Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Anders & Knarket TV4

Anonym (!) skrev 2019-12-17 09:55:56 följande:

Jag bor i en mellanstor stad i Norrland. Här flödar drogerna och det är inga problem att få tag på det man vill, om man vill. Mitt äldsta barn, 18 år, har flera vänner som fastnat i tunga drogmissbruk. Jättefina ungdomar med bra och vettiga föräldrar, så det är inte så att det är sämre familjeförhållanden.
    En kollega berättade för mig att hans barn, 12 år gammal, blivit bjuden på droger av en klasskompis på skoltid. Tyvärr är det nog så här det ser ut i de flesta städerna idag. Och samtidigt diskuteras legalisering av cannabis. Skrämmande!

Jag var ungdom på 90-talet, kan inte påstå att jag minns det som annorlunda. Vi hade många redan på högstadiet som pundade, en minns jag som hade med sig en pistol på julskyltningen inne stan när vi gick i sjuan. Det var riktiga slagsmål nästan dagligen på skolan i högstadiet, det var ju dock ett helt annat supande bland ungdomarna som inte verkar finnas idag. Vi möttes på stan och söp från 13 års ålder och då var typ alla ute på, idag är det ju nästan tomt på helgerna så ungdomarna måste ju mötas någon annanstans nu. 

Väldigt många av dessa herrar dog tidigt i drogrelaterad kriminalitet eller överdoser. Ingen blev mördad vad jag minns men kraschade i stulna bilar, tog livet av sig etc. Men inte tror jag att jag hade behövt anstränga mig särskilt mycket för att fått tag på droger om jag velat, jag hade vetat precis till vem jag skulle gå och fråga. 
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    klyban skrev 2019-12-17 11:52:50 följande:

Punda folk i högstadiet?
    Har faktiskt aldrig hörttalas om att punda är det första man börja mer.
    Om nu inte punda är att konsumera cannabis, men cannabis är en Anti-punda drog, då många hamnar i soffan än sitter gör nått monotont och tycker det är roligt.

Folk sitter på sina mobiler och träffas mindre, så enkelt är det.
    Och mobilerna gör drogerna finns bara nått klick bort.

Absolut visst pundade dom, jag gick på en hyfsat stor skola och det fanns allt från incels (även om jag inte visste vad det var då) till rediga pundare. 

I gymnasiet hade jag langare av både smuggelsprit/cigaretter och knark i klassen samt även en tjomme som kokade hemma i väldigt stor omfattning. 
  • Studentpappa
    klyban skrev 2019-12-17 12:22:40 följande:

Använde dom så mycket amfetamin?
    Man lär sig alltid nått nytt, amfetamin har annars varit ovanligt lite av.
    Och ögonen kan man verkligen dölja detta för lärare, låter lite udda faktiskt att det skulle gå.

Om det var Amfetamin har jag ingen aning om, inte heller mängden. Men det var ju tillräckligt för att dö i överdoser iofs inte på högstadiet. Så då hade man kanske övergått till att injicera eller ta något annat man kan dö av. Vi hade ett par kollektiv som hade sina intagna ungdomar på vår skola så det bidrog ju rätt kraftigt, de var ju inte placerade där för att de var skötsamma direkt, och de lugnade inte ner sig och drog istället med sig andra.

Jag hängde en del med några av dem men pundade aldrig och har aldrig ens dragit en holk, en tjej på hemmet var sugen på mig ett tag och man blev ju lite lockad då hon var snygg men som tonåring var jag lite rädd för vad andra tyckte, så en tjej från "hemmet" smällde väl inte så högt tänkte jag.

Hon försökte någon månad senare bränna ner hela hemmet på natten när alla sov, som tur var misslyckades hon.. Kan varit ett av mina bättre beslut som tonåring att stå över, båda mina "kompisar" från det hemmet är idag döda. Vad som hände tjejen vet jag inte då hon blev omplacerad efter branden. 
Svar på tråden Anders & Knarket TV4