• FuckGoggleAskMe

Laktosfritt och smör eller margarin - Hjälp!

Julfrukost i sonens skola närmar sig, och han ska fixa frukost till en tjej som är laktosintolerant, men vill bl.a. ha smör på brödet. Jag vet noll om laktosintolerans, är vanligt smör ok? Är vanliga smörgåsmargariner ok? Kanske en dum fråga men har noll kunskap om detta.

• Svar på tråden Laktosfritt och smör eller margarin - Hjälp!
  • Fjäril kär

Det finns laktosfritt smör, tex Bregott. Står på samma hylla som övriga laktosfria mjölkprodukter

• Anonym (jo)

Många laktosintoleranta kan äta vanligt bordsmargarin/smör.

• Fjäril kär
    Anonym (jo) skrev 2019-12-18 19:01:40 följande:

Många laktosintoleranta kan äta vanligt bordsmargarin/smör.

Mycket dumt att chansa!
  • FuckGoggleAskMe
    Fjäril kär skrev 2019-12-18 19:00:05 följande:
    Det finns laktosfritt smör, tex Bregott. Står på samma hylla som övriga laktosfria mjölkprodukter

Ok, så vanligt smör innehåller alltså laktos (som jag trodde) men det finns speciellt laktosfritt smör? Tack, ska kolla. Vi bor inte i Sverige, så Bregott funkar inte men borde finnas liknande här. Tycker annars att skolan har en trevlig idé, alla barn önskar sig en god frukost, och sen lottar de om vem som fixar vems frukost! Och så äter de frukost tillsammans just innan jul.
  • FuckGoggleAskMe

Nästa dumma följdfråga: hur ser jag om ett smörgåsmargarin innehåller laktos? De är ju inte märkta med laktos el.dyl. här, utan det står om kolhydrater, fetter m.m. Kanske det finns speciella produkter på affären märkta laktosfri, men märkningarna här är långt ifrån som i Sverige och kanske vårt strandardmargarin funkar. Tack!

• Disa35
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-18 19:19:45 följande:

Ok, så vanligt smör innehåller alltså laktos (som jag trodde) men det finns speciellt laktosfritt smör? Tack, ska kolla. Vi bor inte i Sverige, så Bregott funkar inte men borde finnas liknande här. Tycker annars att skolan har en trevlig idé, alla barn önskar sig en god frukost, och sen lottar de om vem som fixar vems frukost! Och så äter de frukost tillsammans just innan jul.
    Trevlig idé Glad

Vanligt smör och margarin innehåller nästan ingen laktos, och brukar gå alldeles utmärkt att äta för den som är laktosintolerant.
    Annars finns det säkert laktosfritt där du bor - titta efter Valio; finskt märke med stort laktosfritt sortiment.
  • Anonym (jo)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-18 19:26:27 följande:

Nästa dumma följdfråga: hur ser jag om ett smörgåsmargarin innehåller laktos? De är ju inte märkta med laktos el.dyl. här, utan det står om kolhydrater, fetter m.m. Kanske det finns speciella produkter på affären märkta laktosfri, men märkningarna här är långt ifrån som i Sverige och kanske vårt strandardmargarin funkar. Tack!

Smör och margarin innehåller knappt någon laktos överhuvudtaget.
  • Pierott
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-18 19:26:27 följande:

Det brukar stå på förpackningen att den är laktosfri:)
  • Disa35
    Pierott skrev 2019-12-18 19:29:05 följande:
    Ordet laktos kommer dessutom från latin, så det kommer att stå typ laktos på förpackningen
  • FuckGoggleAskMe
    Pierott skrev 2019-12-18 19:29:05 följande:

Disa35 skrev 2019-12-18 19:34:57 följande:
    Ordet laktos kommer dessutom från latin, så det kommer att stå typ laktos på förpackningen

Nja, eftersom vi inte bor i Sverige, är nog märkningen inte så glasklar. Men tack alla för tankar om detta. Vet att min vanliga livsmedelsbutik har en halv hylla med laktosfri mjölk, men kanske finns det mer att upptäcka. Och ska kolla lite på margarin etc. Känner inte denna tjej eftersom hon går i parallellklassen men jag och min son vill ju naturligtvis att allt blir perfekt! Passar på att skicka lite styrka till alla som måste tänka på laktosfritt varje dag!
  • BuoBä
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-18 20:15:51 följande:

Nja, eftersom vi inte bor i Sverige, är nog märkningen inte så glasklar. Men tack alla för tankar om detta. Vet att min vanliga livsmedelsbutik har en halv hylla med laktosfri mjölk, men kanske finns det mer att upptäcka. Och ska kolla lite på margarin etc. Känner inte denna tjej eftersom hon går i parallellklassen men jag och min son vill ju naturligtvis att allt blir perfekt! Passar på att skicka lite styrka till alla som måste tänka på laktosfritt varje dag!

Det kan vara märkt med "vegan" eller "non-dairy" (eller vad motsvarande heter där du bor).

Det enklaste är väl att ringa och fråga föräldrarna vad de köper. Vissa tål en del medan andra reagerar på små mängder. Tråkigt om barnet får svår magknip eller måste tillbringa resten av dagen på toa...

Tänk på att även bröd kan innehålla mjölk.
  • FuckGoggleAskMe
    BuoBä skrev 2019-12-18 20:25:14 följande:
    Det kan vara märkt med "vegan" eller "non-dairy" (eller vad motsvarande heter där du bor). Det enklaste är väl att ringa och fråga föräldrarna vad de köper. Vissa tål en del medan andra reagerar på små mängder. Tråkigt om barnet får svår magknip eller måste tillbringa resten av dagen på toa... Tänk på att även bröd kan innehålla mjölk.

Oj, bröd också ... kanske jag borde leta reda på denna tjejs föräldrar, trots att det kan bli krångligt ... tror inte märkning här är så bra ...
  • Disa35
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-18 20:36:18 följande:

Oj, bröd också ... kanske jag borde leta reda på denna tjejs föräldrar, trots att det kan bli krångligt ... tror inte märkning här är så bra ...
    Välj grovt eller halvgrovt bröd. Det är bara vitt bröd som bakas med ganska beskedliga mängder mjölk.
    Var i världen bor du?
  • Giftskåneman

Enklast är att köpa vegetabiliskt smörgåsmargarin, räkna att allt med mjölk innehåller laktos

• Disa35
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-18 20:36:18 följande:

Om du vill så kan du PM:a mig. Jag hittar det här på nolltid, jag lovar.
Svar på tråden Laktosfritt och smör eller margarin - Hjälp!