Inlägg från: Anonym (Julklapp_styvförälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julklapp_styvförälder)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Hej,

Jag och min man är gifta sedan 4 år tillbaka och lever på heltid tillsammans med hans dotter, 14 år och min dotter på 13. Flickorna bor 100 % av sin tid med oss. Vi lever under ordnade former och döttrarna går mycket bra ihop tillsammans. Jag fungerar fint tillsammans med hans dotter, och min med honom.

Nu har min man köpt en häst till sin dotter för 70 000, utan att diskutera frågan med mig.Vi kommer även köpa lite andra nödvändigheter till henne i julklapp. Flickans hästintresse betalas även av honom och ingenting som hon betalar själv. Min dotter planerar vi att ge kläder och vinterskor, till ett värde av 2 000 kr ca i julklapp. Hon har inget intresse som kostar så mycket heller, utan simmar 1 gång i veckan. Vill inte att min dotter ska bli bortskämd med dyra pressenter, då jag inte finner detta sunt. Dock inget problem att han skämmer bort sin. 

Vi båda är höginkomsttagare och har det mycket gott ställt med gemensam ekonomi. 

Är detta ok? 

• Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-17 18:13:09 följande:

Avsätt samma summa till din dotter så att hon vet om att de pengarna finns, så kan de användas när hon vid något tillfälle kommer på att hon behöver dem till något. 

Jättebra idé, tack! Avsätter summan i hennes bosparande, och så kanske bara hon och jag kan hitta på något kul tillsammans! 
    Avenia skrev 2019-12-17 18:33:35 följande:

En sak jag reagerar på! Barn ska inte få kläder och skor i julklapp. Är ni dessutom häginkomsttagare kan du mycket väl köpa riktiga julklappar. Presentkort, biobiljetter, t.ex. om du inte hittar på prylar.

Varför kan man inte ge saker som barnet behöver i julklapp? 
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-17 21:32:34 följande:

TS, du säger att du inte har problem med att han skämmer bort sin dotter, men ändå skapar du denna tråd, vad menar du? Jag tycker att om han har de pengarna och vill använda dom på detta sätt, varför inte? Men han ska inte använda dina pengar till detta.

Problemet jag har är att det blir så stora skillnader i prisklass mellan flickorna. Min dotter får kläder och skor för omkring 2 000. Det blir en skillnad på 68 000, som känns ganska saftig. Absolut har jag inga problem att han skämmer bort sin dotter. Men på självaste julafton känns det fel när vi öppnar julklapparna? Han vill prompt ge hästen på julafton. Dock undrar jag hur min dotter kö?ner där och då? Själv vill jag inte ge så stora pressenter, då jag anser det ger fel bild, trots att vi har en god ekonomi.

Vi har gemensam ekonomi mannen och jag. Han har även köpt hösten för våra pengar.
    Anonym (*) skrev 2019-12-17 21:47:13 följande:

Så det hade varit ok om han gett henne hästen veckan innan jul?

Jag ser det problematiskt att det blir ojömt mellan flickorna. Vi båda vill att det ska vara jämt men min styvdotter har dyrare intressen osv. Jag vill kompensera min flicka, men att köpa kläder till 70 000 känns orimligt? Känns respektlös av min man att inte meddela mig innan köp då det rör sig så mycket pengar, och då diskutera hur vi kan göra jämt med min dotter. Nu har jag köpt fonder till henne för 70 000. Men detta är inget som en 13 -åring uppskattar som sagt.
    Anonym (*) skrev 2019-12-17 22:00:29 följande:

OK, så varför skriver du då att det känns fel på julafton, när du är emot det när det än ges?

Inte nu, men när hon flyttar hemifrån så blir hon nog glad för pengarna.

Vad säger din man om det?

