och genom koppla in sjukvården på frågan.

    Vi har legat tvåa länge, för sen vara etta ett år, och senaste året har vi varit tvåa i dödsligan i HELA EU.

    Och nått säger mig att vi kanske återtar första platsen i narkotikadöd igen.


    Ja, exempelvis Portugal lägger resurserna på att hjälpa missbrukare istället för att lägga allt krut på att jaga och lagföra invånare för innehav/bruk. Jag skulle inte heller bli förvånad om Sverige återtar förstaplatsen vad gäller narkotikadöd. Det är svårbegripligt för mig hur Sverige kan vara så Efter i narkotikapolitiken. Som nämnt, jag skäms.

    Vad gäller Cannabis, tittar relativt stora delar av världen på att avkriminalisera, eller t.o.m. att legalisera Cannabis. I Sverige förbjuder vi CBD-olja (Cbd är en cannabinoid som man inte kan bli påverkad/hög av). Jag förstår att det sistnämnda handlar om Läkemedelsverket, pengar, kontroller osv, men situationen är frustrerande. Så fort ett kosttillskott anses kunna hjälpa, ja då försvinner t.o.m. den från butikerna. Min önskan är att kunna bo i Sverige, men att ha mer frihet och mer inflytande vad gäller den egna situationen. Mer eget ansvar helt enkelt.
  • Anonym (!)
    Tue 17 Dec 2019 09:55
    #9

    Jag bor i en mellanstor stad i Norrland. Här flödar drogerna och det är inga problem att få tag på det man vill, om man vill. Mitt äldsta barn, 18 år, har flera vänner som fastnat i tunga drogmissbruk. Jättefina ungdomar med bra och vettiga föräldrar, så det är inte så att det är sämre familjeförhållanden.
    En kollega berättade för mig att hans barn, 12 år gammal, blivit bjuden på droger av en klasskompis på skoltid. Tyvärr är det nog så här det ser ut i de flesta städerna idag. Och samtidigt diskuteras legalisering av cannabis. Skrämmande!

  • Tue 17 Dec 2019 11:20
    #10
    Anonym (!) skrev 2019-12-17 09:55:56 följande:
    Jag bor i en mellanstor stad i Norrland. Här flödar drogerna och det är inga problem att få tag på det man vill, om man vill. Mitt äldsta barn, 18 år, har flera vänner som fastnat i tunga drogmissbruk. Jättefina ungdomar med bra och vettiga föräldrar, så det är inte så att det är sämre familjeförhållanden.
    En kollega berättade för mig att hans barn, 12 år gammal, blivit bjuden på droger av en klasskompis på skoltid. Tyvärr är det nog så här det ser ut i de flesta städerna idag. Och samtidigt diskuteras legalisering av cannabis. Skrämmande!

    Legalisering är till för att få kontroll på handel och reglera den, och hindra kriminellanätverks spridning ala Kanadas Senats rapport kom fram till.
    Men en legalisering är inte nödvändig för folkhälsans skull, för detta räcker att vi kopplar in sjukvården och kopplar bort polisen ifrån konsument.


    Sjukvården i Portugal lyckades få ned heroinisterna med 75% på 15år genom använda sjukvården på ett frivilligt sätt.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Anders & Knarket TV4