• Anonym (Hobby)

Tips på hobby?

Jag har ingen hobby förutom att jag skriver lite då o då. Vet inte om jag är deppig, men jag vill komma på någon hobby att hålla på med...kommer inte på något vettigt alls. Känns jobbigt att säga att man inte har intressen...spec till nya dejter osv.

Har ni råd?

• Svar på tråden Tips på hobby?
  • Anonym (Me)

Ts, tänk på att det du gör faktiskt kan ses som intressen. Troligtvis så kollar du serier eller film. Det är ett trevligt intresse. Om du tänker på nått du ska göra hemifrån så kanske du kan börja på gruppträning eller nått? Eller en alla-kan-sjungakör?

• Anonym (mc!)
    Aniiee skrev 2019-12-25 17:52:29 följande:

Haha, någon blev stött av mina hobbies. Gulligt.

Menar du mig? (tror att inläggen kommit i en underlig ordning)
    Jag ville bara inte utelämna någon. Kom på mig själv att ta alla exempel från ett och samma inlägg, men tänkte att det var lite taskigt.

Blev inte heller stött på något sätt, men i princip alla exempel som getts är saker som man definitivt inte alls ska prata högt om på en dejt. Och det var speciellt det som TS efterfrågade
  • Tow2Mater
    Anonym (mc!) skrev 2019-12-25 18:01:36 följande:

På riktigt? Det hörs att det var ett långt tag sedan som alla ni dejtade senas. Låt mig bara berätta för er att dejtande idag är något helt annat än vad ni upplevde. Idag är det _grymt_, och definitivt inte på ett bra sätt! Det är som alla dokusåpor ni kan namnet på, ihopkokat i ett. You are the weakest link. Goodbye, You've Been Chopped, It's Time to Go, Sashay, away liksom.

Är det så att man på en dejt säger att sitt största intresse är att släktforska, brodera och lägga pussel så kommer man _garanterat_ inte att få till en andra dejt.

Jag vill inte dissa era intressen, det är säkert jätteroligt att hålla på med, när man har ensamtid från sin partner, men kom igen. Ge den här personen lite chans att kunna lägga ett pussel tillsammans med någon!

Kanske det handlar lite om ålder? eller hur väl man står upp for och känner sig bekväm i sin person och sina intressen?

Som 20-åring med snowboard och fallskärmshoppning som intressen kanske man står langre ifrån en 40+ årng som gillar att virka eller snickra dalahästar.

• Anonym (Mc-kvinna)

På riktigt? Det hörs att det var ett långt tag sedan som alla ni dejtade senas. Låt mig bara berätta för er att dejtande idag är något helt annat än vad ni upplevde. Idag är det _grymt_, och definitivt inte på ett bra sätt! Det är som alla dokusåpor ni kan namnet på, ihopkokat i ett. You are the weakest link. Goodbye, You've Been Chopped, It's Time to Go, Sashay, away liksom.

Är det så att man på en dejt säger att sitt största intresse är att släktforska, brodera och lägga pussel så kommer man _garanterat_ inte att få till en andra dejt.

Jag vill inte dissa era intressen, det är säkert jätteroligt att hålla på med, när man har ensamtid från sin partner, men kom igen. Ge den här personen lite chans att kunna lägga ett pussel tillsammans med någon!

Jag åker mc och det finns inga motsättningar i att gilla det samtidigt som man tex virkar eller läser kakrecept. Vissa saker är liksom säsongsbetonat och något sysslar man ju med när inte mc är möjligt.

Mitt ex är också mc-åkare och har gjort så i 35 år och har ungefär lika länge pysslat med läderarbete när han inte åker hoj. Tankpads, bälten, packväskor, plånbok etc är något av allt han gör som hobby nere i källaren.

Och jo i dejtingvärlden vimlar det av hemmapysslare av olika slag. Inga problem alls att hitta roliga människor som uppskattar annat än öl, kajakpaddling och burna däck...
  • Anonym (mc!)
    Tow2Mater skrev 2019-12-25 18:53:10 följande:
    Kanske det handlar lite om ålder? eller hur väl man står upp for och känner sig bekväm i sin person och sina intressen?

Som 20-åring med snowboard och fallskärmshoppning som intressen kanske man står langre ifrån en 40+ årng som gillar att virka eller snickra dalahästar.
    Jag tror att det är lite det som är grejen nu. 40 har blivit det nya 20 framförallt i dejtingvärlden. En 40 plusare står inte längre alls så långt ifrån en 20-åring. Man kan ju fortfarande ha sudokulösning som intresse om man vill, men man får inte prata högt om det på en dejt. Då är det utförsåkning, crossfit och möbelbygge som gäller. Så antingen får den som gillar att tälja dalahästar på fritiden krydda sanningen en aning, utvidga vyerna eller helt enkelt bara vara tyst om det fram tills dess att det blir seriöst.
  • Fjäril kär
    Anonym (mc!) skrev 2019-12-25 19:13:16 följande:

Jag tror att det är lite det som är grejen nu. 40 har blivit det nya 20 framförallt i dejtingvärlden. En 40 plusare står inte längre alls så långt ifrån en 20-åring. Man kan ju fortfarande ha sudokulösning som intresse om man vill, men man får inte prata högt om det på en dejt. Då är det utförsåkning, crossfit och möbelbygge som gäller. Så antingen får den som gillar att tälja dalahästar på fritiden krydda sanningen en aning, utvidga vyerna eller helt enkelt bara vara tyst om det fram tills dess att det blir seriöst.

