• Anonym (Bekymrad)

    Ska jag köra ut min sambo?

    Har hamnat i en jobbig situation där min sambos sons drogbruk och livsstil har gjort vår egen relation rätt jobbig.


     


    Bakgrund


    Träffade en underbar kvinna för nästan 1 år sedan. För ett halvår sedan bestämde vi oss för att flytta ihop på prov i min lägenhet. Det funkade väldigt bra och vi har fortsatt bo ihop. Det var inte prat om att min sambo skulle betala någon del av hyran eller omkostnader i lägenheten när hon flyttade in och det var absolut inget jag förväntade mig. 


    Nu har det gått ett halvår och min sambo måste ha kvar sin gamla lägenhet som hon betalar hyra i eftersom hennes 18-årige son saknar inkomst. Han vägrar gå till arbetsförmedlingen eller socialkontoret. Han jobbar lite då och då. Men det rör sig ofta om några dagar eller timmar. Använder droger. Har varit anklagad för bedrägeri mot sin egen pappas firma, Pappan har slutat supportera honom ekonomiskt efter det. 


    Så här är det just nu


    Min sambo skickar pengar till honom utan krav. Lånar bilen som han kör sönder och som han inte betalar bensinen för. Han drar på sig inkassokrav för mobilen som hon betalar. Han bor gratis i hennes lägenhet. 


    Deras relation får dom sköta själva. Men det börjar bli lite ansträngt eftersom hon bor helt gratis hos mig eftersom hon inte har råd att betala något hos mig samtidigt som vi bor hos mig på lika villkor. Jag förväntas betala för våra aktiviteter för hon inte har råd. När jag frågar om vi ska ha en gemensam hushållskassa som vi kan handla ifrån så får jag bara svävande svar tillbaka. 


    Det senaste året har han inte gjort några ansträngningar för att få ett eget liv så jag har väldigt svårt att se att det här inte skulle fortsätta i flera år. 


    Det är inte pengar det handlar om utan jag vill att vi skaffar något tillsammans på lika villkor. Jag börjar dessutom känna mig rätt utnyttjad och som att jag indirekt finansierar hans drogbruk. Samtidigt vill jag inte lägga mig i deras relation. Hennes mamma, dotter, exman talar om för henne att hon borde ändra sitt beteende och ställa krav på killen men inget händer. 


    Vi har det som sagt väldigt bra och jag vill absolut inte såra henne, men som jag känner just nu vill jag att hon flyttar hem till sig och reder ut allt.


    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Ska jag köra ut min sambo?
  • Anonym (what)

    Vad är det för en hemsk mamma som lämnar sin 18-åring med alla problem ensam i lägenheten, för att hon ska bo hos dig istället. Bara för att man är 18 är man inte altid kapabel att bo själv och klara allt som en vuxen klarar, man mognar olika fort. Den här killen har ju uppenbart problem och måste få hjälp utifrån. Har föräldrarna försökt få hjälp från sociala myndigheter tex? 

  • Anonym (No)

    Hur kan hon lämna honom boende ensam? Sjukt oansvarigt. Har sonen drogproblem ska han få adekvat hjälp plus att hon borde vara på han som en hök.

    Om hon betalat sin lägenhets hyra men inte har råd med mer, vart går pengarna? Till sonen?

  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (what) skrev 2019-12-18 08:13:27 följande:

    Vad är det för en hemsk mamma som lämnar sin 18-åring med alla problem ensam i lägenheten, för att hon ska bo hos dig istället. Bara för att man är 18 är man inte altid kapabel att bo själv och klara allt som en vuxen klarar, man mognar olika fort. Den här killen har ju uppenbart problem och måste få hjälp utifrån. Har föräldrarna försökt få hjälp från sociala myndigheter tex? 


    Hon har enligt mig en helt skev syn på hur hon ska hjälpa sonen på bästa sätt. Hon ger honom pengar och låter honom sköta sig själv eftersom han inte vill göra något. Hon är fruktansvärt engagerad i sina barn, men curlar dom oerhört mycket.


    Hon har försökt ta honom till vården, men han sket i att sköta det han skulle göra så där får han inte hjälp mer.


    Hon har tagit honom till socialtjänsten men de säger att först när han står på utan något boende så hjälper de honom. Och där förstår jag faktiskt henne.  Att hon inte vill köra ut honom.


    Han vill inte gå till arbetsförmedlingen och då tycker hon att det är OK eftersom han inte mår bra.


    Jag skulle inte säga att han är en drogmissbrukare. Han är en slacker som använder mammans och sina pengar till hasch och har åkt dit för drograttfylla. Kompisen åkte dit för innehav. En annan för bedrägeri.

  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (No) skrev 2019-12-18 08:25:20 följande:

    Hur kan hon lämna honom boende ensam? Sjukt oansvarigt. Har sonen drogproblem ska han få adekvat hjälp plus att hon borde vara på han som en hök.

    Om hon betalat sin lägenhets hyra men inte har råd med mer, vart går pengarna? Till sonen?


    Se mitt svar ovan om drogerna. 


