• Anonym (TS)

Jobbkläder som visar för mycket hud

Hej

?Jag är en tjej på 17 år och jobbar extra på en resturang om helgerna vid sidan om gymnasiet.

?

?På jobbet har vi som serverar/värdinnor kläder som vi måste ha på oss. Problemet är att blusen är ganska urringad och jag har väldigt stora bröst (F-kupa). Brösten har även nu svullnat upp ännu mer då jag börjat äta p-piller för två veckor sedan, så vet ej exakt storlek nu.

?

?Jag tycker jag ser lite väldig utmanande ut i mina arbetskläder och många män, gäster och kollegor tittar, ger blickar och kommentarer om att jag är fin osv. Blickar hamnar ofta på mina bröst. Jag blir generad och röd i ansiktet ofta på jobbet pga detta. Har största storleken (L) men ändå sitter den väldigt tight. Eftersom den är så tight stramar den åt och puschar upp brösten jättemycket, så det blir som två bollar ovanpå.

?

?Jag har pratat med chefen och hört om det finns XL eller xxl, men det gör det inte., Jag får tyvärr inte köpa liknande blus själv som är mindre urringad och större för egna pengar, utan måste ha denna, alla måste ha exakt samma kläder. Kan förstå detta då vi har ett litet märke på blusen. På kollegorna ser blusen bra ut och inte alls som på mig. Min stramar jättemycket runt brösten och ser ut som den ska spricka. Blir lätt hål i armhålan då den spänner så mycket över brösten. Min chef sa att jag kunde testa gå ner i vikt på överkroppen. Men jag är 168 och väger 53, så ser mig inte som stor? I byxorna samt kjolen har jag xs.

?

? På mitt gamla jobb (butik) fick man inte ha på sig kläder som visade för mycket. I mina nuvarande arbetskläder tycker jag inte att jag ger intryck av att vara professionell. Dock verkar det vara ok för min chef, trots allt. Min chef är inte så gammal, så kanske ser han inte problemet som en äldre chef hade gjort? Tycker detta är ganska pinsamt och var ganska jobbigt att lyfta diskussionen med honom. Dock sa han att det var ok, och att jag kunde fortsätta ha jobbblusen på mig trots allt.

Har jobbat där sen september men vet inte om jag vill fortsätta pga. kläderna. Gillar inte uppmärksamheten då jag har pojkvän. Dock är det inte så lätt att få extrajobb när man är under 18. Mina föräldrar tycker även jag är duktig som jobbar och pluggar. Har sökt jobb på Ica, men fick inte jobbet. Sökt massa helgjobb. Trivs annars på mitt jobb med uppgifter och kollegor. Men min chef vill inte hjälpa mig.

Har svårt att sova om nätterna då jag oroar mig..

• Svar på tråden Jobbkläder som visar för mycket hud
  • Anonym (alma)

Ha ett tunt linne under.

• CitronTulo

Kan det funka att ha ett linne under som döljer urringningen?

Gissar att din AG är en man och som inte kan relatera till din upplevelse??
    Är verkligen inte okej att be dig "gå ner i vikt runt överkroppen"!!

Finns det inte kläder som passar dig så får de väl special beställa en som passar dina mått!!

• Anonym (Lisa)

Har chefen en chef? Tala med denna i så fall. Jag antar att du inte är fackligt ansluten? Det är givetvis inte ok att behöva ha för små arbetskläder och inte heller att de gör dig utmanande klädd. De får beställa kläder i rätt storlek helt enkelt. Din chef hade blivit krossad av facket, och särskilt med tanke på kommentaren att du ska ?gå ner i vikt på överkroppen?. Herregud. I värsta fall säg upp dig och förklara varför. (Att du blir utsatt för sexuella kommentarer/anspelningar för att de tvingat dig att gå i för små kläder). Berätta för dina föräldrar hur det ligger till!

• Anonym (liten byst)

Använd vitt eller hudfärgat linne under.
    Om du skulle känna dig bekvämare med mindre blickar mot bysten så finns det BH som förminskar.

• MrsJenka

Usch, va trött jag är på såna krögare. Han ser dej med högsta sannolikhet som pengar på ben, och hoppas på att du kommer bringa mycket dricks med dina behag. Jag skulle söka mig till en annan restaurang.

• Anonym (...)

Män, speciellt chefer, inom restaurang är fan inte kloka.. Samma skit överallt. Du är för fan 17 år och han verkar inte bry sig ett piss om hur du mår eller känner. Inom restaurangbranschen behöver man inte ens visa lite hud för att bli tafsad på eller få vidriga kommentarer från fulla män.. Kan tänka mig att det är ännu värre för dig. Men som övriga säger, ha ett linne under som täcker klyftan. Om det spänner för mycket och det inte finns någon lösning hade jag rått dig att byta jobb.. Det finns inget värre än att känna sig obekväm på jobbet.

• Anonym (TS)
    CitronTulo skrev 2019-12-18 10:44:02 följande:

Kan det funka att ha ett linne under som döljer urringningen?

Gissar att din AG är en man och som inte kan relatera till din upplevelse??

Är verkligen inte okej att be dig "gå ner i vikt runt överkroppen"!!

Finns det inte kläder som passar dig så får de väl special beställa en som passar dina mått!!

Har testat linne men det blir alldeles för stor friktion då det är så tight.

Min arbetsgivare är inte så gammal, 30. Så vet inte om han förstår. Han säger att för honom är det ok att jag har jobbblusen på mig och jag är fin i den, samt att jag ska ska strunta i vad andra tycker. Dock tittar han väldigt mycket själv och råka nudda mina bröst en gång.
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2019-12-18 12:07:37 följande:

Har ni ett skyddsombud?

Vad är skyddsombud?
  • BuoBä

Finns det någon vuxen kvinna bland din kollegor som du kan prata med, och som kan hjälpa dig förklara problemet så chefen förstår?

Svar på tråden Jobbkläder som visar för mycket hud