• Anonym (På CD med dig)

Renovering el i huset

Köpte hus i höstas som vi nästan precis flyttat in i. Reagerade på att många elinstallationer såg väldigt gamla ut.

Hade gärna dragit om allting då man vill ha in nya uttag och ta bort vissa osv. Fanns vissa proppar som var borttagna, verkar vara "döda" ledningar.

Är det ekonomiskt rimligt att dra hit en elektriker att dra om alla elkablar i huset? Finns ju inget elschema och färger på kablarna tycks sakna logik.. Så lär ju ta ett tag.

Man ska ju tydligen renovera ledningar i huset emellanåt och lär väl inte ha gjorts sedan buggning på 58-60 talet.

• Svar på tråden Renovering el i huset
  • Anonym (Hanna)

Värt och värt, klart de är värt de så ni har ett elsäkert hus, men ja, de kostar en del.

• Studentpappa

Ska du dra om elen spelar väl inte det någon roll vad som sitter där idag har för färg. Då drar du ju ändå nytt från centralen, att det är en salig röra talar väl för att det är vettigt att utföra.

Du kommer ju inte få något mervärde som att byta värmekälla kanske men att veta att elen är i gott skick är ju trevligt. Sen att ha skyddsjordade uttag och en jordfelsbrytare är väl inte heller så dumt. Det är rimligt att ta dit en elektriker ja, det är inget man ska göra själv om du inte har behörighet.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Kg)

Klart du ska dra dit en elektriker och inte själv börja fibbla.

• Anonym (.)

Det rimliga är väl att ta dit en elektriker och besikta anläggningen, och så får hen bedöma vad som bör bytas och vad som bör lämnas kvar.

• Yassas

Naturligtvis ska ni fixa elen. Ni ringer runt till olika elfirmor, förklarar vad som behöver göras och ber om offerter. Det kan skilja många tusenlappar för samma jobb.

Vi betalade 40 000 för ny elcentral, installation av jordfelsbrytare, fixa jord som redan var draget men inte installerat samt nya uttag i hela hemmet. Vi bor i tvåvåningsradhus på 105 kvadratmeter.

• Anonym (qwerty)

Ett alternativ är att dra elen själv. Det enda du egentligen måste vara behörig elektriker till är att koppla in elen.

• riboflavin

För oss kostade nya centraler, nya ledningar, uttag och ett antal armaturer i 2 hus, en ladugård, ett par sidobyggnader och ett garage knappt 60 000 kr totalt. Så det var ju inga stora kostnader i hussammanhang.

Väl investerade kronor.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Studentpappa
    riboflavin skrev 2019-12-25 15:04:13 följande:

För oss kostade nya centraler, nya ledningar, uttag och ett antal armaturer i 2 hus, en ladugård, ett par sidobyggnader och ett garage knappt 60 000 kr totalt. Så det var ju inga stora kostnader i hussammanhang.

Väl investerade kronor.

Lät billigt, i mitt garage kostade elen ca 63 000:-.
  • Anonym (Hanna)

Se till att få jobbet till fast pris. En bekant till mig gjorde på löpande, slutade en bit över 100.000. Offerten som denne fått hade sagt 69.000 på fast pris.

• Studentpappa
    Anonym (Hanna) skrev 2019-12-26 07:54:01 följande:

Se till att få jobbet till fast pris. En bekant till mig gjorde på löpande, slutade en bit över 100.000. Offerten som denne fått hade sagt 69.000 på fast pris.

Sällsynt att fastpris lönar sig, firmorna garderar sig givetvis mot diverse ej förutsägbara händelser och höjer priset därefter. Ett fast pris är bara fast så länge scoopet är detsamma, ändras förutsättningar kommer oftast en ÄTA-hantering. 

Jag har inte gjort någonting till fastpris i hemmet och aldrig gått på en nit.
  • Anonym (Ful elektrikern)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-12-25 14:56:25 följande:

Ett alternativ är att dra elen själv. Det enda du egentligen måste vara behörig elektriker till är att koppla in elen.