    Till sonen indirekt och indirekt. Han kör bilen hela tiden utan att betala bensin. Han körde sönder hennes bil som hon slitit för att ha råd med. Hon betalar reparationerna. Han har ingen inkomst så hon skickar honom pengar. Hon köpte ett par trådlösa lurar för 1500 spänn i julklapp till honom plus parfymer i julklapp. 

  • Anonym (Gör slut)

    Jag hade avslutat relationen. Finns inte en chans att jag hade blivit sambo på de villkoren.

  • Studentpappa
    Anonym (Bekymrad) skrev 2019-12-18 09:09:57 följande:

    Se mitt svar ovan om drogerna. 


    Till sonen indirekt och indirekt. Han kör bilen hela tiden utan att betala bensin. Han körde sönder hennes bil som hon slitit för att ha råd med. Hon betalar reparationerna. Han har ingen inkomst så hon skickar honom pengar. Hon köpte ett par trådlösa lurar för 1500 spänn i julklapp till honom plus parfymer i julklapp. 


    Men sätt ner foten, finns inte på kartan att jag hade stått för fiolerna till någon som beter sig som en fjortis trots att hon ska föreställa vuxen. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Gör slut) skrev 2019-12-18 09:12:34 följande:

    Jag hade avslutat relationen. Finns inte en chans att jag hade blivit sambo på de villkoren.


    Villkoren var ju att vi skulle testa ett tag att bo tillsammans. Och eftersom hon hade vuxna barn hemma så var det naturligt att hon bodde hos mig. Hon hade sin hyra och jag min.


    Men nu har det snart gått ett halvår och eftersom grabben inte får tummen ur för att göra något så blir jag ju sittande med att betala för vårt gemensamma boende plus en massa extrakostnader till han får tummen ur för att göra något. Min ekonomi har blivit mycket sämre sen hon flyttade in. Inte bättre.


    Och varför skulle han göra något. Han har gratis mobil, gratis bil och bensin, inga räkningar, inga krav från något håll.


    Jag vill ju inte göra slut eftersom vi funkar så bra ihop, men månaderna går och inget händer. Hon pratar om att vi ska köpa en större lägenhet, designkök med mera. För vilka pengar då om hon inte ens har råd att betala hyra. Om han inte får tummen ur så lär ju det dröja flera år. Det kanske aldrig blir av.

  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Gör slut) skrev 2019-12-18 09:12:34 följande:

    Jag hade avslutat relationen. Finns inte en chans att jag hade blivit sambo på de villkoren.


    Villkoren var ju att vi skulle testa ett tag att bo tillsammans. Och eftersom hon hade vuxna barn hemma så var det naturligt att hon bodde hos mig. Hon hade sin hyra och jag min.


    Men nu har det snart gått ett halvår och eftersom grabben inte får tummen ur för att göra något så blir jag ju sittande med att betala för vårt gemensamma boende plus en massa extrakostnader till han får tummen ur för att göra något. Min ekonomi har blivit mycket sämre sen hon flyttade in. Inte bättre.


    Och varför skulle han göra något. Han har gratis mobil, gratis bil och bensin, inga räkningar, inga krav från något håll.


    Jag vill ju inte göra slut eftersom vi funkar så bra ihop, men månaderna går och inget händer. Hon pratar om att vi ska köpa en större lägenhet, designkök med mera. För vilka pengar då om hon inte ens har råd att betala hyra. Om han inte får tummen ur så lär ju det dröja flera år. Det kanske aldrig blir av.

  • Anonym (Bekymrad)
    Studentpappa skrev 2019-12-18 09:17:25 följande:
    Men sätt ner foten, finns inte på kartan att jag hade stått för fiolerna till någon som beter sig som en fjortis trots att hon ska föreställa vuxen. 

    Japp, det är väl det som är gjort nu. Blev ett jävla krig när hon inte fattade varför jag inte ville låna min leasingbil som hon redan kört 35 mil med eftersom hennes bil stått i 1 månad utan att hon lagat den efter att han totalt kört sönder den utan att laga den.


    Jag kan självklart inte ställa krav på honom. Och det enda jag kan se är att jag ska säga att "antingen betalar du för dig eller så får du flytta hem": 

  • Studentpappa
    Anonym (Bekymrad) skrev 2019-12-18 09:26:13 följande:

    Japp, det är väl det som är gjort nu. Blev ett jävla krig när hon inte fattade varför jag inte ville låna min leasingbil som hon redan kört 35 mil med eftersom hennes bil stått i 1 månad utan att hon lagat den efter att han totalt kört sönder den utan att laga den.


    Jag kan självklart inte ställa krav på honom. Och det enda jag kan se är att jag ska säga att "antingen betalar du för dig eller så får du flytta hem": 


    Förstår det, och samtidigt är det ju svårt att inte vilja vara till lags i en ny relation också. Men henne kan du ju ställa krav på som i sin tur spiller över på sonen. 

    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara medfinansiär till en slacker som ligger hemma och röker holk och pillar sig i arslet. 
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Ska jag köra ut min sambo?