Här är lite tips
1. Gillar man film och serier, börja göra kortfilmer, lära dig redigera dessa, lära dig lägga på ljud och effekter, lära dig sen att göra ljudeffekter och musik.
Det räcker för en livstid.
2. Skaffa en 3d printer, printa saker, lär dig göra egna saker och printa ut
3. fotografera, redigera, editera
4. plantera växter
5 hästar
6 mecka bilar
eller som den större procenten av unga gör, motionera. springa, hela tiden, dygnet runt.
eller bli vegan.
finns mycket, frågan är, är det kul, hela poängen med intressen är ju för att dom följt med sen tonåren och det fortfarande är ett intresse även när man arbetar.
Att plötsligt skaffa sig ett intresse från klar himmel funkar inte. Du måste helt enkelt upptäcka vad du tycker är roligt först, då har du en potentiell hobby.
Jag har typ två intressen, göra spel, och musik.
Att göra spel kräver att du är generelt bra på flera saker.
Ljud, musik, skriva berättelser, rita, göra 3d, animera ect.
Att göra musik har lett till att man måste fatta hur olika instrument spelas för att det skall kunna låta ok. Hur komponerar man och artikulerar en låt. leka med alla stilar som finns, ect.
Det är alltså minst 30 arbetstitlar man kan plocka ur mina två intressen.
Där emellan spelar jag spel och tittar på typ netflix.
Spel spelar jag när jag inte vill göra något annat eller har andra planer. Dock är det sjukt uselt utbud på spel så jag spelar typ aldrig.
Netflix kollar jag på när jag ligger i sängen, dvs, när jag skall sova. kallar inte det för en hobby. då det inte är något som ger något utan man ligger mest och glor och undrar varför det är så lite som är bra eller intressant tills man somnar.
Jag tror det bästa för dig är att testa en ny sak varje vecka.
Känns det svårt så finns det utvecklingspotential, dvs en bra hobby. bygga nya nervbanor är det lätt så är det bara mentalt pausläge, som att titta på netflix för mig.
Viktigaste är att du tycker det är roligt. samt att du kan göra det ofta på din fritid.