Jag har inte problem med att hon får en häst utav oss. Hon tycker om att rida och det är ett vettigt intresse som hon mår bra av. Men det är just nu på julafton och runt jul, jag finner att det blir känsligt och jag vill att man diskuterar detta. Då det kan bli känsligt för min dotter. I övrigt behövs ingen milimeter rättvisa. Jag kan köpa en dyr dator till dottern, eller kamera utan att kompensera hans tjej . Lika väl med henne och hennes intressen eller om hon behöver något. Men nu blir det en så stor summa runt jul där båda ska få något samtidigt, och något som inte jämnar ut sig mellan dom.

Min sambo är helt ok med att jag sätter av pengar till min dotter och summan nu.

Vi avsätter dock vanligtvis även till hans flicka, lika mycket till båda två.Men nu när det blir så enorma skillnader, känns det fair att min dotter får mer sparat.

Vad tycker ni om upplägget?

Borde han inte diskuterat julklappar med.mig innan?
    Anonym (Rättvis.) skrev 2019-12-17 22:52:23 följande:

Jag tycker att när det handlar om så stora summor och dessutom extrem orättvisa är det något man pratar om. Men ärligt talat så tror jag tjejen som får så dyr present jämfört men sin ?syster ? kommer skämmas.

Min son får extremt mycket mindre än sina syskon och kusinerna på julafton varje år. Han tycker snarare att dom andra är pinsamma som blir överösta med saker som knappt vill ha.

Mitt i prick vad jag känner! TACK!

Vid dessa tillfällen känner jag därför att vi måste kompensera min dotter. Dock blir julen väääldigt skev ifrån verkligheten med så dyra presenter. Även om det inte genererar ekonomiska problem för oss. Men att behöva lägga ut 140 000 kronor i julklappar till TVÅ barn, känns inte som en normal och hälsosam livsstil man förmedlar till sina barn. Även om jag inte är emot dotterns häst som vi köpt. Dock genererar detta en skevhet, och att skillnaderna dom emellan måste elimineras, för att det inte ska bli skevt.
    Lione81 skrev 2019-12-18 07:51:24 följande:

Vad fint gjort. Heja heja heja....Vad sa din sambo då?

Nyfiken om han kommenterade det?

Nej han kommentera det inte ens. Vet att många tycker det är suspekt att ha gemensam ekonomi när man lever i bonusfamilj. Dock ser vi oss som en enhetlig familj och det är väl det som gör att allt funkar. Hans dotter, älskar jag nästan lika mycket som min egna, och han med min. Hade våra inkomster skillt sig väsentligt åt, så hade vi nog haft problem i äktenskapet. Köper han något dyrt till sin dotter, har jag således inga problem att föra över samma summa till min tjej.

Samtidigt tog jag en weekend med hans tjej till Mallorca ensam.. inga konstigheter alls.
    Lione81 skrev 2019-12-18 07:51:24 följande:

Vad fint gjort. Heja heja heja....Vad sa din sambo då?

Nyfiken om han kommenterade det?

Nej han kommentera det inte ens. Vet att många tycker det är suspekt att ha gemensam ekonomi när man lever i bonusfamilj. Dock ser vi oss som en enhetlig familj och det är väl det som gör att allt funkar. Hans dotter, älskar jag nästan lika mycket som min egna, och han med min. Hade våra inkomster skillt sig väsentligt åt, så hade vi nog haft problem i äktenskapet. Köper han något dyrt till sin dotter, har jag således inga problem att föra över samma summa till min tjej.

Samtidigt tog jag en weekend med hans tjej till Mallorca ensam.. inga konstigheter alls.
    Anonym (....) skrev 2019-12-18 16:49:10 följande:
    Hans tjej? Du tar en weekend till Mallorca med din mans älskarinna?! Wow, har ni ett öppet förhållande?
    Haha! Herregud.. Som jag tidigare sagt har både jag och maken två DÖTTRAR sedan tidigare förhållande. 

Så surt att aktiekursen gick ner så pass mycket i och med Corona! Det är aldrig lätt att veta om man gör rätt eller fel som förälder. Man kämpar ständigt!

Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?