• leiapp

Varför låter ni era barn sitta framför skärmar och äta skräp varje dag?

När mina barn, 8 och 6 år, träffar kompisar får jag en obehaglig känsla i magen. För jag vet att de antingen kommer sitta framför en skärm eller käka socker. Ofta både och. 

Nummer ett: Varför låter ni era barn sitta klistrade vid skärmar varje dag? Flera timmar? Mina barn tittar en veckodag samt på helgen. Cirka 2.5 timmar per gång. Thats it! Det är inte bra för barns utveckling att titta så mycket på skärmar som era gör. De hamnar efter! När mina barn kommer hem till er har era barn inte lärt sig leka ordentligt utan alla hamnar istället framför skärmen. Kommer ni ihåg de magiska världar vi skapade när vi var små? Och vi var UTE. Ta för F-N bort skärmarna!

Nummer två: Varför låter ni era barn äta så mycket skräp? Barnen drunknar i korv, köttbullar, glass, godis och så vidare. Hos oss äter vi mycket vegetariskt, även om jag tror på att barn behöver en del kött. Men framför allt lagar vi maten själva. Och ledsen att säga det men att steka korv och koka makaroner är inte att laga mat! Och majs ingen grönsak utan ett spannmål! När ni bjuder över andra barn är det ingen hejd på vad ni bjuder på. Gärna mellan måltider. Hur många gånger har mina barn inte lekt med något barn på gården före middagstid och kommit hem och fått fika. WTF!?! 

Mina barn leker inne i timtals, läser, vi går ut och leker, de hjälper oss vuxna med sysslor och är allmänt nöjda för det mesta. Leker massor tillsammans och kan turas om att välja lekar. Båda har lärt sig själva att läsa innan de börjat förskoleklass. Vad jag kan se gör er andras barn inte det. Kanske något att tänka på? 

Kan ni inte skärpa er så att jag lugnt kan släppa iväg mina barn på lek? Ge dem inte fika eller dyl utan att fråga föräldrarna. Det är inte normalt att äta så mycket skit som ni gör. Gå till biblioteket och låt dem låna en hög med böcker och tidningar, låt dessa ligga framme för tillgänglighet. Till slut är det ingen som frågar efter skärmarna. 

• Svar på tråden Varför låter ni era barn sitta framför skärmar och äta skräp varje dag?
  • Praktisk58

Du får väl säga yill barnens föräldrar att dom ska ge hemodlade rotfrukter och helst sticka grisen själva.

• 2barnsmamma8704

Varför kan du inte bara berätta för föräldrarna att dina barn inte får äta något sött och inte får använda ipad/data/tv?

• Maddi

Varför är du en sådan feg förälder som inte tar detta med dina barns föräldrar om du tycker det är hemskt att barn får kolla på tv ibland och få socker på lördagar.

• Alexi

Mina barn ser för mycket på skärm - JA! men vi har svårt att förändra det nu, de är 9 och 11 år. De har mycket aktiviteter och 9-åringen rör sig massor på fritids och på sina aktiviteter så det känns svårt att kräva aktiva lekar när han är hemma och inne. Det är skola, läxor, fritids, aktiviteter osv osv så den tid han är hemma vill han precis som vi slå sig ner i en soffa med en skärm, ibland youtube, ibland tv-spel.
    11-åringen sitter mycket vid datorn. Även hon har mycket aktiviteter men har mer hemmatid nu eftersom hon inte går på fritids. Hon läser också mycket hemma och det är en del läxor.

Men ja, det är för mycket skärm men oerhört svårt att vända nu. Önskar att mina barn varit fem år äldre när skärmarna kom. I förskoleåldern lektes det massor, ritades mycket osv men de har tappat leken.

Båda barnen knäckte läskoden vid ganska exakt fem års ålder så vad det har med skärmanvändningen förstår jag dock inte.

Ätande försöker vi med hemlagad vettig mat. Däremot - en faktor som du kanske inte tänker på. Att när vi spontant säger ok till barnen att ta med kompis hem kanske den vällagade maten som lagas från grunden som vi hade planerat till kvällens middag inte räcker till en till eller vi tror att kompisen inte äter det så då slänger man fram något annat från frysen till barnen, 

• Konservativ

hur sunt är det att ha en hysterisk förälder?

ska du hindra dina barn från att djupdyka i ett intresse om datorer ingår?

• dream on

Varför exakt är det ett problem för dig hur andra gör?

Mina ungar ser definitivt för mycket på skärm och äter på tok för mycket sött. Känner inte att jag behöver motivera varför för dig, men vill ändå berätta för dig att de är också är pyssliga, påhittiga och kreativa och lägger bort skärmen när de hellre vill leka och de äter det mesta som serveras dem även om de kunde äta mer grönt helt klart.

Min äldsta har inga som helst problem med läsutvecklingen vad jag kan se (jag jobbar själv i skolan). Däremot har hen lärt sig färger, räkna och sjunga på både engelska och svenska och blir sjukt stolt när hen räknar ut hur man levelar i favoritspelet. Den yngsta är ej i skolåldern än och jag ser inga direkta vinster med att kunna läsa när man är fyra. Däremot anser jag att högläsning och att samtala med barnen är viktigt. Det kan man göra utifrån det man ser på en skärm också för att skapa ord och begrepp.

Om hur andra lever stör dig så pass att du har ont i magen har du två val

1) var lika otrevlig mot de där föräldrarna som välkomnar dina barn till sitt hem som du är i det här inlägget och lev med konsekvenserna av det för dina barn/dig.

