Vi som planerar äggdonation 2020
Ska man kolla upp hormonnivåerna med blodprov på egen hand när man fått pluss? Man vill ju göra allt för att det ska förbli så ????
Tacksam för alla svar
Ska man kolla upp hormonnivåerna med blodprov på egen hand när man fått pluss? Man vill ju göra allt för att det ska förbli så ????
Tacksam för alla svar
Tittar in här igen för att kolla läget med er :) Har skummat igenom alla inlägg sedan sist;
Stort grattis glommernamnet!
Tråkigt med strecket som försvann GrodanS77 :/
Jag har följt Lettlands uppdateringar över vilka nationaliteter som släpps in i landet, nya listor släpps varje fredag. Jag är inte exakt med på hur de räknar, men siffran måste vara under 16 för att man ska få resa dit. Sverige har legat markerat med rött (150, 70, 60, 40 de senaste veckorna), men har sjunkit stadigt och är idag nere på 20! Det innebär förhoppningsvis att vi som gör behandling på AVA Riga kan fortsätta vår behandling snart :D
Progesteronsprutorna kör inte de svenska klinikerna med.Ska du ta dem efter plus också?
Jag har nog inte skrivit en uppdatering. Varit mycket och har haft svårt att greppa att vi faktiskt kom iväg och sedan sätta sig in all medicin. Var första ÄD för mig.
Äggplock och insättning har skett så väntar på testdagen. Två AA kvalitet på embryona varav ett sattes in (dag 4 otroligt nog) så väntar på rapport om hur många som ska frysas.
De valde att fokusera på rätt dag av äggplock istället för att sätta in på dag 5. Först blev jag orolig men till slut gick det bra.
Känningar är ju tyvärr ingen idé med mitt tillstånd (har graviditetssymptom jämt haha).
Ja, det har med sköldkörteln att göra men blev värre än någonsin med IVF-behandlingen. Reagerar hemskt på fukt. Vätskedrivande medicin är tyvärr inte bra så det tar jag inte utan tar naturligt preparat (men inte just nu så klart), till exempel: www.weightworld.se/retenix.html
Om du gillar vattenmelon så ska du passa på och äta en hel del nu, nyttigt och vätskedrivande!
Jag äter faktiskt inte kortison, har inte fått det på listan av mediciner. Men frågade om medicinerna kan sätta ned immunförsvaret eftersom jag läst att flera kvinnor blir förkylda efter ET eller om kroppen känner av att något är annorlunda.
Det är så svårt, jag vet inte vad jag ska leta efter. Jag mår nästan för bra känns det som (bortsett från förkylning), jag mådde värre innan insättning. Så jag tror inte detta har gått vägen.
Det känns inget vidare, är väldigt orolig över detta med förkylningen och att jag inte känner något. Undrade om det var normalt att inte ha några blödningar eller klumpar av Crinone och då fick jag typ "tillsägelse/uppmuntran" från kliniken, haha. De menar på att det är för att kroppen tar upp medicinerna och att det är tillräckligt med hormoner. Det var ju en hel föreläsning ifall jag skulle blöda så är helt inställd på blödningar och bedrest eftersom det lät så vanligt.
Angående membra, är övertygad att min näsa hade fallit av i vintras utan detta haha. Slemhinnorna var inte att leka med då.
The Ordinary, jag använder inte solskyddsfaktor förutom i min foundation/bb kräm/cc kräm. Puder använder jag inte längre (nu när jag blivit äldre tycker jag bara det ser kakigt ut på mig). Precis som du är jag inte förtjust i solskyddsfaktor och använder det bara i ansiktet om jag är på solsemester vid stranden typ.
Kan du inte använda produkterna som behöver solskyddsfaktor på kvällen och återfuktande på dagen?
Tror the Ordinary har en SPF kräm och i deras foundation finns spf (har nyligen beställt den för att testa). Jag är ju förtjust i smink och hudvård även om jag sminkar mig lätt.
