• Anonym (S)

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Dels kan jag tycka att ni borde prata om det tillsammans och dels att det kanske är lite onödigt att köpa hästen just som julklapp.

Men i sig tycker jag inte att det ör konstigt att man köper häst endast till det barnet som håller på med häst och tycker inte att det är onödigt bortskämt om man har råd.

Däremot får jag en bild av att du tycker det och att det går igenom i er uppfostran att din dotter minsann inte ska bli bortskämd. Det kanske (?) är något som du ska vara försiktig med så att din dotter inte får mindre guldkant av "demonstrativa" skäl.

Är din dotter intresserad av kläder eller är det vanliga klädbehov som hon får i julklapp? Om det är det senare tycker jag personligen att hon borde få något "ickenyttigt" lite lyxigt också faktist, inte för 70 000 naturligtvis men något som gör henne extra glad.

• Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-17 20:04:36 följande:

Fast jag fattar inte varför man ska behöva vara överens med någon annan om vad man vill ge till sitt eget barn?

Om ts sagt nej, skulle pappan då inte fått ge sin dotter en häst, om han nu har råd och hon har tid? Vad är det som ska diskuteras? Så länge inte ts drabbas och måste betala mer i räkningar eller lägga tid på hästen själv så är det väl inget att diskutera om?

Det är hans barn och han väljer själv vad han vill ge sitt eget barn.

De har gemensam ekonomi. Det brukar innebära att man har ett samtal innan man gör ett stort inköp för gemensamma pengar.
  • Anonym (S)

Aldeles oavsett pengar så är det rimligt attprata med sin partner om man skaffar sig något som både kommer kosta för en lång framtid och som kräver både tid och ansvar. Det känns fullt rimligt att man pratar igenom så stora beslut innan de tas, oavsett om eet sker i samband med jul eller ej.

• Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-18 00:28:49 följande:

Sorry, anser att mina barn går före ny partner. Det är dessutom varken ts tid eller pengar som ska gå till hästen då det är maken som betalar och dottern som tar hand om den.

Gemensam ekonomi betyder ändå att hälften är makens, eller hur. Tycker du att ts nej ska väga tyngre än mannens ja? Varför? Det är ju som sagt hans barn, inte hennes.

Det behöver det inte betyda. Det kan betyda att alla pengar är bådas och att man tar gemensamma beslut om gemensamma pengar och åtaganden.
  • Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-18 15:38:06 följande:

Intressant att du vägrar svara på om du anser att ts nej väger tyngre än pappans ja.

Sen har man såklart egna pengar helt enligt lagen oavsett gemensam ekonomi eller ej. Vill en förälder köpa något till sitt barn för sin egen lön kan inte en bonusförälder hindra det så länge resterande pengar räcker till de utgifter man har.

När fick jag den frågan?
  • Anonym (S)
    Anonym (ja) skrev 2019-12-18 18:16:31 följande:

Den var med i mitt inlägg som du citerade.

Ja, fast den var ju inte ställd till mig utan nån annan som du diskuterade med.

Jag kommenterade bara att gemensam ekonomi inte behöver innebära att man bestämmer över hälften av pengarna per person.
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?