Fast i vilken värld dejtar du?

Aldrig haft bekymmer med hobbys och intressen när jag skrivit på dejtingsidor. Oavsett ålder på mig själv och de jag blir intresserad av.

Att halvljuga och hitta på intressen man inte har känns mer som ett sätt att hävda sig på och osäkerhet på om man duger.

Sanningen kommer ju fram ändå efter några dejter.
  • Avenia

Köpa akvarium? Eller Bullet journal! Löpning, köp gitarr och lär dig spela genom youtube-tutorials?

• Virriga Vera

Men det är ju precis det du gör, dissar våra intressen. Jag kör hoj och har gjort i många år, jag har under vinterhalvåret målat med olja, syr kläder och nu har jag köpt en brodermaskin som går för fullt. Mina kompisar under sommarhalvåret håller mig ganska sysselsatt med beställningar på diverse broderade saker med MC motiv. Jag får också en del beställningar på mössor och necessärer från de jag träffar och kör hoj med under sommaren.
  • Spanguolis

Jag skriver blogg Två Månadslöner, tittar på filmer, youtube, spelar nåt ibland, men har inte heller något speciellt som jag brinner för förutom ekonomi :) jobb är bra att ha om man inte har hobby så har man sysselsättning och pengar. Har du pengar så hittar du på saker du gillar att göra!

/Två Månadslöner

• Duppedu

Ja, finns det något du tycker ser roligt ut som du skulle vilja testa? Golf, bowling, klättring, löpning, orientering, längdskidåkning, padel, mountainbike, vandring eller innebandy t.ex.

Sen finns det ju hobbies som jakt och fiske, kanske ta jägarlicens, testa flugfiske, finna ro i att meta från en brygga eller börja med skytte.

Du kan också testa mer hantverksmässiga saker. Sy, sticka, virka, smida, göra egna knivar, slipa knivar, klä om möbler, måla, snickra, bygga, odla, smyckestillverkning eller bli en fena på matlagning.

Känns det jobbigt att dra igång något själv kan du engagera dig i en förening. Allt från friluftsfrämjandet, naturskyddsföreningen till något som berör psykisk ohälsa eller varför inte ungdomsidrott?

Orkar du inte det kan du volontära på matakut, soppkök, second hand, eller bara åka runt på loppisar och kolla om du hittar något roligt.

Sen kan man ju samla på saker också. Vinylskivor, cdskivor, frimärken. Eller läsa, titta på filmer, bli politiskt aktiv, köpa/sälja aktier osv.

Exskt vad det är, är inte så viktigt - det roliga är människor som har hittat något som de verkligen gillar att göra.

• Anonym (intresseant)

Här är lite tips

1. Gillar man film och serier, börja göra kortfilmer, lära dig redigera dessa, lära dig lägga på ljud och effekter, lära dig sen att göra ljudeffekter och musik. 

Det räcker för en livstid. 

2. Skaffa en 3d printer, printa saker, lär dig göra egna saker och printa ut

3. fotografera, redigera, editera

4. plantera växter

5 hästar

6 mecka bilar

eller som den större procenten av unga gör, motionera. springa, hela tiden, dygnet runt.

eller bli vegan. 

finns mycket, frågan är, är det kul, hela poängen med intressen är ju för att dom följt med sen tonåren och det fortfarande är ett intresse även när man arbetar. 

Att plötsligt skaffa sig ett intresse från klar himmel funkar inte. Du måste helt enkelt upptäcka vad du tycker är roligt först, då har du en potentiell hobby.

Jag har typ två intressen, göra spel, och musik. 

Att göra spel kräver att du är generelt bra på flera saker. 

Ljud, musik, skriva berättelser, rita, göra 3d, animera ect. 

Att göra musik har lett till att man måste fatta hur olika instrument spelas för att det skall kunna låta ok. Hur komponerar man och artikulerar en låt. leka med alla stilar som finns, ect.  

Det är alltså minst 30 arbetstitlar man kan plocka ur mina två intressen. 

Där emellan spelar jag spel och tittar på typ netflix. 

Spel spelar jag när jag inte vill göra något annat eller har andra planer. Dock är det sjukt uselt utbud på spel så jag spelar typ aldrig. 

Netflix kollar jag på när jag ligger i sängen, dvs, när jag skall sova. kallar inte det för en hobby. då det inte är något som ger något utan man ligger mest och glor och undrar varför det är så lite som är bra eller intressant tills man somnar. 

Jag tror det bästa för dig är att testa en ny sak varje vecka. 

Känns det svårt så finns det utvecklingspotential, dvs en bra hobby. bygga nya nervbanor är det lätt så är det bara mentalt pausläge, som att titta på netflix för mig. 

Viktigaste är att du tycker det är roligt. samt att du kan göra det ofta på din fritid.

Svar på tråden Tips på hobby?