• Andreaaaa

Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?

Anonym (Julklapp_styvförälder) skrev 2019-12-17 22:10:29 följande:
    Jag har inte problem med att hon får en häst utav oss. Hon tycker om att rida och det är ett vettigt intresse som hon mår bra av. Men det är just nu på julafton och runt jul, jag finner att det blir känsligt och jag vill att man diskuterar detta. Då det kan bli känsligt för min dotter. I övrigt behövs ingen milimeter rättvisa. Jag kan köpa en dyr dator till dottern, eller kamera utan att kompensera hans tjej . Lika väl med henne och hennes intressen eller om hon behöver något. Men nu blir det en så stor summa runt jul där båda ska få något samtidigt, och något som inte jämnar ut sig mellan dom.

Min sambo är helt ok med att jag sätter av pengar till min dotter och summan nu.

Vi avsätter dock vanligtvis även till hans flicka, lika mycket till båda två.Men nu när det blir så enorma skillnader, känns det fair att min dotter får mer sparat.

Vad tycker ni om upplägget?

Borde han inte diskuterat julklappar med.mig innan?

Han borde ha diskuterat det med dig eller åtminstone kommit med ett förslag för hur ni ska lösa det så att det inte känns oerhört snopet för din dotter, klart att det kommer att göra det även om hon förstår att det är en lite speciell situation. Men nu tänkte han inte på det och är helt fine med att ni avsätter motsvarande summa till din dotter så jag skulle tycka att all is good... Sedan var det en fin idé du hade att du och dottern kan hitta på något roligt ihop eftersom att fonder kanske inte är så "kul" för en ung tonåring. Förpacka en badbomb i fin ask och ge ihop med ett presentkort på "Spadag med mamma" på något trevligt ställe, tex. Ni kan ju vara helt öppna med tjejerna om att vi vill att det ska kännas fair.

Och så kan du ju be din man att tänka till lite extra kring rättviseaspekten nästa gång, och byta några ord med dig innan stora beslut av just den anledningen. No biggie!
Svar på tråden Rätt att ge julklapp för 70 000 till dotter?