Inlägg från: Anonym (Bor under en sten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bor under en sten)

Anders & Knarket TV4

Har ni sett programserien "Anders och knarket" på TV4?

Bilden jag får av de tre avsnitten är att det ska flöda narkotika i precis varenda hörn av landet och att det ska vara ungefär lika lätt att få tag i både droger och receptbelagda läkemedel, som att beställa en kebabpizza.

Att det förekommer gott om narkotika är ingen nyhet, men är det verkligen så sjukt vanligt och att vem som helst kan få tag i vad som, när som? Jag skulle inte döma någon för deras val att bruka substanser, men jag måste bo under en sten som inte känner någon som brukar substanser illegalt. Kanske ska TV4 vara överdrivet dramatiska för att få tittarsiffror.

• Svar på tråden Anders & Knarket TV4
    Anonym (Tyra) skrev 2019-12-15 20:13:44 följande:

Det är tyvärr sant och dagligen dör någons barn pga droger.

Visst är det så att det dagligen dör personer till följd av narkotika. Det är tragiskt!
    Tecum skrev 2019-12-15 20:28:11 följande:

Har inte sett serien men det är mer regel än undantag att TV vinklar och förstärker sitt budskap även i program som ska vara objektiva och informativa.

Troligtvis är det så! Det upprör mig när ämnen överdrivs eller förvrids för egen vinning. Läget kring narkotika verkar redan vara så spänt i Sverige. Jag är ingen expert, men jag kan skämmas över att bo i Sverige ibland. Vi har en av världens strängaste lagstiftningar gällande narkotika och som följd också högst dödlighet. Istället för att ta hand om missbrukarna, dödar vi dom. Det kan inte jag stå för.
    klyban skrev 2019-12-16 13:04:21 följande:

Det finns de länder som har minskat sina döda av droger och genom koppla in sjukvården på frågan.

Vi har legat tvåa länge, för sen vara etta ett år, och senaste året har vi varit tvåa i dödsligan i HELA EU.

Och nått säger mig att vi kanske återtar första platsen i narkotikadöd igen.

Ja, exempelvis Portugal lägger resurserna på att hjälpa missbrukare istället för att lägga allt krut på att jaga och lagföra invånare för innehav/bruk. Jag skulle inte heller bli förvånad om Sverige återtar förstaplatsen vad gäller narkotikadöd. Det är svårbegripligt för mig hur Sverige kan vara så Efter i narkotikapolitiken. Som nämnt, jag skäms.

Vad gäller Cannabis, tittar relativt stora delar av världen på att avkriminalisera, eller t.o.m. att legalisera Cannabis. I Sverige förbjuder vi CBD-olja (Cbd är en cannabinoid som man inte kan bli påverkad/hög av). Jag förstår att det sistnämnda handlar om Läkemedelsverket, pengar, kontroller osv, men situationen är frustrerande. Så fort ett kosttillskott anses kunna hjälpa, ja då försvinner t.o.m. den från butikerna. Min önskan är att kunna bo i Sverige, men att ha mer frihet och mer inflytande vad gäller den egna situationen. Mer eget ansvar helt enkelt.
    klyban skrev 2019-12-16 12:48:37 följande:

Ja, det stämmer, det är bara gå och hämta för den som vill.

Men vi vill ju ha narkotikahandeln oreglerad, och detta är resultatet.

Och när det kommer till de som brukar olagliga substanser, så har vi en effektiv stigmatisering så de håller sig detta för sig själva.

Ja, stigmatisering är tyvärr ett väldigt effektivt sätt att slippa ta itu med problem. Det fungerar varje gång.
    Anonym (!) skrev 2019-12-17 09:55:56 följande:

Jag bor i en mellanstor stad i Norrland. Här flödar drogerna och det är inga problem att få tag på det man vill, om man vill. Mitt äldsta barn, 18 år, har flera vänner som fastnat i tunga drogmissbruk. Jättefina ungdomar med bra och vettiga föräldrar, så det är inte så att det är sämre familjeförhållanden.

