• Wed 18 Dec 2019 11:47
    988 visningar
    33 svar
    33
    988

    Pensionsbluffen !

    Nya pensionsavtalet för 2020 är ju klart och regeringen satsat på dom med sämst
    pension. Dom sk fattigpensionärerna.

    Effekter blir att det spelar ingen roll om du jobbat och bidragit till pensionsystemet hela livet eller inte bidragit till en sketen krona.
    Detta KAN INTE VARA RIMLIGT.

    www.arbetsmarknadsnytt.se/allmanna_nyheter/kritiken-nya-pensionen-gor-det-meningslost-att-jobba_746130.html

    Jämför Åke, 65 år som jobbat svart eller suttit i fängelse hela livet.
    eller Eva 65 år som jobbat som undersköterska hela livet.

    Skillnad i disponibel inkomst 1300 kr / månad  ( 40 kr per dag )

    " skillnad i pension mellan nypensionerad undersköterska (19 500 kronor per månad i pension) och garantipensionär med maximalt bostadstillägg. Beräkningarna inkluderar sänkt skatt för pensionärer. Beräkningen utgår från individ som går i pension 2020. 2019 års pension är framräknad för att illustrera skillnaden mellan pension och garantipension, det är alltså inte en ökning av pensionsnivån i sig."


    Källa: Swedbank

  • Svar på tråden Pensionsbluffen !
  • Wed 18 Dec 2019 11:52
    #1

    Jag kan bidra med mina egna siffor.

    Får 20.600 kr i allmän pension med dagens regler. ( före skatt )
    Har tjänat maximal pensionsgrundande inkomst senaste 25 åren dvs 
    lön över 41.650 kr / mån som är taket

    I mitt exempel:

    Undersköterskan  19.500 kr/mån
    Jag                      20.600 kr/mån

  • Wed 18 Dec 2019 11:57
    #2

    Det kallas respektavstånd och just nu verkar det inte vara någon i den sittande regeringen som vill ta i det. 
    Det finns ju då inget incitament att arbeta deltid eller inom låglöneyrke och hamna lågt i allmän pension om du kan stå helt utanför systemet och ändå få en garantipension på samma nivå.
    Med reservation för att det finns villkor för att få garantipension, den utreds den också. Men ändå.


    Det enda jag hört är att man vill ställa krav på arbetsgivarna att utöka kompensationen via tjänstepensionerna. För det får ju trots allt bara den som arbetat. Har även läst om att utöka avsättningen till allmän pension vilket också baseras på inkomst. 

  • Wed 18 Dec 2019 12:24
    #3

    Det enda man kan glädjas åt är att vårt system i alla fall är finansierat.

    De flesta pensionssystem utomlands består bara av "löften" om en framtida hög pension. Sen kan man rent matematiskt se att det aldrig kommer hålla.

  • Wed 18 Dec 2019 13:29
    #4
    karlander skrev 2019-12-18 12:24:19 följande:

    Det enda man kan glädjas åt är att vårt system i alla fall är finansierat.

    De flesta pensionssystem utomlands består bara av "löften" om en framtida hög pension. Sen kan man rent matematiskt se att det aldrig kommer hålla.


    Samtliga Nordiska länder har högre pensioner och robust finansiering.
    Du kan inte jämföra oss med ej jämförbara länder.


  • Moa92
    Wed 18 Dec 2019 13:40
    #5

    Vad jag hört så är det bara invandrare som ska få full pension oavsett om de jobbat eller inte. Har du källa på att det även gäller svenskar?

  • Wed 18 Dec 2019 13:51
    #6

    De flesta ålderspensionärer får dock inte maximalt bostadstillägg. Snittet för ålderspensionärer är att få 2500 kr i bostadstilläggg (trots detta ska bostadstillägget höjas med nästan en hel tusenlapp, från 5600 till 6500, i Januari, och reglerna i allmänhet blir mer frikostiga).


    I have a growing lack of disgust for you
  • Wed 18 Dec 2019 14:02
    #7
    Moa92 skrev 2019-12-18 13:40:24 följande:

    Vad jag hört så är det bara invandrare som ska få full pension oavsett om de jobbat eller inte. Har du källa på att det även gäller svenskar?


    Invandrare som inte arbetat ihop pension/garantipension har ett annat system
    som kallas äldreförsörjningsstöd.  Staten betalar för att inte kommunerna
    skall få ta hela bördan.  Ersättningen motsvarar försörjningsstöd ( sossbidrag )

  • Wed 18 Dec 2019 14:04
    #8
    Aniiee skrev 2019-12-18 13:51:27 följande:

    De flesta ålderspensionärer får dock inte maximalt bostadstillägg. Snittet för ålderspensionärer är att få 2500 kr i bostadstilläggg (trots detta ska bostadstillägget höjas med nästan en hel tusenlapp, från 5600 till 6500, i Januari, och reglerna i allmänhet blir mer frikostiga).


    Stämmer.  Du måste ha en pension som ligger på 9.000 kr/mån eller
    mindre för att få dagens max 5500 kr i bostadstillägg.

    Jag tycker ändå att skilnaden mellan en person som slitit hela sitt liv och en
    som inte bidragit är upprörande låg. Därav rubriken.
  • Wed 18 Dec 2019 14:11
    #9
    Moa92 skrev 2019-12-18 13:40:24 följande:

    Vad jag hört så är det bara invandrare som ska få full pension oavsett om de jobbat eller inte. Har du källa på att det även gäller svenskar?


    Källa?
    Pensionsmyndigheten finner jag för trovärdig och säker källa:
    www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
  • Moa92
    Wed 18 Dec 2019 14:32
    #10
    Anotherone skrev 2019-12-18 14:11:28 följande:

    Källa?

    Pensionsmyndigheten finner jag för trovärdig och säker källa:

    www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension


    Och det gäller även svenskar?
Svar på tråden Pensionsbluffen !