Fertilitetsresa skrev 2020-01-08 21:29:58 följande:
Kan någon förklara kopplingen mellan Trombyl coh Fragmin och ÄD? Och vad gör de båda läkemedlen?
Vilka kan ha fördel att ta dessa läkemedel?
Jag har förstått att det har med preeklampsi och högt blodtryck att göra? Jag fick preeklampsi förra graviditet - ÄD men också tvillinggraviditet så det var extra hög risk att jag skulle få det.
Men har det betydelse för att öka chanserna att bli gravid under ÄD??
Både Trombyl och Fragmin fungerar blodförtunnande och Trombyl kan förhindra ev blodpropp när embryot försöker fästa eller sen i navelsträngen. Men Trombyl kan aldrig lösa upp en redan bildad blodpropp. Men det kan däremot Fragminsprutor göra. Man använder ofta båda samtidigt, eftersom de ger bättre effekt när de samarbetar.
För de som har en blodkoagulationssjukdom eller tidigare fått en propp är det obligatoriskt att använda både Trombyl och Fragmin innan, under och efter graviditet.
Kvinnor som har överaktivt immunförsvar (där kroppen aktivt försöker förhindra graviditet eller döda embryot (immunförsvaret ser embryot som en cancercell/inkräktare) så använder man både Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp för att lugna immunförsvaret.