Brysselkex
1 Sats
200 g Smör
3/4 dl Socker
1 dl Potatismjöl
3 1/2 dl Vetemjöl
1 ts Vaniljsocker Pärlsocker ev färgat med röd Hushållsfärg (44 st kakor)
Arbeta ihop alla ingredienserna till en smidig deg. Färga eventuellt pärlsockret med lite röd färg och några droppar vatten. Rulla ut degen till en rulle, 3-4 cm i diameter. Rulla mot slutet i pärlsocker och ställ den kallt att stelna. Skär rullen i cirka 1/2 cm tjocka skivor och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 175° cirka 15 min
Chokladflödekaka (med "inbyggd" chokladsås)
1 Kaka
4 dl Mjöl
1/2 ts Salt
3 dl Socker
4 ts Bakpulver
5 tb Kakao
2 1/2 dl Mjölk
2 ts Vaniljsocker
4 tb Smält margarin
2 dl Grovhackade nötter
Ovanp
2 dl Socker
2 dl Farinsocker
4 tb Kakao
1/2 l Vatten; kokande
Blanda ovanstående (utom det som ska vara ovanpå) och häll i smord men ej bröad form.
Blanda socker, farinsocker och kakao och häll över smeten (JA, det _ska_ vara torrt).
Häll det kokande vatten över (ser knäppt ut, jag vet
Ställ in härligheten ca 55 minuter mitt i ugnen (175 grader)
PS! Allt ser konstigt ut, men ur den "vattniga röran" kommer det att resa sig en chokladkaka med "inbyggd" chokladsås. Serveras (rumstempererad) med vispad grädde direkt ur formen.
Mycket gott, men inte helt kalorifritt !
Chokladpuddingskaka
12 Portioner
3 1/2 dl Vetemjöl
1 3/4 dl Socker
3 tb Kakao
1 tb Bakpulver
1/4 ts Salt
1 3/4 dl Mjölk
3 tb Olja
1 1/2 ts Vaniljsocker
3 dl Socker
6 tb Kakao
5 1/3 dl Vatten; kokande
Sätt ugnen på 175°. Blanda mjöl, socker, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt. Blanda ner mjölk och olja, rör tills smeten är slät. Häll upp i smord form. Blanda socker och kakao. Rör ner det kokande vattnet, lite i taget. Häll blandningen jämnt över smeten i formen. Grädda i 30 minuter eller tills kakan är klar.
Fransk Äppelkaka
12 Bitar
2 1/2 dl Vetemjöl
100 g Smör eller margarin
1 tb Vatten
Fyllning
2 Stora äpplen
3 tb Strösocker
1 dl Aprikospure
Montera kniven. Mät upp vetemjölet i skålen. Lägg i fettet, skuret i kuber. Sätt till vattnet. Blanda hastigt ihop degen. Låt den vila i kylskåp ca. 1 tim. Kavla sedan ut degen tunt till en rund kaka ca 22 cm i diameter. Skala och kärna ur äpplena, skär dem i fyra delar. Montera skivaren. Skiva äpplena och lägg dem på degen. Strö över sockret. Grädda i 225 grader i ca 30 min. Bred aprikospure över den ännu varma kakan. Servera med vispad grädde som efterrätt eller till kaffet.
En kaka räcker till ca 12 bitar.
Fruktsnibbar
1 Sats
50 st
200 g Smör
3/4 dl Socker
1/2 dl Potatismjöl
4 dl Vetemjöl
1 dl Suckat och apelsinskal, Blandat
1/2 dl Sötmandel, finhackad
Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg och rulla ut till trekantiga längder. Ställ dem kallt att stelna. Skär i knappt 1/2 cm tjocka skivor och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i
175 grader cirka 12 minuter.