2) håll ungarna hemma så kan du tryggt fortsätta att hålla dem i ditt kontrollbehovsvåld och de/ni får leva med konsekvenserna av det.

Människor är olika och bara för att du och dina barn funkar på ett sätt är det inte en generell sanning. Din skärmavhållsamhet verkar tyvärr inte ha gjort dig speciellt tolerant. Det är en egenskap jag värderar högt och välkomnar därför att mina ungar får träffa familjer av olika slag och se att man kan göra olika.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • LukeStairwalker
    leiapp skrev 2019-12-16 16:49:27 följande:

När mina barn, 8 och 6 år, träffar kompisar får jag en obehaglig känsla i magen. För jag vet att de antingen kommer sitta framför en skärm eller käka socker. Ofta både och. 

Nummer ett: Varför låter ni era barn sitta klistrade vid skärmar varje dag? Flera timmar? Mina barn tittar en veckodag samt på helgen. Cirka 2.5 timmar per gång. Thats it! Det är inte bra för barns utveckling att titta så mycket på skärmar som era gör. De hamnar efter! När mina barn kommer hem till er har era barn inte lärt sig leka ordentligt utan alla hamnar istället framför skärmen. Kommer ni ihåg de magiska världar vi skapade när vi var små? Och vi var UTE. Ta för F-N bort skärmarna!

Nummer två: Varför låter ni era barn äta så mycket skräp? Barnen drunknar i korv, köttbullar, glass, godis och så vidare. Hos oss äter vi mycket vegetariskt, även om jag tror på att barn behöver en del kött. Men framför allt lagar vi maten själva. Och ledsen att säga det men att steka korv och koka makaroner är inte att laga mat! Och majs ingen grönsak utan ett spannmål! När ni bjuder över andra barn är det ingen hejd på vad ni bjuder på. Gärna mellan måltider. Hur många gånger har mina barn inte lekt med något barn på gården före middagstid och kommit hem och fått fika. WTF!?! 

Mina barn leker inne i timtals, läser, vi går ut och leker, de hjälper oss vuxna med sysslor och är allmänt nöjda för det mesta. Leker massor tillsammans och kan turas om att välja lekar. Båda har lärt sig själva att läsa innan de börjat förskoleklass. Vad jag kan se gör er andras barn inte det. Kanske något att tänka på? 

Kan ni inte skärpa er så att jag lugnt kan släppa iväg mina barn på lek? Ge dem inte fika eller dyl utan att fråga föräldrarna. Det är inte normalt att äta så mycket skit som ni gör. Gå till biblioteket och låt dem låna en hög med böcker och tidningar, låt dessa ligga framme för tillgänglighet. Till slut är det ingen som frågar efter skärmarna. 

Du är så duttig!!

*klapp klapp på lilla huvudet*
  • Elin P

Låt dina barns vänner leka hos er då och släpp inte iväg dem hem till andra? Då har du ju full kontroll. Risken är dock att kompisar inte vill komma till slut om det alltid är skärmfritt och supernyttigt hemma hos er. Min son har en sån kompis som tyvärr blir väldigt utanför eftersom övriga i klassen sitter och spelar online på kvällarna medan han inte får. Vi är rätt liberala med regler om spel och på helgerna får barnen äta sött. Jag lagar också mat som barnen och deras kompisar gillar. Är väldigt poppis att leka hos oss. Kanske låter provocerande?

• Solblomma30
    Elin P skrev 2019-12-16 21:59:57 följande:

Låt dina barns vänner leka hos er då och släpp inte iväg dem hem till andra? Då har du ju full kontroll. Risken är dock att kompisar inte vill komma till slut om det alltid är skärmfritt och supernyttigt hemma hos er. Min son har en sån kompis som tyvärr blir väldigt utanför eftersom övriga i klassen sitter och spelar online på kvällarna medan han inte får. Vi är rätt liberala med regler om spel och på helgerna får barnen äta sött. Jag lagar också mat som barnen och deras kompisar gillar. Är väldigt poppis att leka hos oss. Kanske låter provocerande?

Hahaha, jag tänkte precis likadant som dig Elin! Jag tror att barn som inte får använda skärm kommer att bli ohjälpligt utanför. Man kan ju tycka vad man vill om utvecklingen men skärmarna är här för att stanna, och antingen är man med på tåget eller så hamnar man efter. När mina barn har kompisar hemma får de både leka och titta/spela. Ibland tittar de på film på tv, ibland leker de vanliga lekar på sina rum eller hoppas studsmatta/cyklar/leker datt ute, ibland spelar de på paddan. Och ibland får de fika med socker, fy på oss :,D Barnens vänner vill alltid gärna leka här så det verkar populärt iaf!

Sen förstår jag inte den allmänna enorma oron inför skärmar. Jag tycker att barnen lär sig mycket bra av skärmtid. Mina barn spelar spel ihop på skärm och har jättekul. De lär sig engelska och samarbete. Många spel är också enormt kreativa. Där bygger barnen hus och inreder dem. De har fester, tar hand om djur osv. Vad är det för fel med det? Varför i hela fridens namn är det bättre att sitta och läsa en bok? Är det med lärorikt och kreativt? Barnen läser hela tiden i spelen!
Svar på tråden Varför låter ni era barn sitta framför skärmar och äta skräp varje dag?