• Anonym (Orolig)

Tunga lyft = missfall?

Okej, nu blir jag sjukt orolig här..

Lyfte idag en riktigt tung sopsäck (tänk er så pass tung att man måste stanna och pausa efter en stund) och bar den ett tiotal meter samt lyfte upp den igen ganska högt för att slänga den i en tunna.

Nu fick jag veta att fostret kan dö om man lyfter tungt, suck.. Har ju hört att man ska undvika tunga lyft i graviditeten men jag trodde det mest gällde när magen börjat växa och för att skona sitt eget bäcken.

Fan, nu tycker jag att det gör ont i magen :(

• Svar på tråden Tunga lyft = missfall?
  • Nonym

Har du en normal graviditet har du inget att oroa dig för..

Lyfte regelbundet över 70 kg fram till sju månader innan jag fick min dotter.. och då gick jag med sammandragningar pga uvi från vecka 18 till vecka 26 ungefär..

• Anonym (Nja...)

Inte vid en normal graviditet. Jag var förbjuden att lyfta tungt vid mina sista graviditeter, men det berodde på att de var högriskgraviditeter. Har b.m och läkare inte sagt annat kan du nog vara ganska lugn.

• BDN

För din egen skull. Framförallt för ditt bäcken. Barnet kan inte dö av att du lyfter tungt på gymmet. Träning orsakar inte missfall.

• Anonym (Orolig)

Okej, verkar komma från en dansk studie. Iofs läser jag nu att det mest verkar vara riskfyllt om man gör upprepade lyft per dag. Samtidigt att man max bör lyfta 20 kg åt gången...

Jag har ingen högriskgraviditet och är hyfsat stark sedan innan, men antar jag får ta det lugnt i fortsättningen ändå...

• Anonym (Oroa dig inte)

Inget barn dör per automatik för att du lyfter tungt. I Sverige finns det ingen gräns för hur mycket du får lyfta, men jag tror att ex. Danmark har gränser. Dessa gränser är däremot rätt höga och det finns inte så många studier som danskarna grundar deras riktlinjer på.

Det är säkert att träna, lyfta tung, ha sex (m.m) som gravid även fast det finns seglivade myter som kan säga tvärtom. Den enda anledning till att du skulle få förbud gällande aktiviteter och tunga lyft är ifall du har en högriskgraviditet av något betydande slag alternativt erfarar en graviditetskomplikation som kan förvärras av diverse aktiviteter. Så länge som din läkare eller barnmorska inte förmedlat liknande förbud så kan du simma lugn. Lycka till :)

• Anonym (Undulat)

Det är nog ingen fara! Ett foster tål mer än man tror men med lite sunt förnuft så kommer man längre har jag hört..

• Anonym (nej)

Om man ska lita på hälften av lite äldre filmer (säger inte att du gör, bara drar en parallel), så ska man få ett missfall i v. 5 om man ramlar i trappan

• Rödtjärnens Anna

Jag talade med både barnmorskor och läkare och samtliga gav mig sitt godkännande att lyfta tungt. Jag jobbade både inom äldreomsorgen och i skogen under stora delar av graviditeten. Efter v. 35 drog jag ner på lyft då det inte kändes okej i höfterna att lyfta tungt.

Svar på tråden Tunga lyft = missfall?