• Anonym (Julklapp_styvförälder)

    Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

    Hej,

    Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

    Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

    Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

    Är detta ok? 

  • Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
  • Anonym (inte okej)

    Har man gemensam ekonomi så fattar man inga större ekonomiska beslut utan att kolla med den andra först.

  • Fiona M

    Den springande punkten för mig är om hon faktiskt kan ta hand om en egen häst? Dvs. det kommer kosta tid från hans sida också, inte bara pengar. Är de insatta i vad det innebär?

    Ja, jag tycker det borde diskuterats innan.

  • Anonym (F)

    Ska dottern bli riktigt bra att rida är det egen häst som gäller, förr eller senare. Det är ingen present som man blir bortskämd med, snarare ett jätteansvar att växa in i och ta. Det går inte att jämföra med att köpa prylar för 70.000kr.

    Hästen kommer påverka er både vad gäller tid och månatliga kostnader. Det borde ha diskuterats innan köpet, inte höstens inköpspris.

  • Anonym (S)

    Dels kan jag tycka att ni borde prata om det tillsammans och dels att det kanske är lite onödigt att köpa hästen just som julklapp.

    Men i sig tycker jag inte att det ör konstigt att man köper häst endast till det barnet som håller på med häst och tycker inte att det är onödigt bortskämt om man har råd.

    Däremot får jag en bild av att du tycker det och att det går igenom i er uppfostran att din dotter minsann inte ska bli bortskämd. Det kanske (?) är något som du ska vara försiktig med så att din dotter inte får mindre guldkant av "demonstrativa" skäl.

    Är din dotter intresserad av kläder eller är det vanliga klädbehov som hon får i julklapp? Om det är det senare tycker jag personligen att hon borde få något "ickenyttigt" lite lyxigt också faktist, inte för 70 000 naturligtvis men något som gör henne extra glad.

  • Anonym (mmm)

    Avsätt samma summa till din dotter så att hon vet om att de pengarna finns, så kan de användas när hon vid något tillfälle kommer på att hon behöver dem till något. 

  • Anonym (*)
    Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 17:41:29 följande:

    Hej,

    Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

    Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

    Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

    Är detta ok? 


    Bara ni tillsammans kan avgöra om det är OK.

    Du kan ju boka en resa för dig och din dotter för 70 000 kr. Eller säga att du gjort det, så ser du vad han tycker om det.
  • Anonym (ja)

    Det är ok eftersom häst ändå är något vettigt, särskilt om hon tycker om att hålla på med hästar och vill kunna rida varje dag och kan ta ansvar för det.
    Jag tycker inte heller att din man skulle rådfråga dig så länge det inte påverkar era gemensamma räkningar, dvs, han kan fortfarande betala hälften av alla era gemensamma utgifter.
    Om din dotter vill ha ett eget djur kan ju du köpa det till henne.

  • Anonym (A)

    Skulle inte se "hela hästen" som julklapp. Annars är väl julklappar och födelsedagspresenter för några år redan fixade
    Däremot helt OK att hon inte får massvis med andra julklappar när hon faktiskt får en häst just nu.

    Med tanke på att hästen dessutom kommer att kosta en hel del tid och pengar löpande under året är det inte bara en engångssumma på 70 000 kr som det rör sig om.

    Dessutom är det långt mer än man brukar ge som present, även med god inkomst.

    Så definitivt något som borde ha diskuterats innan.

    Sedan utgår jag från att det rent juridiskt är mannens häst och han bestämmer över den.

  • Avenia

    En sak jag reagerar på! Barn ska inte få kläder och skor i julklapp. Är ni dessutom häginkomsttagare kan du mycket väl köpa riktiga julklappar. Presentkort, biobiljetter, t.ex. om du inte hittar på prylar.

  • Anonym (Julklapp_styvförälder)
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-17 18:13:09 följande:

    Avsätt samma summa till din dotter så att hon vet om att de pengarna finns, så kan de användas när hon vid något tillfälle kommer på att hon behöver dem till något. 


    Jättebra idé, tack! Avsätter summan i hennes bosparande, och så kanske bara hon och jag kan hitta på något kul tillsammans! 
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?