Anonym (På CD med dig) skrev 2019-12-27 23:52:57 följande:
Har nog varit otydlig, tänker _inte_ dra om allting själv. Jag tycker det är läbbigt nog att byta proppar. Har stor respekt för el, och trots att det finns massa kopplingar i huset som inte används men som är uppenbart påkopplade på elnätet så har jag inte rört dem, bara täckt över.
Vad kan en besiktning gå loss på egentligen? Snackar vi tusentals kronor? Det är ju inte som att ledningarna rasar ihop vad jag kan se, men det är rörigt. Vet inte om elektriker bryr sig när de ska koppla in och ur installationer när de inte hittar rätt "färg".
Var väl på senare tid som man började färgkoda mer standardiserat. I våra väggar är det en salig blanding av färger...
Tyvärr har ju standarden ändrats genom årtionden, så att det är en salig blandning av färger är ju tyvärr helt rätt, om elektriker byggt ut anläggningen under olika årtionden. En riktig elektriker ska ju kunna detta, och hantera det. Men är det hejvilt blandat och tvivelaktig kvalitet på kalbarna kan ju elektrikern kräva att mera byts vid nyinstallationer.
Tror inte en besiktning behöver bli så dyr, elektrikern som gör besiktningen vill ju lämna offert på att fixa till felen.
Oftast är det ingen fara med elkablar när de inte används, men rör man dem (typ vid installation), så kan det bli uppenbart att det är en farlig anläggning. Vi skulle byta taklampa, men när vi skruvade bort gamla kontakten så ramlade isoleringen bort från ledarna så fort man rörde vid dem.
Har ni värmepump, elpanna och liknande som har höga effekter under långa tider finns även risker med överhettning med tiden i anslutningar.