• Anonym (ja)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Det är ok eftersom häst ändå är något vettigt, särskilt om hon tycker om att hålla på med hästar och vill kunna rida varje dag och kan ta ansvar för det.
    Jag tycker inte heller att din man skulle rådfråga dig så länge det inte påverkar era gemensamma räkningar, dvs, han kan fortfarande betala hälften av alla era gemensamma utgifter.
    Om din dotter vill ha ett eget djur kan ju du köpa det till henne.

• Anonym (ja)

Fast jag fattar inte varför man ska behöva vara överens med någon annan om vad man vill ge till sitt eget barn?

Om ts sagt nej, skulle pappan då inte fått ge sin dotter en häst, om han nu har råd och hon har tid? Vad är det som ska diskuteras? Så länge inte ts drabbas och måste betala mer i räkningar eller lägga tid på hästen själv så är det väl inget att diskutera om?

Det är hans barn och han väljer själv vad han vill ge sitt eget barn.

• Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2019-12-17 20:08:54 följande:
    De har gemensam ekonomi. Det brukar innebära att man har ett samtal innan man gör ett stort inköp för gemensamma pengar.
    Så om ts sagt nej, hade det blivit nej då? Varför ska hennes åsikt väga tyngre när det är hans barn? Oavsett samtal eller diskussioner eller vad som så har han ändå rätt att köpa vad han vill till sin egen dotter.

Gemensam ekonomi betyder inte heller att man inte har egna pengar utan kan likaväl bara betyda att man gemensamt betalar alla utgifter.

Skulle det vara ok om mannen sa nej till de julklappar ts vill köpa till sin egen dotter?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 21:40:50 följande:
    Problemet jag har är att det blir så stora skillnader i prisklass mellan flickorna. Min dotter får kläder och skor för omkring 2 000. Det blir en skillnad på 68 000, som känns ganska saftig. Absolut har jag inga problem att han skämmer bort sin dotter. Men på självaste julafton känns det fel när vi öppnar julklapparna? Han vill prompt ge hästen på julafton. Dock undrar jag hur min dotter kö?ner där och då? Själv vill jag inte ge så stora pressenter, då jag anser det ger fel bild, trots att vi har en god ekonomi.

Vi har gemensam ekonomi mannen och jag. Han har även köpt hösten för våra pengar.
    Men även om det är skillnad i pris så är det ju skillnad i "behov" eller önskemål.

Vill din dotter också ha en häst? Om inte, så är det väl inga problem. En bra häst kostar, så är det bara, och varför ska hans flicka behöva stå tillbaka och inte få en häst för att det ska vara "rättvist", trots att din dotter inte vill ha en?

Hade du sagt nej om han frågat eller velat diskutera hästköpet?

Om du funderar på vad din dotter känner, vaför inte öka på hennes klappar också? Skicka henne på simläger (om det finns) eller som andra sa, ge henne en resa då. Det är ju du som väljer om din flicka ska få för lika mycket eller ej. Hans barn= han bestämmer, ditt barn= du bestämmer.

Era pengar är ju även hans pengar. Man kan inte hela tiden fråga den andre om varenda  inköp, då blir ju gemensam ekonomi bara en börda. Kan ni fortfarande betala alla era andra utgifter och hästen inte gör stor eller märkbar skillnad för er, så borde det inte spela roll.
    Jag känner folk med låg inkomst som har häst, har ni så bra ekonomi förstår jag faktiskt inte vad problemet är.
  • Anonym (ja)
    Anonym (*) skrev 2019-12-17 22:03:45 följande:
    Nej, men gäller det en häst. som kostar både mycket pengar i inköp, löpande kostnader samt tid i anspråk, så är det väl självklart att man pratar om det hemma om man har gemensam ekonomi samt respekt för sin partner. Handlar ju inte enbart om pengar, utan även tiden.
    Sorry, anser att mina barn går före ny partner. Det är dessutom varken ts tid eller pengar som ska gå till hästen då det är maken som betalar och dottern som tar hand om den.
    Gemensam ekonomi betyder ändå att hälften är makens, eller hur. Tycker du att ts nej ska väga tyngre än mannens ja? Varför? Det är ju som sagt hans barn, inte hennes.
  • Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2019-12-18 07:00:15 följande:

Det behöver det inte betyda. Det kan betyda att alla pengar är bådas och att man tar gemensamma beslut om gemensamma pengar och åtaganden.

Intressant att du vägrar svara på om du anser att ts nej väger tyngre än pappans ja.

Sen har man såklart egna pengar helt enligt lagen oavsett gemensam ekonomi eller ej. Vill en förälder köpa något till sitt barn för sin egen lön kan inte en bonusförälder hindra det så länge resterande pengar räcker till de utgifter man har.
  • Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2019-12-18 18:06:54 följande:

När fick jag den frågan?

Den var med i mitt inlägg som du citerade.
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?