En kollega berättade för mig att hans barn, 12 år gammal, blivit bjuden på droger av en klasskompis på skoltid. Tyvärr är det nog så här det ser ut i de flesta städerna idag. Och samtidigt diskuteras legalisering av cannabis. Skrämmande!

Hemskt att din kollegas son som bara är ett barn har erbjudits droger. Varken alkohol, nikotin, tobak eller drogklassade substanser "ska" finnas tillgängliga för barn. Det är väldigt synd att förbud inte verkar fungera :/ Jag vill också hålla barn trygga.
    klyban skrev 2019-12-16 12:48:37 följande:

Vad man ska veta, det är att de som missbrukar är väldigt få till den stora massan som tar droger.

Så du har inte en chans och veta vem som rekreationellt tar sig en röka på kvällstid., eller inte.

Intressant att/om majoriteten brukar substanser.
    klyban skrev 2019-12-17 11:29:25 följande:

Vi har inte förbjudit CBD-oljor, utan de är läkemedelsklassade, och de kommer snart igen ute i handeln och klassade som receptfria läkemedel.

För antar det handlar om att man ska säkerställa produktens kvalitet, och sen ska man även göra ansökningarna till LMV.

Om nu inget ändra sig de senaste månaderna som jag missat.

Man brukar höra vid denna tiden om vilken plats vi ligger på narkotikadödlighet i EU.(Kommer sen i mars april med detaljer i EU-Publikationen - Europeiska Narkotikarapporten - trender och utveckling)

Så tror vi är kvar på den ohedrande andra platsen i narkotikadöd.

Gott att höra att det verkar som att cbd-oljor kommer tillbaka som ett receptfritt läkemedel! Det visste jag inte. Jag var rädd att cbd skulle bli Ännu en substans som blir svårtillgänglig för dom som behöver den, eller för den delen bara vill prova/ha den.
    Anonym (Lillemor) skrev 2019-12-17 15:40:23 följande:

Det är viktigt att ta tag i problemet så det inte växer. Bor i nordöstra USA och här har vi fruktansvärda problem med opioder och överdoser. Mycket heroin, fentanyl, oxy etc. Vi har 31 dödsfall från överdoser per 100K invånare. Det är från alla samhällsskikt och alla åldrar, riktigt läskigt, de flesta har blivit fast i skiten av att de fått värktabletter utskrivna av läkare för operationer eller skador etc. Vi har tillgång till naloxon receptfritt på alla apotek nu, och alla skolor måste ha det för att kunna rädda liv. Alla first responders (polis, brandkår etc) måste ha nalaxon med sig. Dom har tillochmed fått lära ut på skolor hur man ger det. Hemskt.

Det är väldigt sorgligt att så många okyldiga i USA har drabbats av opioidernas konsekvenser. Till de drabbades försvar vill jag säga att mäktiga läkemedelsföretag verkligen har gått in för att lura patienter, för att hova in pengar.

I USA är det lagligt att göra reklam för mediciner. Det använder sig läkemedelsföretagen flitigt av för att locka in personer till just deras produkt. Sen rent av struntar dom i om du egentligen behöver läkemedlet eller inte.

Vad gäller just vissa opioider, närmare bestämt olika beredningar av Oxikodon, gav läkemedelsföretaget, via läkare ut 30 dagars gratis kurer till patienter. Läkemedelsföretaget sa sig också genom studier veta att den långtidsverkande varianten av Oxikodon INTE kan skapa något beroende. Dom ljög helt enkelt.

Jag är ledsen för de drabbades skull i usa. Jag är också ledsen för de patienter i Sverige som efter den svårbegripliga cirkusen i usa, har fått problem med indragna/utbytta mediciner, trots att de fungerat utan anmärkning i 5-15 år.
Svar på tråden Anders & Knarket TV4