Aha, det vågar jag inte. Tycker det är jobbigt med doseringen jag har.
Methacin är tydligen något anti-inflammatoriskt vilket kan förklara att min ständiga värk (visst är det roligt med sköldkörtelproblematik? ;)) är borta och Clexane är blodförtunnande. Ges inte det här? Vad tar man i så fall?
Ja, kände en sådan lättnad för det åtminstone.
Jag har förstått det som att det blir tre ÄD donationsförsök i så fall.
Precis om nu det skulle bli syskon skulle jag gärna vilja att det är samma eftersom vi lagt ner så mycket tid på allt och vi är så nöjda med valet.
Jag har faktiskt ingen aning om hur det går till så har samma frågor till kliniken
Om jag har förstått avtalet korrekt så blir man gravid så mister man resterande försök men gärna för mig. Så för syskon antar jag att man börjar om.
Jag har en son genom ÄD som föddes 2015 och han vet att vi fått ett ägg från en annan kvinna för att mina ägg är trasiga. Vi har pratat så med honom från start, typ 2 års åldern. Har har böcker om hur barn blir till och rättar kompisar och fröknar när de säger att barn blir till när mammor och pappor är kära osv. Han förklarar det kliniska kring ägg och spermier samt att det kan vara två pappor eller två mammor eller en ensam mamma. Dock har jag aldrig hört honom säga till andra att han kommit till genom ett lånat ägg. Vi har berättat för våra närmsta men det är många i bekantskapskretsen som inte vet just utifrån tanken att han ska äga sin historia. Detta har funkat för oss då det är en öppen dialog i våra vardagliga relationer och situationer som avdramatiserat det hela och ingen i vår närhet uttrycker någonsin några funderingar kring hans ursprung. Får tvärt om ofta höra att han är lik mig osv, fastän de vet att vi inte delar DNA. Tänker att många kommer bli överrumplade den dagen han utan omsvep säger att jag fått låna hans ägg, men för honom kommer det vara det mest naturliga i värden så det kommer inte vara en grej för honom, vilket är mitt mål. Han som varit allvarligt sjuk ser det lika naturligt att prata kring vart andra barn haft sin cancer, då han utgår ifrån att verkligeheten är sådan att en del föräldrar får låna ägg och en del barn har cancer <3 Hoppas ni hittar ett förhållningssätt som funkar för er! Min erfarenhet att tankarna mest snurrade innan jag fick barn, medan det nu inte är något betyder något.
Kan förstå tankarna om du har biologiska barn sen tidigare. Men det är också lite vad man gör det till.
För vår del så blev det naturligt att berätta för de närmsta att äd var aktuellt när det inte gick med ivf eftersom de visste att vi gjorde ivf. Sen har fler och fler fått veta längst vägen. Till o med de flesta av mina arbetskamrater vet. Passar på att upplysa folk lite . Dottern är nu två och vi har då o då som godnattsaga berättat om vår längtan och resa kring att få henne. Att vi har fått ett ägg av en annan tjej som sen fick bo i mammas mage för att bli henne. Det ska vara en naturlig del av henne tycker vi, att hon alltid har vetat om det. Hon ska höra och förstå från oss först. Vi vill inte ha det hemligt för det är då vi känner risken finns att det ska uppfattas som något ?konstigt och udda? från hennes sida sen när hon är tillräckligt gammal att förstå.
tack! Ja jag har plussat; borde nu vara i vecka 5+6. Testade 11/8, alltså två veckor sedan nu. Men allt känns sååå osäkert så har svårt att tro på det. Mest är jag orolig för att det kommer lite då och då små svarta/bruna prickar av koagulerat blod i Crinonen, det känns läskigt.
Jag har ju kontakt med min sköterska hos Olga angående detta och hon ger mig direktiv, men ändå; vad betyder det?? Är det kört nu eller? jag måste nog köpa ett nytt gravtest idag o prova,...