Nej det stämmer inte då hela installationen skall vara yrkesmässigt utförd. På delar som man kan syna av dvs. utvändig installation kan det gå att som Auktoriserad elektriker besikta av och godkänna men är nog inte många seriösa med Auktorisation som skriver på för installationer som en för honom/henne okänd icke yrkesman/kvinna har dragit. Ordet Behörighet är i dag utbytt till Auktoriserad men det har du säkert full koll på redan som är i "branchen"
  • Anonym (På CD med dig)

Har nog varit otydlig, tänker _inte_ dra om allting själv. Jag tycker det är läbbigt nog att byta proppar. Har stor respekt för el, och trots att det finns massa kopplingar i huset som inte används men som är uppenbart påkopplade på elnätet så har jag inte rört dem, bara täckt över.

Vad kan en besiktning gå loss på egentligen? Snackar vi tusentals kronor? Det är ju inte som att ledningarna rasar ihop vad jag kan se, men det är rörigt. Vet inte om elektriker bryr sig när de ska koppla in och ur installationer när de inte hittar rätt "färg".

Var väl på senare tid som man började färgkoda mer standardiserat. I våra väggar är det en salig blanding av färger...

• Anonym (.)
    Anonym (På CD med dig) skrev 2019-12-27 23:52:57 följande:

Har nog varit otydlig, tänker _inte_ dra om allting själv. Jag tycker det är läbbigt nog att byta proppar. Har stor respekt för el, och trots att det finns massa kopplingar i huset som inte används men som är uppenbart påkopplade på elnätet så har jag inte rört dem, bara täckt över.

Vad kan en besiktning gå loss på egentligen? Snackar vi tusentals kronor? Det är ju inte som att ledningarna rasar ihop vad jag kan se, men det är rörigt. Vet inte om elektriker bryr sig när de ska koppla in och ur installationer när de inte hittar rätt "färg".

Var väl på senare tid som man började färgkoda mer standardiserat. I våra väggar är det en salig blanding av färger...

Tyvärr har ju standarden ändrats genom årtionden, så att det är en salig blandning av färger är ju tyvärr helt rätt, om elektriker byggt ut anläggningen under olika årtionden. En riktig elektriker ska ju kunna detta, och hantera det. Men är det hejvilt blandat och tvivelaktig kvalitet på kalbarna kan ju elektrikern kräva att mera byts vid nyinstallationer.

Tror inte en besiktning behöver bli så dyr, elektrikern som gör besiktningen vill ju lämna offert på att fixa till felen.

Oftast är det ingen fara med elkablar när de inte används, men rör man dem (typ vid installation), så kan det bli uppenbart att det är en farlig anläggning. Vi skulle byta taklampa, men när vi skruvade bort gamla kontakten så ramlade isoleringen bort från ledarna så fort man rörde vid dem.

Har ni värmepump, elpanna och liknande som har höga effekter under långa tider finns även risker med överhettning med tiden i anslutningar.
  • Anonym (På CD med dig)
    Anonym (.) skrev 2019-12-28 00:09:25 följande:

Tyvärr har ju standarden ändrats genom årtionden, så att det är en salig blandning av färger är ju tyvärr helt rätt, om elektriker byggt ut anläggningen under olika årtionden. En riktig elektriker ska ju kunna detta, och hantera det. Men är det hejvilt blandat och tvivelaktig kvalitet på kalbarna kan ju elektrikern kräva att mera byts vid nyinstallationer.

Tror inte en besiktning behöver bli så dyr, elektrikern som gör besiktningen vill ju lämna offert på att fixa till felen.

Oftast är det ingen fara med elkablar när de inte används, men rör man dem (typ vid installation), så kan det bli uppenbart att det är en farlig anläggning. Vi skulle byta taklampa, men när vi skruvade bort gamla kontakten så ramlade isoleringen bort från ledarna så fort man rörde vid dem.

Har ni värmepump, elpanna och liknande som har höga effekter under långa tider finns även risker med överhettning med tiden i anslutningar.

Det har suttit en gammal panna av något slag i pannrummet, syns på väggarna då det är spår av gamla ledningar och avsågade rör och ledningsgenomföringar här och var. Den gamla säkerhetsbrytaren är visst ansluten till pannan men propparna är urtagna.

Om det var gamla anslutningar du tänkte på. Sånt där vill man ju egentligen ha bort, men då lär ju hela centralen bytas.

Finns ju några jordade anslutningar men är mycket i huset som pulats med somdet ser ut så jag undrar hur mycket förra ägarna dragit själv (ojordat) och det ser fan inte vackert ut....
Svar på tråden Renovering el i huset