• Anonym (hyresgäst)

Skickar man intyg till Bostadsförmedlingen eller hyresvärden?

Jag hade sökt en lägenhet via Stockholms Bostadsförmedling och hamnade på plats 1. Blev kontaktad av dem i fredags och de ville att jag skulle skicka intyg på bl.a inkomst till hyresvärden och de skrev hyresvärdens kontaktuppgifter. Jag mailade intygen men idag pratade jag med en kompis som också fick lägenhet hos samma hyresvärd och hon påstår att man skickar intygen till Bostadsförmedlingen och det är de som sedan skickar de vidare till hyresvärden OM man blir föreslagen som hyresgäst. 
    Vet någon vad som gäller? 

• Svar på tråden Skickar man intyg till Bostadsförmedlingen eller hyresvärden?
  • riboflavin
    Anonym (hyresgäst) skrev 2019-12-16 15:59:14 följande:

Jag hade sökt en lägenhet via Stockholms Bostadsförmedling och hamnade på plats 1. Blev kontaktad av dem i fredags och de ville att jag skulle skicka intyg på bl.a inkomst till hyresvärden och de skrev hyresvärdens kontaktuppgifter. Jag mailade intygen men idag pratade jag med en kompis som också fick lägenhet hos samma hyresvärd och hon påstår att man skickar intygen till Bostadsförmedlingen och det är de som sedan skickar de vidare till hyresvärden OM man blir föreslagen som hyresgäst. 

Vet någon vad som gäller? 

Det som står i brevet du fick gäller såklart, oavsett hur det gick till när din kompis fick lägenhet. Så läs meddelandet igen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Bostad)

Jag fick lägenhet av dom för någon månad sedan.

Jag skickade alla intyg till bostadsförmedligen.

Ring dom och dubbelkolla.

• Anonym (hyresgäst)
    Anonym (Bostad) skrev 2019-12-17 00:01:50 följande:

Jag fick lägenhet av dom för någon månad sedan.

Jag skickade alla intyg till bostadsförmedligen.

Ring dom och dubbelkolla.

Hur länge väntade du på att hyresvärden skulle godkänna dig som hyresgäst? Blev nämligen fundersam eftersom det som sagt varit tyst sedan i fredags. Fast det kanske tar tid, det är första gången jag kommer så långt i processen...
  • Anonym (Bostad)

Hyresvärden ringde ca 1-2 dagar efter då planerade vi direkt in dag för kontraktet.

Får man fråga hur länge du stod i kö?

Jag stod själv i 9,2 år :)

Svar på tråden Skickar man intyg till Bostadsförmedlingen eller hyresvärden?