• Jossan79

    Ev skilsmässa - sälja huset

    Hej!

    Jag är i valet och kvalet om jag ska lämna min efter många jobbiga stormiga år. Hur som helst behöver jag lite hjälp med det ekonomiska.

    Vi äger ett hus tillsammans med lån på 3400 000.

    Ingen av oss har råd att köpa ut den andra och således behöver villan säljas vid en skilsmässa.

    För 3 år sen fick vi en bakvärdering på 4,500 000. Sen dess har gjort iordning trädgården och byggt ett dubbelgarage. Ligger i ett populärt område och jag hoppas vi skulle kunna få någonstans omkring 5,5 miljoner (kanske tom mer vid rätt köpare).

    Sen har vi ett fritidslån på en båt på ca 120.000 (båten borde kunna säljas för omkring 200.000)

    Inga andra ägodelar av större värde. Varsin förmånsbil via jobbet så inget vi äger.

    Hur mycket kan jag räkna med att få ut ungefär att använda som kontantinsats till ett nytt boende?

    Tycker det är svårt då jag inte alls är insatt på vad som blir över efter skatter, avgifter och så.

  • Svar på tråden Ev skilsmässa - sälja huset
  • MeandHim

    Nu är inte jag så insatt men tänk på att mäklare kostar, skatt och att ni ska dela på vinsten så det blir oftast mindre än vad man kanske tror.

  • Jossan79

    Ja det vet jag men tänkte att någon var lite insatt och kunde ge mig en summa mellan tummen och pekfingret.

  • XLinaX

    Hej. Här får du svar i grova drag.

    Säg att du köpt ett hus för 3 miljoner och säljer det för 5 miljoner, då har du gjort en vinst på 2 miljoner. På dessa 2 miljoner ska du betala en skatt på 22%.

    Men innan du betalar skatt på din vinst får du dra av mäklarens arvode (som är ca 5% av försäljningspriset). Du får även göra avdrag om ni tex gjort en utbyggnad eller andra förbättringar på huset. Så i slutändan kanske skatten blir på tex 1,5 milj om ni har avdrag för 0,5 milj. Kvitto krävs dock.

    Om du i detta exempel har lån på 3 milj måste ju även dessa dras bort innan du ser vad som blir kvar.

    Så för att vi ska kunna hjälpa dig med några bättre beräkningar efter olika försäljningsbelopp behöver vi veta inköpspris och kostnaden för förbättringar som du har kvitto på.

  • Håkan på Öland

    Du har redan fått några frågor som du ännu inte svarat på ser jag. Men jag kan svara på mäklararvodet. Om ni inte lyckas att förhandla ner mäklararvodet så ligger det på 10% av det slutgiltiga försäljningspriset. Varken mer eller mindre. Alla större mäklare som är anslutna till Mäklarsamfundet tar 10%.

  • XLinaX
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 04:49:54 följande:

    Du har redan fått några frågor som du ännu inte svarat på ser jag. Men jag kan svara på mäklararvodet. Om ni inte lyckas att förhandla ner mäklararvodet så ligger det på 10% av det slutgiltiga försäljningspriset. Varken mer eller mindre. Alla större mäklare som är anslutna till Mäklarsamfundet tar 10%.


    Vi har precis sålt en fastighet och mäklararvodet förhandlades till 5%.

    Menar du verkligen att det är vanligt att man betalar 400 000 kr i arvode om man säljer en villa för 4 miljoner?? Man borde blivit mäklare..
  • Håkan på Öland
    XLinaX skrev 2019-12-22 05:03:51 följande:
    Vi har precis sålt en fastighet och mäklararvodet förhandlades till 5%.

    Menar du verkligen att det är vanligt att man betalar 400 000 kr i arvode om man säljer en villa för 4 miljoner?? Man borde blivit mäklare..
    10% är väl den vanligaste utgångsprocenten mäklarna tar. Ett betydligt bättre alternativ är att sälja privat och låta mäklaren sköta pappersarbetet.

    Om du endast vill anlita en mäklare som sköter allt pappersarbete i affären, ett så kallat skrivuppdrag så kan du räkna med att det kostar ca 10.000 kr upp till 25.000 kr.
  • Jossan79
    Limeblad skrev 2019-12-21 23:35:09 följande:

    Vad köpte ni det för? Utan den siffran går det inte räkna ut skatten.


    Köptes för 1,3 miljoner- lånades till för att renovera och bygga ut för några PR sedan.
  • Jossan79
    XLinaX skrev 2019-12-22 00:31:01 följande:

    Hej. Här får du svar i grova drag.

    Säg att du köpt ett hus för 3 miljoner och säljer det för 5 miljoner, då har du gjort en vinst på 2 miljoner. På dessa 2 miljoner ska du betala en skatt på 22%.

    Men innan du betalar skatt på din vinst får du dra av mäklarens arvode (som är ca 5% av försäljningspriset). Du får även göra avdrag om ni tex gjort en utbyggnad eller andra förbättringar på huset. Så i slutändan kanske skatten blir på tex 1,5 milj om ni har avdrag för 0,5 milj. Kvitto krävs dock.

    Om du i detta exempel har lån på 3 milj måste ju även dessa dras bort innan du ser vad som blir kvar.

    Så för att vi ska kunna hjälpa dig med några bättre beräkningar efter olika försäljningsbelopp behöver vi veta inköpspris och kostnaden för förbättringar som du har kvitto på.


    Tack - huset köptes för 1,3 miljoner (på den tiden man kunde låna til hela summan) Lånade1,7 för större utbyggnad och renovering av snickare så den summan har vi väl kvitton på antar jag. Resten av lånet är för mindre renoveringar samt garaget (också snickare).
  • sextiotalist
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 04:49:54 följande:

    Du har redan fått några frågor som du ännu inte svarat på ser jag. Men jag kan svara på mäklararvodet. Om ni inte lyckas att förhandla ner mäklararvodet så ligger det på 10% av det slutgiltiga försäljningspriset. Varken mer eller mindre. Alla större mäklare som är anslutna till Mäklarsamfundet tar 10%.


    5 % är det vanligaste, vs
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 05:09:44 följande:

    10% är väl den vanligaste utgångsprocenten mäklarna tar. Ett betydligt bättre alternativ är att sälja privat och låta mäklaren sköta pappersarbetet.

    Om du endast vill anlita en mäklare som sköter allt pappersarbete i affären, ett så kallat skrivuppdrag så kan du räkna med att det kostar ca 10.000 kr upp till 25.000 kr.


    5 % är det som de jag känner fått betala och detta är rätt vanligt i Stockholm, källa en god vän som arbetar som mäklare i Stockholm
  • Limeblad
    sextiotalist skrev 2019-12-22 08:08:25 följande:

    5 % är det vanligaste, vs5 % är det som de jag känner fått betala och detta är rätt vanligt i Stockholm, källa en god vän som arbetar som mäklare i Stockholm


    Är det här med 5% (eller ännu värre 10%) något som gäller villor? Har aldrig hört talas om att någon betalat så högt mäklararvode men då känner jag bara personer som sålt lägenheter i Stockholmsområdet. Upplevde att jag som betalade 3,5% fick en dålig deal så det går absolut att pruta ner arvodet.

    Ts, sammanställ alla kostnader ni renoverat för. Det är så pass stor del av värdeökningen att annars riskerar ni på tok för hög skatt. Jag tror (obs inte säker) att man kan yrka avdrag för kostnader man inte har kvitto på om man skriver i deklarationen att det är uppskattade kostnader. Det är tyvärr bara kostnader från de senaste fem åren som räknas.
  • Bagar Bengtsson
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 05:09:44 följande:
    10% är väl den vanligaste utgångsprocenten mäklarna tar. Ett betydligt bättre alternativ är att sälja privat och låta mäklaren sköta pappersarbetet.

    Om du endast vill anlita en mäklare som sköter allt pappersarbete i affären, ett så kallat skrivuppdrag så kan du räkna med att det kostar ca 10.000 kr upp till 25.000 kr.

    Oj, var har ni haft för mäklare? Jag har sålt både villa och lägenhet och arvodet har legat runt 1-2% för lägenheterna och 2,8% för villan.

    Avdrag kan göras på allt inom 5 år, för utbyggnaden är det längre tid (tror det inte ens finns en tidsgräns).
    Tänk på att om du använt ROT-avdrag så kan du ändå göra avdrag för den delen som INTE blivit avdrag på (Jobb för 1000kr, 30% rot =700kr att dra av från vinst)


     

  • Noname00
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 04:49:54 följande:

    Du har redan fått några frågor som du ännu inte svarat på ser jag. Men jag kan svara på mäklararvodet. Om ni inte lyckas att förhandla ner mäklararvodet så ligger det på 10% av det slutgiltiga försäljningspriset. Varken mer eller mindre. Alla större mäklare som är anslutna till Mäklarsamfundet tar 10%.


    Detta stämmer inte dom har oftast en fast avgift, och sedan provision på allt över utgångspriset.
    i ditt exempel så hade man fått betala 500k när man säljer ett hus för 5 miljoner, eller en miljon för ett hus med slutpris 10 miljoner och det är det ingen mäklare som tar.
  • Kverulant67
    Håkan på Öland skrev 2019-12-22 04:49:54 följande:

    Du har redan fått några frågor som du ännu inte svarat på ser jag. Men jag kan svara på mäklararvodet. Om ni inte lyckas att förhandla ner mäklararvodet så ligger det på 10% av det slutgiltiga försäljningspriset. Varken mer eller mindre. Alla större mäklare som är anslutna till Mäklarsamfundet tar 10%.


    Vad dillar du om???
    Vi sålde våran villa för ca 7 miljoner och betalade ca 100 000 i mäklararvode. Då till en av det största mäklarfirmorna i Sverige, detta i Gbg-området.
Svar på tråden Ev skilsmässa - sälja huset